Bibliotek
Gud Faderen


“Gud Faderen”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
Vår himmelske Fader og Jesus Kristus viser seg for Joseph Smith

Veiledning til studium av evangeliet

Gud Faderen

Vår ånds Far, som elsker hver enkelt av oss fullkomment

Johannes’ åpenbaring skildrer Gud som sitter på en trone som konge (se Johannes’ åpenbaring 3:21; 4:2, 10; 5:1). Men vi kan også tenke på ham på en personlig måte. Som vår kjærlige himmelske Fader bryr han seg virkelig om oss – våre følelser, våre erfaringer, vårt håp og våre drømmer. Medlemmer av De tolv apostlers quorum skrev: “Det er betydningsfullt at av alle titler på respekt og ære og beundring som er gitt til [Gud], har han bedt oss om å tiltale ham som Fader.”

Hvem er vår himmelske Fader?

Gud Faderen er Det høyeste vesen som vi tror på, som vi tilber og som vi ber til. Han er opphavsmannen til frelsesplanen og opphøyelse. Gud er vår ånds Far og elsker oss. Hans gjerning og herlighet er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Han er fullkommen, har all makt og vet alt. Han “har et legeme av kjøtt og ben like følbart som menneskets” (Lære og pakter 130:22).

Emneoversikt: Gud Faderen

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Guddommen, Guds barn, Det førjordiske liv, Tilbedelse av Gud Faderen, Evig liv

Del 1

Vi kan kjenne Gud

Den natten Frelseren led i Getsemane, ba Jesus Kristus til sin himmelske Fader: “Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus” (Johannes 17:3). Fordi Gud elsker oss, oppfordrer han oss til å kjenne ham slik at vi kan arve evig liv. Jo mer vi lærer hvordan vår himmelske Fader er, desto mer ønsker vi å bli ham lik.

Ting å tenke på

Aktivitet for å lære sammen med andre

Lær mer

Del 2

Vi er alle Guds åndesønner og -døtre.

Bilde
mann som står på fjelltopp og ser på solnedgang

Selv om det er stort mangfold i den menneskelige familie, er én forenende sannhet at vi alle er barn av en kjærlig himmelsk Fader (se Hebreerne 12:9). “Alle mennesker ‒ menn og kvinner ‒ er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre” (“Familien – en erklæring til verden”, Evangeliebibliotek).

Gud ønsker at hvert av hans barn skal ha varig glede i dette liv og motta velsignelsen ved å bo sammen med ham i all evighet.

Ting å tenke på

  • Gud tilbyr rike lovede velsignelser til de trofaste som er utenfor vår fatteevne (se 1 Korinter 2:9–10). Han har delt mange detaljer om disse velsignelsene i Skriftene. Du kan gjerne studere Lære og pakter 76:50–70, og se etter noen av velsignelsene som venter dem som følger Gud.

  • Vurder å se “Earthly Father, Heavenly Father” [Jordisk far, himmelsk Fader] (3:59). Hvordan kan våre familieroller på jorden gi oss et lite perspektiv på hva Gud ønsker at vi skal bli?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Studer 1 Mosebok 1:26–27. Hvilke likheter har vi med Gud? Hvorfor er det nyttig å vite at ikke bare er vi Guds åndebarn, men også at vårt fysiske legeme ble skapt i hans bilde?

Del 3

Du kan styrke ditt forhold til din himmelske Fader

Bilde
kvinne som ber

Når vi ønsker å føle oss nærmere familiemedlemmer eller venner, gjør vi ofte ting sammen med dem som å snakke, tilbringe tid sammen og forstå dem bedre. Vår himmelske Fader ønsker at vi skal være nær ham – og han ønsker å være nær oss. Hans innbydelse til oss er denne: “Hold dere nær til meg, og jeg vil holde meg nær til dere” (Lære og pakter 88:63). Forestill deg hva det betyr at universets mektigste vesen ønsker å kommunisere med oss og komme nærmere oss.

Minnet om vårt førjordiske liv hos Gud har blitt holdt tilbake fra oss. Men president Ezra Taft Benson (1899–1994) forklarte at “intet kommer til å overraske oss mer når vi går gjennom sløret til den annen side, enn å innse hvor godt vi kjenner vår Fader og hvor kjent hans ansikt er for oss.”

Ting å tenke på

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Vurder å be andre finne én ting i rommet som representerer noe som kan styrke vårt forhold til vår himmelske Fader. Be dem dele det de fant, og hva det representerer. Snakk sammen om noe dere alle kan jobbe med som vil bringe dere nærmere Gud.

Lær mer

Noter

  1. Father, Consider Your Ways”, Ensign, juni 2002, 12.

  2. Ezra Taft Benson, “Jesus Kristus – gaver og forventninger” – Gifts and Expectations”, Lys over Norge, des. 1987, 3.

Skriv ut