Bibliotek
Guds barn


“Guds barn”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
barn med Gud

Veiledning til studium av evangeliet

Guds barn

Det som kjennetegner alle mennesker på jorden

Tenk deg at du møter noen for første gang, og vedkommende sier: “Fortell meg om deg selv.” Hva ville du ha sagt? Det vil naturligvis avhenge av situasjonen, men fakta du velger å dele kan si mye om hvordan du ser deg selv – og hvordan du vil at andre skal se deg.

Det er ett faktum om deg som er viktigere enn alle de andre. Og selv om du kanskje ikke tar det opp når du presenterer deg selv, er det mer grunnleggende for din identitet enn ditt navn, din hjemby eller dine personlige interesser. Det er det faktum at du er et Guds barn. Han er din Fader. Akkurat som du har foreldre på jorden som du har arvet fysiske egenskaper fra, er du også “en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial.” Hvordan kan dette faktum påvirke måten du ser deg selv på? Hvordan kan det endre din tilnærming til livets utfordringer og muligheter?

Hva vil det si å være et Guds barn?

Alle mennesker er sønner og døtre av en kjærlig Fader i himmelen. Som et Guds barn i bokstavelig forstand, åndelig født i det førjordiske liv, har hver enkelt et guddommelig, evig potensial (se Romerne 8:16–17).

Emneoversikt: Åndebarn av himmelske foreldre

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Gud Faderen, Frelsesplanen, Det førjordiske liv

Del 1

Gud er ikke bare din Skaper. Han er din Fader

Bilde
smilende familie

Alle har en jordisk far, og ingen av disse fedrene er fullkomne. Uansett hva våre erfaringer med fedre og farskap på jorden måtte være, har vi også en himmelske Fader som er alt en far burde være – kjærlig, støttende, klok, uselvisk, opptatt av at du skal lykkes. Det mektigste og mest strålende vesen i universet elsker deg som hans dyrebare barn. Han forstår deg fullkomment og vet nøyaktig hva du trenger for å vokse, utvikle deg og finne evig glede. Titler som “Høyeste vesen”, “Skaper” og “Den allmektige konge” gjelder absolutt ham. Men fremfor alt vil han at du skal kjenne ham som “Fader.”

Ting å tenke på

  • Moses lærte i et himmelsk syn at han var en Guds sønn. Les om hans opplevelse i Moses 1:1–11. Legg også merke til i vers 12–18 hvordan denne kunnskapen hjalp Moses da Satan prøvde å friste ham. Grunn på hvordan det å huske at du er et Guds barn kan hjelpe deg i tider med fristelse.

  • Eldste Brian K. Taylor fortalte en historie om en ung kvinne som sa: “Kunnskapen om at jeg er et Guds barn er den mest innflytelsesrike kunnskapen jeg har!” Les om henne i “Er jeg et Guds barn? for å finne ut hvorfor hun sa det. Hvorfor gjorde det å vite at Gud er hennes Fader så stor forskjell i hennes liv? Hvilken forskjell kan det gjøre i ditt liv?

  • Har du noen gang laget en eller annen form for håndverk eller kunstverk? Eller kanskje du har laget noe sånt som en tidsplan, et budsjett eller et måltid. Tenk over hvordan ditt forhold til det du har laget er forskjellig fra forholdet mellom en forelder og et barn. Tenk på dette når du grunner på disse skriftstedene: Galaterne 4:6–7; 1 Johannes 3:2. Hvorfor er det viktig for deg å vite at du er en datter eller sønn – ikke bare et skaperverk – av Gud?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • For å undervise om våre muligheter som Guds barn, kan du overveie hvordan du kan illustrere at foreldre og deres barn deler fysiske egenskaper. Kanskje du kan vise bilder av foreldre og deres barn og se etter likheter. Deretter kan dere lese noen skriftsteder om vår himmelske Faders egenskaper, for eksempel disse:

    Hvilke tegn på disse egenskapene ser vi i hverandre? Hvordan kan vi utvikle dem videre og bli mer lik vår Fader i himmelen?

Lær mer

Del 2

Behandle alle som et Guds barn

Bilde
kvinner som snakker sammen

Det er vanlig å høre medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige kalle hverandre “bror” og “søster”. Som president Henry B. Eyring forklarte, er ikke disse ordene “bare en vennlig hilsen eller et uttrykk for ømhet for oss. De er et uttrykk for en evig sannhet: Gud er bokstavelig talt alle menneskers Fader, hver enkelt av oss er et medlem av hans evige familie.” Denne enkle sannheten har kraft til å forandre måten vi behandler hverandre på. Vi kan være forskjellige i våre tanker, handlinger og fysiske utseende, men disse forskjellene er mye lettere å verdsette og respektere når vi husker at vi alle er i familie, åndelig sett.

Ting å tenke på

  • Mormons bok forteller om to folkegrupper – nephittene og lamanittene – som var bitre fiender i mange generasjoner. Men noen ganger overvant disse gruppene sitt hat og behandlet hverandre som brødre og søstre. Les om disse erfaringene i Mosiah 28:1–3; Alma 26:23–31; 27:20–24; 4 Nephi 1:1–3, 14–18. Mens du leser, kan du grunne på hva du kan gjøre for å hjelpe Frelseren å bringe fred til Guds familie.

  • Personer du møter vil sannsynligvis ikke presentere seg som et Guds barn, men du kan tenke på dem på den måten når du møter dem. Prøv det! Og når du blir fristet til å tenke dårlig om noen, kan du erstatte denne tanken med “denne personen er et Guds barn.” Legg merke til hvordan det påvirker hva du føler for folk – og hvordan du behandler dem.

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Vurder å vise bilder av personer fra forskjellige raser, kulturer og bakgrunner. Snakk om de mange måtene folk ligner på hverandre på. Drøft hvorfor Gud ønsker at vi alltid skal respektere og behandle andre med vennlighet.

Lær mer

Skriv ut