Bibliotek
Frelsesplanen


“Frelsesplanen”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
person som går på stranden

Veiledning til studium av evangeliet

Frelsesplanen

Vår himmelske Faders plan for vår trygge og lykkelige retur til ham

Har du noen gang lurt på hvorfor du er på jorden eller hva din hensikt i livet er? Lurer du noen ganger på hvorfor livet er så vanskelig? Er du bekymret for hva som vil skje når du eller en av dine nærmeste dør? Når du står overfor vanskelige spørsmål som disse – og det gjør vi alle – hjelper det å vite at vår himmelske Fader har en plan for deg, for oss alle. Å forstå denne planen kan hjelpe deg å finne svar på disse spørsmålene og finne sann lykke, uansett hva som måtte skje i livet ditt.

Hva er frelsesplanen?

Frelsesplanen, eller lykkens plan, er vår himmelske Faders plan for å hjelpe oss å bli ham lik og vende tilbake til ham. Skapelsen av jorden, Adam og Evas fall, vår fødsel og død, Jesu Kristi forsoning, vår oppstandelse og endelige dom og alle Guds lover, bud og gaver er en del av hans plan. Jesus Kristus har den sentrale rolle i å tilveiebringe vår himmelske Faders barns frelse. Gjennom sin forsoning gjør han planen mulig, slik at vi kan oppfylle planens hensikt – å motta evig liv hos Gud.

Emneoversikt: Frelsesplanen

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Det førjordiske liv, Jordelivet, Evig liv

Del 1

Vår himmelske Fader utarbeidet sin plan slik at du kunne bli ham lik

Alle vi – alle som noensinne har levd eller noensinne vil leve på jorden – levde sammen med våre himmelske foreldre før vi ble født. Vi var deres åndesønner og -døtre, men det var mye vi trengte å oppleve for å bli lik dem. Vår himmelske Fader elsker oss og ønsker at vi alle skal leve slik han gjør – i evig herlighet sammen med våre kjære. Det var derfor han utarbeidet frelsesplanen.

Bilde
kvinne som ber

Guds gjerning og herlighet er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Med andre ord er hele hensikten med planen at vi skal bli lik Gud og leve evig sammen med ham. Å kjenne til planen kan hjelpe deg å forstå din guddommelige identitet og dine evige muligheter.

Ting å tenke på

  • Les eller se president Dieter F. Uchtdorfs tale “Du er betydningsfull for Ham.” Hva betyr det for deg å vite at Gud “ser deg som den du er i stand til og ment til å bli”? Hvordan kan denne kunnskapen endre hvordan du tenker på og behandler deg selv og andre?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Ved sitt eksempel viste Jesus Kristus oss hvordan vi kan bli lik Gud. Lag en liste over noen egenskaper dere kommer på når dere tenker på ham. (Dere kan se på kapittel 6 i Forkynn mitt evangelium for å finne noen forslag.) Fortell hvordan dere ser noen av disse egenskapene i hverandre. Be hver enkelt velge en av disse egenskapene som han eller hun ønsker å utvikle, og legge en plan for å styrke denne egenskapen. Del planene deres med hverandre, og oppmuntre hverandre når dere streber etter å nå deres mål.

Lær mer

Del 2

En forståelse av planen vil hjelpe deg gjennom vanskelige situasjoner

Når du forstår at dette livet bare er en liten del av din eksistens, kan du holde fast ved håpet når du opplever prøvelser. Det betyr ikke at du alltid vil være i stand til å svare på spørsmål som “Hvorfor skjedde dette?” Men selv når din forståelse er begrenset, kan du være sikker på at Gud elsker deg (se 1 Nephi 11:17) og at dine utfordringer ikke vil vare evig. Du kan også vite at på grunn av Jesus Kristus er ikke døden slutten. Det er bare et skritt på veien til å bli lik Gud.

Bilde
kvinne som kneler ved en gravstein

Ting å tenke på

  • Se “Plan of Salvation – We’re Still a Family” [Frelsesplanen – vi er fortsatt en familie] (4:47). Den unge mannen i videoen spør: “Hva vil det si å ha evig perspektiv?” Tenk over hvordan du vil besvare dette spørsmålet. Du kan gjerne dele dine tanker med et familiemedlem eller en venn eller skrive dem ned i en dagbok.

  • Les følgende skriftsteder og se etter forskjellige navn på frelsesplanen: 2 Nephi 9:6, 13; 11:5; Alma 34:16; 41:2; 42:8, 31. Hva lærer disse navnene deg om Guds plan?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Hvordan kan dere fokusere på vår himmelske Faders plan når dere går fremover gjennom livet? President Russell M. Nelson underviste: “Når vårt livs fokus er på Guds frelsesplan … og [på] Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glede uavhengig av hva som skjer – eller ikke skjer – i vårt liv.” Snakk sammen om hvordan dere kan gjøre Kristus og hans evangelium til fokus i deres liv. Dere kan bytte på å ta bilder av et rom. La så hver enkelt velge hvilken del av rommet han eller hun vil fokusere på. Se på bildene sammen, og snakk om hvordan rommet ser annerledes ut fra forskjellige perspektiver. Snakk om hvordan det å fokusere på Kristus kan hjelpe oss å se vårt liv fra et evig perspektiv.

Lær mer

Del 3

Jesus Kristus gjør planen mulig for alle

Kanskje du føler at du har gjort for mange feil eller at du aldri vil være god nok til å motta alle Guds lovede velsignelser. Hvis Guds plan bare var avhengig av din personlige innsats, ville det være sant. Men Jesus Kristus gjør Guds evige plan mulig for alle. På grunn av hans sonoffer trenger vi ikke å gjøre alt selv. Han innbyr alle til å lære om planen, omvende seg, inngå og holde pakter med ham, og nyte planens lovede velsignelser. Når vi gjør alt vi kan for å utøve tro på ham, omvende oss og holde våre pakter, vil han utligne forskjellen og styrke oss underveis. Vi kan finne lykke i planen, vel vitende om at hans løfter er sikre.

Ting å tenke på

  • Les eller se eldste Adrián Ochoas tale fra generalkonferansen i april 2022, “Fungerer planen? Eldste Ochoa beskriver tre prinsipper som kan være til hjelp hvis du føler at frelsesplanen ikke fungerer i ditt liv. Legg merke til hvordan Jesus Kristus er en integrert del av hvert av disse prinsippene. Sett deg som mål å fokusere mer på ham. Når du arbeider med målet ditt, skriv ned dine følelser om hvordan du ser at planen for lykke fungerer i ditt liv.

Lær mer

Ander ressurser om Frelsesplanen.

Skriv ut