Bibliotek
Jordelivet


“Jordelivet”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
jorden

Veiledning til studium av evangeliet

Jordelivet

Din grunn til å leve

Som oftest er livet travelt, og vi tenker egentlig ikke på om det er noen stor hensikt med det hele. Vi prøver bare å komme oss gjennom hver dag som går. Og likevel synes det å være noe inni oss som lengter etter å vite “Hvorfor er jeg her?” eller “Hva er hensikten med livet?”

Jesu Kristi gjengitte evangelium erklærer med sikkerhet at ditt liv har en hensikt, og du kan kjenne den. Enkelt sagt er du her fordi din Fader i himmelen ga deg denne muligheten, og du godtok den med glede. Din hensikt i dette livet er å vokse, lære om Gud, bli ham mer lik og en dag motta evig liv sammen med ham. Din forståelse av disse sannhetene kan ha stor innflytelse på hvordan du ser på livets velsignelser og prøvelser, sorger og gleder.

Hva er jordelivet?

Jordelivet er perioden mellom fødsel og død. Valgene vi tar i jordelivet – spesielt valget om å følge Jesus Kristus – avgjør vår evige fremtid.

Emneoversikt: Jordelivet

Beslektede veiledninger for studium av evangeliet: Frelsesplanen, Det førjordiske liv, Etterlevelse av Jesu Kristi evangelium

Del 1

En sjanse til å motta en fysisk kropp

Bilde
mor og far holder barn

Det er vanskelig å forestille seg livet uten kroppen – så mye av det vi vet og opplever, kommer gjennom våre fysiske sanser. Men du er mye mer enn kroppen din. Du har en ånd som fantes lenge før du ble født. Gud, din ånds Far, ga deg dette fysiske legemet som en gave for å hjelpe deg å oppleve jordelivet og vokse for å bli ham mer lik. Å motta en fysisk kropp og oppleve jordelivet på jorden er en viktig del av hans plan for din evige lykke.

Ting å tenke på

  • Hva ønsker Gud at vi skal forstå om kroppen vår? Grunn på dette mens du leser 1 Mosebok 1:26–27; Moses 2:27; og 1 Korinter 6:19-20. Hvordan er Guds syn på din fysiske kropp forskjellig fra budskap du ser og hører i verden? Hvordan kan det å se kroppen din slik han gjør, påvirke valgene du tar med hensyn til kroppen din?

  • Vurder å se videoen “God’s Greatest Creation” [Guds største skaperverk] (2:51) eller lese president Russell M. Nelsons artikkel “Kroppen: En storartet gave å verdsette.” Skriv ned dine følelser om den gave kroppen din er. Hva blir du inspirert til å gjøre for å gi uttrykk for din takknemlighet for denne gaven?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg har en del med tittelen “Kroppen din er hellig” (side 22–29). Kanskje dere kan lese den sammen og stoppe opp av og til for å stille et spørsmål som for eksempel “Hva betyr dette for dere?” eller “Hvordan vil disse prinsippene påvirke valgene vi tar om kroppen vår?”

Lær mer

Del 2

En tid til å forberede oss og vise oss verdige

Hvis du har gått på skolen, vet du sannsynligvis hvordan det er å ta en prøve eller en eksamen. En eksamen gir deg anledning til å vise hva du har lært, slik at du kan gå videre til neste klasse eller kurs og lære mer.

Livet er på noen måter som en eksamen eller en prøve. Våre erfaringer – og våre reaksjoner på disse erfaringene – gir oss anledning til å vise om vi “vil gjøre alt som Herren … befaler” (Abraham 3:25). Men i motsetning til de fleste skoleprøver, er ikke livets prøve bare en tid til å bli evaluert. Det er også en prosess for å bli. På grunn av Jesu Kristi forsoning kan du rette opp feil ved omvendelse og gradvis bli mer lik Gud. Hvis vi bruker vår tid på jorden til å vende oss til Kristus og motta hans evangelium, kan han bruke våre erfaringer i jordelivet – herunder de smertefulle, beklagelige opplevelsene – til å forberede oss til evigheten (se Romerne 8:28).

Ting å tenke på

  • Hvis noen spurte deg: “Hva er hensikten med livet?” hva ville du si? Overvei hvordan disse skriftstedene kan hjelpe deg med ditt svar: Alma 12:24; 34:31–37; Lære og pakter 84:43–48. Hvordan kan du “forberede deg til å møte Gud”?

  • President Russell M. Nelson sa: “Dette livet er virkelig tiden da du får bestemme hva slags liv du ønsker å leve for evig.” Spør deg selv: “Hva slags liv ønsker jeg å leve for evig? Hvilke valg gjør jeg som vil føre til dette målet? Er det noen justeringer jeg trenger å gjøre? Hvordan kan jeg få tilgang til Frelserens kraft for å hjelpe meg å gjøre disse endringene?”

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • I videoen “The Challenge to Become” [Utfordringen å bli], forteller president Dallin H. Oaks en lignelse om en velstående far. Denne lignelsen kan føre til en drøfting om vår himmelske Faders hensikter for oss i jordelivet. Dere kan snakke om hvordan foreldre kan hjelpe sine barn å forberede seg til fremtiden. Hvordan forbereder vår himmelske Fader deg for de fremtidige evige velsignelsene han ønsker å gi deg? Kanskje dere kan dele med hverandre noen erfaringer og valg som hjelper dere å forberede dere til evig liv.

Lær mer

Del 3

En måte å oppleve glede i Jesus Kristus på

Bilde
Jesus Kristus

Profeten Lehi oppsummerte hensikten med livet i én kort setning: “Mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:25). Men ikke engang Lehi hadde et lett liv. Han hadde allslags bekymring og sorg – han måtte flykte fra sitt hjem for å redde sitt liv, og to av sønnene hans gjorde opprør mot ham. Om Lehis beskrivelse av livets hensikt, sa president Nelson: “Tenk på det! Av alle ord han kunne ha brukt til å beskrive hensikten med vårt liv her på jorden og hvordan det arter seg, valgte han ordet glede!” Selv med alle de prøvelser og det harde arbeidet som er involvert i jordelivet, skulle vi aldri glemme at det vår Fader virkelig ønsker, til syvende og sist, er at vi skal motta den gleden han har.

Ting å tenke på

  • I tider som ikke føles særlig gledesfylt – og vi alle har dem – kan et skriftsted som Hebreerne 4:14–16 være til hjelp. Hva lærer disse versene deg om Frelseren? Hva kvalifiserer ham til å tilby “hjelp i rette tid”?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Utforsk sammen hva president Nelson underviste om hvordan vi kan finne glede i “Glede og åndelig overlevelse.” Kanskje dere kan dele med hverandre hvordan dere har funnet glede i Kristus, også i vanskelige tider.

Lær mer

Skriv ut