Bibliotek
Jesu Kristi forsoning


Bilde
Getsemane hage

Veiledning til studium av evangeliet

Jesu Kristi forsoning

Vår Frelsers offer og vår eneste vei tilbake til vår himmelske Fader

Hvis du noen gang har vært adskilt fra noen du er glad i, forstår du – til en viss grad – hvorfor Gud Faderen ønsker at vi skal vende tilbake og bo hos ham for evig. Gud elsker oss, og han sendte sin Sønn Jesus Kristus for å være vår Frelser. Jesus kom til jorden for å bringe oss tilbake til Gud.

Jesus utførte dette ved sin lidelse og sitt offer – det Skriftene kaller Jesu Kristi forsoning. Gjennom sin forsoning overvant Jesus alle konsekvensene av Adams fall – smerte og lidelse så vel som fysisk og åndelig død. Han beredte veien for oss ikke bare til å vende tilbake til Guds nærhet, men også for å bli Gud lik. I den forstand kan Jesus bringe oss nærmere vår Fader i himmelen enn vi noensinne har vært før.

For å studere hendelsene knyttet til Jesu Kristi forsoning, kan du gjennomgå emnet “Jesu Kristi jordiske virke.”

Hva er Jesu Kristi forsoning?

Frelserens forsoning består av hans lidelse i Getsemane og på korset, hans død og hans oppstandelse. Ved denne lidelse påtok Jesus Kristus seg all vår smerte, sorg, synd og død, og gjorde det mulig for oss å vende tilbake til Guds nærhet og motta evig liv.

Emneoversikt: Jesu Kristi forsoning

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Jesus Kristus, Adam og Evas fall, Jesu Kristi jordiske liv, Frelse, Frelsesplanen

Del 1

Vi trenger en Frelser – Jesus Kristus

For å forstå hvordan Jesus Kristus frelser oss gjennom sin forsoning, kan det hjelpe å overveie hvorfor vi trenger å bli frelst. Hva frelser Jesus oss fra? Sagt på en annen måte, hva forårsaker adskillelsen mellom oss og Gud?

Gud er fullkommen, allmektig og udødelig. Vi er ufullkomne, svake og underlagt døden. Det er delvis vår egen feil – et resultat av våre synder og dårlige valg. Men det er også et resultat av å leve i en fallen verden. (For mer om dette emnet, se “Adam og Evas fall.” Å studere fallet vil hjelpe deg å forstå hensikten med og behovet for Jesu Kristi forsoning mer fullstendig.)

Gjennom sin forsoning kan Jesus Kristus rense oss fra synd og oppreise oss fra de døde. Han kan hjelpe oss å “finne uant styrke der.” Jesus Kristus ble utvalgt av Gud før verden ble skapt til å være vår Frelser (se Moses 4:1–2; Abraham 3:26–27). Han var faktisk den eneste som kunne være vår Frelser.

Ting å tenke på

  • Hvis noen spurte deg: “Hvorfor trenger jeg en Frelser?” hva ville du si? Les om hvordan president Dallin H. Oaks besvarte et lignende spørsmål i sin tale “Hva har vår Frelser gjort for oss? Vurder så å skrive ned dine følelser om hva Jesus Kristus har gjort for deg.

  • Profeten Lehi sa at vi bare kan bo hos Gud ved Jesu Kristi “fortjeneste, barmhjertighet og nåde” (2 Nephi 2:8). Har du noen gang tenkt på hva denne fortjenesten er? Hva er det ved Jesus Kristus som gjør ham til den ene – den eneste – som kan være vår Frelser? Grunn på dette når du leser disse skriftstedene: Hebreerne 4:15; 2 Nephi 2:6–9; Lære og pakter 20:21–25.

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Kanskje en konkretisering kan hjelpe dere å vise hvor mye vi trenger en Frelser. Dere kan for eksempel lage en sti full av hindringer og sammenligne den med vårt liv. Eller kanskje dere kan fortelle om erfaringer der dere var hjelpeløs eller i fare, og trengte noen til å redde dere. (Videoen “Where Justice, Love, and Mercy Meet” [Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes] [5:36] gir et godt eksempel.) Dette kan føre til en samtale om hvorfor vi alle trenger Jesus Kristus for å frelse oss.

Lær mer

Del 2

Jesus Kristus overvant døden for oss

Bilde
Han er oppstått

Det er minst én ting hver person på jorden har til felles: Vi skal alle til slutt dø. Gjennom sin jordiske mor Maria, arvet Jesus evnen til å dø. Men som Guds Sønn hadde han også makt over døden. Han sto opp fra de døde, og ved å gjøre det, brøt han dødens lenker som holdt oss alle fanget. Fordi han oppsto, vil vi alle oppstå og bli udødelige (se 1 Korinter 15:20–22). Det er én måte å bli mer lik vår himmelske Fader på, som har et herliggjort, udødelig legeme.

Ting å tenke på

  • I Mormons bok forandret Amuleks læresetninger om oppstandelsen Zeezroms liv. Les Alma 11:42–46 for å finne ut hva Amulek fortalte ham, og grunn på hvordan det å forstå disse sannhetene kan påvirke ditt liv.

  • Evangeliebibliotek har en samling påskevideoer som underviser om Jesu Kristi oppstandelse og det håp og den glede han tilbyr oss. Vurder å se en eller flere av disse videoene. Hvilke følelser har du for Jesus Kristus når du ser disse videoene?

Aktivitet for å lære sammen med andre

Lær mer

Del 3

Jesus Kristus overvant synd for oss

Bilde
korset

De fleste av oss prøver å være gode mennesker. Men selv om vi prøver, gjør vi alle ting som vi vet at vi ikke burde gjøre. Vi synder alle, og det hindrer oss i å kunne bo i hellighet og renhet i Guds nærhet – det ville ikke være rettferdig (se Alma 42:12–15). Men Gud ønsker at vi skal leve evig i hans nærhet, så han beredte barmhjertig en vei for oss så vi kunne overvinne syndens virkninger: Han sendte Jesus Kristus for å påta seg disse syndene. Derfor kan alle som oppriktig omvender seg, få tilgivelse og vende tilbake for å bo hos vår himmelske Fader.

Ting å tenke på

  • Hvordan gjør Guds plan det mulig for Jesus å betale prisen for våre synder? Vurder å studere Alma 42:9–27 med dette spørsmålet i tankene. Hvilke tanker og åndelige inntrykk får du?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Flere salmer vitner om Jesu Kristi kraft til å frelse oss fra våre synder. Nadverdssalmer gjør dette spesielt godt (se for eksempel “Ydmyk med ærbødighet eller “Jeg står helt forundret). Dere kan vurdere å synge eller lytte til noen av deres favoritter sammen. Er det noen ord eller uttrykk i disse salmene som bygger opp deres tro på Frelseren og hans forsoning?

Lær mer

Del 4

Jesus Kristus forstår og kan hjelpe oss

Bilde
jente som grunner

Dine erfaringer – inkludert dine vanskeligste erfaringer – er dine. Andre kan ha vært gjennom lignende ting, men det er bare én person som vet fullkomment hvordan du føler deg. Jesus Kristus led “smerter og lidelser og fristelser av alle slag.” Han påtok seg “sitt folks smerter og sykdommer” (Alma 7:11). Hvorfor gjorde han det? Så han “i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” (Alma 7:12). Han gjorde det slik at du skulle ha noen å vende deg til, en som forstår, en som har evnen og styrken til å hjelpe, uansett hva du lider (se Hebreerne 4:14–16).

Ting å tenke på

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Har du noen gang lurt på hva det betydde for Frelseren å lide “alle menneskers smerter, ja, hver levende skapnings smerter, både menns, kvinners og barns”? (2 Nephi 9:21). Kanskje du kan ha en idédugnad sammen med andre om noen av smertene som dette ville innbefatte – for eksempel de fysiske og følelsesmessige smertene du har følt, som dine kjære har følt, og som du kanskje har hørt om fra andre. Listen vil aldri bli fullstendig, men hvordan påvirker din delvise liste måten du leser Alma 7:11–13 på? Hvordan påvirker kunnskapen om hva Jesus Kristus led, hva du føler for ham?

Lær mer

Skriv ut