Bibliotek
Adam og Evas fall


“Adam og Evas fall” Emner og spørsmål (2023)

Bilde
Adam og Eva

Veiledning til studium av evangeliet

Adam og Evas fall

På grunn av Adam og Evas overtredelse kom synd og død inn i verden

Selv om Bibelens beretning om Adam og Eva er kjent for mange, blir den ofte misforstått. Sannheter fra Skriftene som ble gjengitt i vår tid, hjelper oss å forstå bedre forholdene i Edens have og valget våre første foreldre tok, som resulterte i at de ble kastet ut av hagen. Denne hendelsen er kjent som fallet og har fått konsekvenser som har påvirket alle Guds barn.

Adam og Evas fall var ingen overraskelse for vår himmelske Fader. Fallet er en nødvendig del av Guds plan for hans barns frelse og opphøyelse. Etter at fallet hadde funnet sted, ble Adam og Eva dødelige og fikk evnen til å få barn, men de ble også underlagt synd og død.

På grunn av fallet er alle levende ting utsatt for vanskeligheter, sykdom og død. Disse motsetningene er en del av Guds plan for oss, og den bidrar til vår læring, vekst og evne til å oppleve glede. For å forløse oss fra fallets virkninger, sørget vår himmelske Fader for en Frelser – Jesus Kristus. Kristus har kraft til å forløse verden og alle i den fra fallets virkninger.

Hva er Adam og Evas fall?

Adam og Evas fall refererer til valget de tok om å overtre Guds lov, noe som gjorde at de ble underlagt døden og skilte dem fra hans nærhet. Fallet bragte fysisk og åndelig død inn i verden. Det var en nødvendig del av vår himmelske Faders plan, for først etter fallet kunne Adam og Eva få barn. Fallet gjorde det derfor mulig for Gud “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39).

Emneoversikt: Adam og Evas fall

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Handlefrihet, Jesu Kristi forsoning, Skapelsen, Jordelivet, Frelsesplanen

Del 1

Adam og Eva utøvde handlefrihet

Bilde
Adam og Eva ser bekymret ut

Adam og Eva var de første av Guds barn som kom til jorden. De levde i en tilstand av uskyld i Edens have, noe som betyr at de ikke hadde barn og ikke opplevde glede eller elendighet (se 2 Nephi 2:23). To trær i hagen var spesielt betydningsfulle – livets tre og treet til kunnskap om godt og ondt (se Moses 3:9). Gud befalte Adam og Eva at de ikke måtte spise frukten fra treet til kunnskap om godt og ondt (se Moses 3:17). Hvis de adlød dette budet, kunne de bli værende i hagen. Hvis de spiste av frukten, ville de oppleve døden.

Gud understreket også at de hadde moralsk handlefrihet, eller kraften til å velge (se Moses 3:16–17). Satan kom og fristet Adam og Eva til å spise av frukten. Han fortalte dem at de ikke ville dø, men ville bli kloke som vår himmelske Fader (se Moses 4:10–11). Da Adam og Eva valgte å spise av frukten, ble deres øyne åpnet og de fikk kunnskap, men de opplevde også åndelig død og ble til slutt kastet ut fra Herrens nærhet (se Lære og pakter 29:40–41). De ble også dødelige, utsatt for smerte, sykdom, død og andre opplevelser i denne falne verden.

Ting å tenke på

  • Les 2 Nephi 2:15–16. Hva lærer du om handlefrihet ved å forstå mer om omstendighetene rundt fallet? Hva lærer du om betydningen av vårt behov for selv å velge godt kontra ondt? Legg merke til Lehis bruk av ordet “påvirket” i disse versene. Hvordan blir vi påvirket av både godt og ondt i dag? Hva lærer dette deg om vårt behov for en Frelser?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • President Dallin H. Oaks har sagt:

    “Far Lehi sa at dersom fallet ikke hadde funnet sted, ville Adam og Eva ‘ha forblitt i en tilstand av uskyld – uten glede, for de kjente ikke elendighet’ (2 Nephi 2:23). Dersom vi ikke opplevde motsetninger i jordelivet, ‘måtte alle ting nødvendigvis være blandet sammen til ett’, så det ikke ville være hverken lykke eller elendighet (vers 11) …

    ‘Adam falt for at mennesket kunne bli til, og mennesket er til for å kunne ha glede’ [vers 25].”

    Hva lærer du av president Oaks’ og Lehis læresetninger i Mormons bok om behovet for motsetninger?

Lær mer

Del 2

Jesus Kristus overvant virkningene av fallet

Bilde
Adam og Eva med lam

Adam og Evas fall skapte en adskillelse mellom dem og Gud, kjent som åndelig død. Fordi deres legemer ble dødelige, var de også underlagt fysisk død og ble satt i en tilstand av motsetninger i denne verden, hvor det ville være mulig å synde. Åndelig og fysisk død, og til slutt synd, ville alle hindre Adam og Eva og deres etterkommere i å vende tilbake til Guds nærhet.

I sin uendelige kjærlighet til sine barn sørget vår himmelske Fader for en Frelser som gjorde det mulig for Adam og Eva – og oss alle – å omvende seg fra synd. Jesus ville betalte prisen for våre synder. Han ville også lide smerten til alle menn, kvinner og barn som noensinne ville leve, herunder smerten av våre synder, skader, sykdommer og tap. Han skulle deretter oppstå, slik at vi alle kan leve igjen. Gjennom Jesu Kristi uforlignelige gave gjorde Gud det mulig for oss å omvende oss fra synder, lære, utvikle oss og til slutt vende tilbake for å bo hos ham.

Etter å ha forlatt Edens have var Adam og Eva lydige mot Herrens bud, herunder å ofre det førstefødte av sitt småfe til Herren som et offer. De fant senere ut at hensikten med dette offeret var å hjelpe dem å huske at Jesus Kristus ville gi sitt liv som et offer for oss alle. (Se Moses 5:4–8.)

Ting å tenke på

  • Les Moses 5:11. I dette verset oppsummerte Eva det hun lærte av deres opplevelse med fallet. Selv om vi ofte ser på fallet som en innledning til smerte og lidelse på jorden, nevner hun ikke disse tingene spesielt. Hvorfor tror du Eva valgte å snakke om fallet slik hun gjorde? Hva kan vi lære av Eva om hensikten med vårt liv?

    President Russell M. Nelson har undervist:

    “Fordi Jesus Kristus overvant denne falne verden, og fordi han sonet for hver enkelt av oss, kan også dere overvinne denne syndfulle, selvsentrerte og ofte utmattende verden.

    Fordi Frelseren, gjennom sin altomfattende forsoning, forløste hver enkelt av oss fra svakhet, feiltrinn og synd, og fordi han opplevde enhver smerte, bekymring og byrde dere noensinne har hatt, da, når dere virkelig omvender dere og søker hans hjelp, kan dere heve dere over utfordringene i denne nåtidens usikre verden.”

    Hvordan kan vi overvinne denne falne jordiske verden? Når har du opplevd Frelserens hjelp til å overvinne verden?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Les Johannes 3:16 som gruppe, og be så gruppemedlemmene fortelle hva de tror dette verset betyr. Les så Moses 5:9, som beskriver Jesu Kristi rolle som vår Forløser. Be gruppemedlemmene fortelle hva de lærer av disse versene om Guds kjærlighet og gaven Kristi offer og oppstandelse, som gjør det mulig for oss å overvinne virkningene av fallet.

  • Les Alma 7:11–13 som gruppe, og legg merke til hvert ord som beskriver noe vi opplever i denne falne verden. Dere legger for eksempel kanskje merke til ordene “fristelser” og “sykdommer”. Lag en liste over disse ordene som gruppemedlemmene kan se. Les så skriftstedet igjen, denne gangen med hensyn til ord som beskriver hva Kristus har gjort for oss. Skriv disse ordene i en annen liste ved siden av den første listen. Hva lærer denne øvelsen dere om forholdet mellom Adam og Evas fall og Jesu Kristi rolle som vår Frelser?

Lær mer

Del 3

Adam og Evas fall var avgjørende for Guds plan

Bilde
Adam og Eva med barn

På grunn av Adam og Evas fall har vi alle mulighet til å motta et fysisk legeme og oppleve jordelivets glede og vanskeligheter. Vi har også anledninger hver dag til å utøve vår handlefrihet. Fordi vi er adskilt fra Gud uten å huske vårt førjordiske liv, må vi lære og vokse ved tro på Jesus Kristus og gjennom våre egne erfaringer.

Alt dette er avgjørende for Guds plan for vår evige lykke. For å vende tilbake til ham og bli som han er, må vi bruke vår handlefrihet til å velge godt fremfor ondt. Når vi gjennomgår denne læringsprosessen, gjør vi feil. Men Jesus Kristus og hans forsoning gjør det mulig for oss å overvinne våre synder og bli tilgitt og gjort rene, slik at vi en dag kan vende tilbake til Guds nærhet og bli ham lik.

Ting å tenke på

  • Les 2 Nephi 2:11, 15, og legg merke til hvilken funksjon motsetninger har i Guds plan. Hva lærer du fra disse versene om behovet for motsetninger? Hvordan påvirker det å forstå hensikten med motsetninger hvordan du tenker på dine prøvelser?

  • Fallet bragte både lidelse og glede inn i verden. Les 1 Korinter 15:21–22 og 2 Nephi 2:19–25, og se etter velsignelsene som ble tilgjengelige for alle mennesker etter fallet. Hva lærer du av disse skriftstedene om hensikten med livet?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Vi vet av nyere hellig skrift hva Adam og Eva følte for sin overtredelse. Les Moses 5:10–11 som gruppe. Det kan være effektivt å velge en mann til å lese vers 10 og en kvinne om å lese vers 11, og hjelpe gruppemedlemmene å forestille seg at det er Adam og Eva som snakker. Del dine følelser om disse versene med gruppen din. Hvordan kan Adam og Evas tro på Jesus Kristus ha hjulpet dem å se på sin overtredelse slik de gjorde?

  • Hva gir deg glede? Be gruppemedlemmene dele sine svar på dette spørsmålet. Les så 2 Nephi 2:25 sammen. Hvorfor tror du Lehi lærte sin sønn at “mennesket er til for å kunne ha glede”? Hva har Adam og Evas fall å gjøre med glede? Be gruppemedlemmene om å dele sine forslag.

Lær mer

Andre ressurser om Adam og Evas fall

Skriv ut