Bibliotek
Lydighet


“Lydighet”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
smilende ung kvinne

Veiledning til studium av evangeliet

Lydighet

Å følge Gud med et villig hjerte

Foreldre forstår hvor viktig det er å lære små barn å unngå å røre ved en varm komfyr eller løpe ut på gaten foran biler. Hvis barn adlyder, enten de forstår hvorfor lydighet er nødvendig eller ikke, vil de ha større sikkerhet og beskyttelse.

I vårt førjordiske liv erklærte Herren at det var nødvendig å gi Guds barn en jordisk opplevelse på jorden for å “prøve dem … for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:25). Gud ønsker at vi alle skal lære å følge ham og adlyde hans bud. Når vi gjør det, vil vi motta velsignelsen av å bo sammen med ham i “en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41). Ved å bruke vår handlefrihet og Åndens veiledning, kan vi begynne å forstå hvorfor Gud har gitt oss lover å adlyde. Vår himmelske Fader lover lykke og velsignelser til alle som vil gi akt på hans ord og villig holde hans bud.

Hva er lydighet?

I Jesu Kristi evangelium forstås lydighet som å gjøre Guds vilje og holde hans bud. Det innbefatter å utøve vår handlefrihet, eller valgfrihet, til å følge Gud med et villig hjerte. Vi viser vår kjærlighet til Gud når vi velger å stole på og underkaste oss hans vilje.

Emneoversikt: Lydighet

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Bud, Omvendelse, Pakter og ordinanser, Etterlevelse av Jesu Kristi evangelium

Del 1

Jesus Kristus adlød Gud Faderen i alle ting

Bilde
Jesus i Getsemane

Jesus Kristus erklærte: “Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg” (Johannes 6:38). Gjennom hele sitt jordiske liv viste Jesus lydighet mot alle sin Faders lover og bud. Han sa: “Jeg gjør alltid det som er til behag for ham” (Johannes 8:29).

I Getsemane hage ba Jesus: “Far, om du vil, så la denne kalk gå meg forbi! Men la ikke min vilje skje, bare din” (Lukas 22:42). Etter å ha lidd i Getsemane, underkastet han seg ydmykt sin Faders vilje og ble korsfestet og ga seg selv som offer for å forløse oss alle (se Mosiah 15:7). Fordi Jesus Kristus var lydig mot sin Fader i alle ting, gjorde han frelse og opphøyelse mulig for Guds barn.

I vår tid ber Herren oss følge i hans fotspor og “[leve] ved hvert ord som går ut av Guds munn” (Lære og pakter 98:11, se også 5 Mosebok 8:3). Jesus Kristus klargjorde den viktigste grunnen til at vi adlød Gud da han ga den direkte og enkle oppfordringen: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud” (Johannes 14:15).

Ting å tenke på

  • Jesus Kristus levde et syndfritt og hellig liv. Han innbyr oss til å følge ham. Les 2 Nephi 31:7–10. Hva kreves av dem som ønsker å følge Jesus Kristus?

  • Gud erklærte at hans gjerning og herlighet er å “tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv” (Moses 1:39). Les Lære og pakter 11:20 og overvei hva Herren identifiserer som “ditt verk”.

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Eldste Robert D. Hales underviste: “Fordi Frelseren var lydig, sonet han for våre synder, gjorde det mulig for oss å stå opp fra de døde og beredte veien så vi kunne vende tilbake til vår himmelske Fader.” Drøft hvilke velsignelser vi har fordi Jesus Kristus var fullkomment lydig mot Gud Faderen. Hva vil Gud at vi skal gjøre for å vise vår takknemlighet for de mange velsignelsene vi mottar?

Lær mer

Del 2

Din lydighet mot Gud vil føre til lykke og velsignelser

Bilde
ung familie som ler

Vi lærer i Mormons bok at alle som hørte kong Benjamins betydningsfulle preken, ble dypt omvendt til Jesus Kristus. Som følge av dette uttrykte de villighet til å inngå pakt om å holde Guds bud (se Mosiah 5:1–7). En av ansvarsoppgavene medlemmer av Kristi kirke har i vår tid, er å holde alle Guds bud (se Lære og pakter 42:78). Profeten Joseph Smith forklarte hvor viktig denne plikten var for ham da han sa: “[Jeg har gjort] dette til min regel: Når Herren befaler, gjør det.

Vår kjærlige himmelske Fader har åpenbart det evige prinsippet som styrer hvordan velsignelser blir gitt: “Når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet mot den lov den er betinget av” (se Lære og pakter 130:20–21). Det er forskjellige grunner til at vi kan velge å adlyde Guds bud. Noen ganger kan vi gjøre det av frykt for straff. Noen ganger søker vi kanskje ganske enkelt den lovede belønningen. Men den viktigste grunnen til å være lydig, er at vi elsker vår himmelske Fader og Jesus Kristus og ønsker å tjene dem. Gud “krever hjertet og et villig sinn” (Lære og pakter 64:34).

Ting å tenke på

  • Tenk på alle måtene vår himmelske Fader har vist sin kjærlighet til deg på. Les Mosiah 2:20–24. Hvorfor er vår lydighet alt som Gud krever av oss? Les så Mosiah 2:41. Hvordan kan du beskrive for en annen person hvor gavmild Gud er for dem som oppriktig søker å adlyde hans bud?

  • Lehis familie opplevde store vanskeligheter da de reiste i villmarken i flere år. Fordi de søkte å holde Guds bud, velsignet Herren dem. Les 1 Nephi 17:1–4. Hva sier vers 3 om hva Gud er beredt til å gjøre for dem som holder hans bud?

  • Vi vil ikke alltid forstå hvorfor Gud har gitt visse bud. Men når vi utøver vår handlefrihet og velger å stole på og adlyde Gud, kan vi være sikre på at alt vil være til vårt gode (se Lære og pakter 100:15). Herren lovet oss: “Hvis du holder mine bud og holder ut til enden, skal du få evig liv som er den største av alle Guds gaver” (Lære og pakter 14:7).

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • President Esra Taft Benson erklærte: “Når vi setter Gud først, faller alt annet inn på sin rette plass, eller det glir ut av vårt liv.” Hva betyr det for deg å “sette Gud først”? Be gruppemedlemmene snakke om tilfeller der de har sett at “alt annet [faller] inn på sin rette plass, eller det glir ut av vårt liv” når vi setter Gud først.

Lær mer

Skriv ut