Bibliotek
Omvendelse


“Omvendelse”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
jente som ser ut av vinduet

Veiledning til studium av evangeliet

Omvendelse

Vekst og forbedring gjennom Jesu Kristi kjærlighet og barmhjertighet

Vår himmelske Fader elsker oss. Mer enn noe annet ønsker han at vi skal vende tilbake til ham. Men våre synder og ufullkommenheter skiller oss fra Gud. De hindrer oss i å vende tilbake for å bo i hans nærhet, og fra å bli ham lik. Men det finnes fortsatt håp. Fordi vår himmelske Fader elsker oss så høyt, sendte han sin Sønn Jesus Kristus for å frelse oss. Kristus påtok seg villig våre synder og ufullkommenheter slik at vi kan bli tilgitt, fortsette å vokse og til slutt vende tilbake for å bo hos vår Fader i himmelen. Denne store gaven kalles Jesu Kristi forsoning. Vi begynner å motta velsignelsene ved Kristi forsoning når vi utøver tro på ham og omvender oss fra våre synder.

Hva er omvendelse?

Omvendelse er en forandring i sinn og hjerte – å vende seg bort fra synd og vende tilbake til Gud. Den finner sted når vi opplever bedrøvelse etter Guds sinn fordi vi har syndet (se 2 Korinter 7:9–11). Når vi omvender oss, innrømmer vi ærlig våre feil og våre synder, vi gjør det vi kan for å rette dem opp, vi streber etter å gjøre alle nødvendige endringer vi kan, og vi stoler ydmykt på Frelserens kraft til å forandre det vi ikke kan. Oppriktig omvendelse kan skje når vi utøver tro på Jesus Kristus og hans evne til å gjøre oss rene.

Emneoversikt: Omvendelse

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Tro på Jesus Kristus, Jesu Kristi forsoning, Nadverden, Lydighet

Del 1

Renset gjennom omvendelse: “Hvordan er det gått til?”

Bilde
mann som ber

I Mormons bok beskrev profeten Enos den “kamp [han] hadde for Guds åsyn” da han søkte tilgivelse for sine synder. Til slutt “var [hans] skyld tatt bort,” og han stilte spørsmålet som du kanskje har lurt på: “Herre, hvordan er det gått til?” Les om hans opplevelse i Enos 1:1–8. Hvordan ble Enos forandret? Hva lærer du av måten han beskrev sin omvendelse på?

Den eneste måten å forstå omvendelse fullt ut på, er naturligvis å oppleve den. Når du omvender deg og føler tilgivelsens fred og glede, kan du vurdere å skrive om din opplevelse. Du kan til og med føle deg inspirert til å dele det med et familiemedlem eller en venn.

Ting å tenke på

  • Hvordan kan vi få tilgang til Frelserens rensende kraft i vårt liv? Du kan finne svar på dette spørsmålet i president Dallin H. Oaks’ tale “Renset ved omvendelse.” Tenk spesielt på læresetningene som finnes i den første delen med tittelen “Omvendelse.” Grunn på hva Herren ønsker at du skal gjøre for å få tilgivelse for dine synder.

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Profeten Jesaja talte om vasking og rensing da han underviste om omvendelse. Vurder å lese Jesaja 1:16–18 som familie mens dere vasker noe sammen, for eksempel klær eller oppvask. Hva gjør det mulig for disse tingene å bli rene? Hva gjør det mulig for oss å bli rene åndelig – eller renset fra våre synder? (se 3 Nephi 27:19–20).

    Du kan også sammenligne hvordan det føles å bli renset fysisk med hvordan det føles å bli tilgitt for våre synder.

Lær mer

Del 2

Omvendelse betyr forandring – og det gjelder for alle

Bilde
kvinne som ser ut av et vindu

Skriftene gir mange eksempler på personer som virket som usannsynlige kandidater til å kunne forandre seg, men som ved Jesu Kristi kraft omvendte seg og ble rettferdige. Apostelen Paulus, mange av lamanittene og Alma den yngre opplevde alle en dramatisk, forbløffende forandring i hjertet. De vendte seg bort fra synd og til Frelseren, slik at han kunne forandre deres liv. Noen ganger synes denne forandringen å skje plutselig. Oftere er det en gradvis forvandling. Uansett er det et mirakel som Jesus Kristus tilbyr alle som omvender seg. Og det er et mirakel vi alle trenger, for “alle har syndet og mangler Guds herlighet” (Romerne 3:23).

Ting å tenke på

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Verden er full av eksempler på imponerende forandring – et lite frø som blir et stort tre, en larve som blir en sommerfugl, et egg som blir en ørn. Du eller familien kan granske noen av disse eksemplene og lese 2 Korinter 5:17. Dette kan føre til en samtale om den forandring som er mulig gjennom Jesus Kristus.

  • Små barn vil kanskje like å lære om omvendelse fra Historier fra Mormons bok, for eksempel fra eksemplene i “Kapittel 18: Alma den yngre omvender seg og “Kapittel 26: Ammons folk.” Hvordan hjalp Frelseren disse menneskene å forandre seg?

  • Du kan også lage en liste over noen av vår himmelske Faders og Jesu Kristi egenskaper (salmen “Mer hellighet gi meg nevner flere). På hvilke måter kan vi forandre oss for å bli mer lik dem? Hvordan hjelper de oss å gjøre det?

Lær mer

Del 3

Omvendelse er gledesfylt

Bilde
ung mann som smiler

Fordi forandring kan være vanskelig, kan vi noen ganger være redde for omvendelse. Kanskje vi synes det er noe elendig eller deprimerende eller ufattelig vanskelig. Men vår himmelske Faders plan er en plan for lykke. Ved å omvende oss kan vi bli mer vennlige, kjærlige, tålmodige, ydmyke og gledesfylte.

Synd medfører elendighet – omvendelse er måten vi unnslipper denne elendigheten på.

Ting å tenke på

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Du kan gjerne se en eller begge disse videoene sammen med andre for å lære mer om gleden ved omvendelse: “The Shiny Bicycle” [Den skinnende sykkelen] (3:04) og “The Goal: A Story of Faith, Friendship, and Forgiveness” [Målet: En historie om tro, vennskap og tilgivelse] (7:27). Mens dere ser videoene, kan dere se etter (1) ting som gjorde personen i videoen trist og (2) ting som gjorde vedkommende glad. Dere kan også se etter disse tingene i lignelsene i Lukas 15.

  • Eller dere kan snakke om en gang da noen kom seg etter en sykdom eller skade, og sammenligne denne opplevelsen med omvendelse. Les 3 Nephi 9:13–14, og snakk om gleden vi føler når Frelseren helbreder oss åndelig når vi omvender oss. Hva kan vi si for å hjelpe noen som føler seg redd for å omvende seg?

Lær mer

Skriv ut