Bibliotek
Tro på Jesus Kristus


“Tro på Jesus Kristus”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
maleri av Jesus Kristus

Veiledning til studium av evangeliet

Tro på Jesus Kristus

Stole på hans kraft, hans visdom og hans kjærlighet

Det er normalt noen ganger å føle seg utilstrekkelig, overveldet og til og med bortkommet. Å vende seg til Jesus Kristus er alltid løsningen på slike følelser. Når vi utøver tro på Jesus Kristus, stoler vi på ham – på hans uendelige makt, intelligens og kjærlighet. Vi tror at selv om vi ikke forstår alt, gjør han det. Fordi han har gjennomgått alle våre smerter og sorger, vet han hvordan han kan hjelpe oss å møte våre utfordringer. (Se Alma 7:11–13.)

Hva er tro på Jesus Kristus?

Tro på Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp. Det betyr ikke bare å tro på ham, men å sette din lit til ham. Å ha tro innbefatter å håpe på og tro på ting som er sant, selv om du ikke kan se dem eller fullt ut forstå dem. Tro er et handlingens og kraftens prinsipp som motiverer våre daglige aktiviteter.

Emneoversikt: Tro på Jesus Kristus

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Jesus Kristus, Håp, Nestekjærlighet, Omvendelse, Mirakler

Del 1

Å styrke vår tro på Jesus Kristus vil hjelpe oss å overvinne utfordringer

Bilde
maleri av menn i en båt og en synkende mann som strekker seg etter hjelp

Frelseren sa: “Om dere har tro som et sennepsfrø, … [skal ingen ting] være umulig for dere” (Matteus 17:20). Et sennepsfrø er veldig lite, men det vokser til et stort tre.

Hvordan kan du så styrke din tro på Frelseren? President Russell M. Nelson forklarte at “å øke din tro og tillit til [Jesus Kristus] krever innsats.” Han erklærte: “Herren krever ikke fullkommen tro for at vi skal ha tilgang til hans fullkomne kraft. Men han ber oss om å ha tro.” Å tro på Jesus Kristus hjelper deg å føle deg motivert til å studere Skriftene og ordene til profeter i de siste dager og be om guddommelig veiledning. Når du lærer om Jesus Kristus og føler hans kjærlighet og Hans Ånd, vil din tro på ham vokse.

Ting å tenke på

  • Se videoen “Exercise Faith in Christ” [Utøv tro på Kristus] (1:43). Hva lærer eldste David A. Bednar oss om å handle i tro? Hva vil du gjøre for å utøve din tro på Jesus?

  • Tro på Jesus Kristus er ikke lett, og du vil ikke alltid utøve din tro fullkomment. Tenk på apostelen Peters opplevelse i Matteus 14:25–33. Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe deg når du utøver selv litt tro på ham?

  • Profeten Alma i Mormons bok underviste at hvis vi sår evangeliets frø i vårt hjerte og gir det næring med vår tro, kan vi gradvis utvikle vårt eget sterke vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium. Studer Alma 32:21–43, og tenk på hvordan du kan utøve tro for å utvikle ditt eget vitnesbyrd.

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Dere kan gjerne gjøre noen fysiske øvelser sammen og snakke om hva trening gjør for kroppen. Les så deler av eldste Juan Pablo Villars tale “Tren dine åndelige muskler”, fra generalkonferansen i april 2019, og snakk om hva det vil si å utøve tro på Jesus Kristus.

Lær mer

Del 2

Tro er et kraftens prinsipp

Bilde
maleri av en blind mann som strekker seg etter Jesus

Ved tro på Kristus kan vi benytte oss av Guds kraft som gjør det mulig å utføre det Gud ber oss om. Sann tro kan tilveiebringe mirakler i henhold til Guds vilje. Ved tro får vi styrke til å gjøre vanskelige ting og vokse åndelig. Vi er også bedre i stand til å takle våre timelige behov og vanskelige omstendigheter når vi tror på Herren og stoler på hans løfter. Oppriktig bønn er måten å få tilgang til Guds kraft på – vi ber i tro om den guddommelige hjelp og rettledning vi trenger (se Enos 1:15).

Ting å tenke på

  • Les Markus 5:21–42. Hvilken rolle spilte tro i disse miraklene? Hvordan illustrerer denne beretningen hvordan din tro kan bli prøvet?

  • Les eller se eldste Brent H. Nielsons tale “Er det da ingen balsam i Gilead? Hvordan gjenkjente eldste Nielson velsignelsene han mottok? Tenk på hvordan du kan se etter velsignelser selv i vanskelige tider. Hvordan kan dette styrke min tro på Jesus Kristus?”

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Se videoen “Mountains to Climb” [Fjell å bestige] (5:05). Deretter kan dere samarbeide om å lage en liste over hvordan Jesus og vår himmelske Fader har velsignet dere. Hvordan har det å utøve tro på Jesus Kristus hjulpet dere å utholde og overvinne utfordringer?

Lær mer

Del 3

Å tilegne seg tro krever tid og tålmodighet

Bilde
foto av en ung kvinne som kneler og ser ut av et vindu

Du har sannsynligvis opplevd tilfeller da du følte at dine bønner ikke ble hørt, eller at dine utfordringer var mer enn du kunne takle. En mann kom en gang til Jesus Kristus i en slik situasjon. Sønnen trengte helbredelse, og mannen ba Jesus om å velsigne ham. Da Kristus forklarte at alt er mulig for dem som tror, utbrøt mannen: “Herre, jeg tror. Hjelp min vantro.” (Se Markus 9:14–27.) Han hadde nok tro til å spørre, men han visste at hans tro ikke var fullkommen. Når du ber om hjelp til å styrke din tro, viser du at du vet at Jesus kan hjelpe deg – og det vil han.

Enhver persons erfaring med å bygge opp tro på Jesus Kristus er unik. Hvis noen du er glad i strever med sin tro, må du huske å reagere med vennlighet og medfølelse. Hvis de kommer til deg med spørsmål, kan du kjærlig og tålmodig lytte til dem og støtte dem i deres søken etter sannhet. Du kan også hjelpe dem å finne pålitelige kilder der de kan se etter svar. Og du kan fortelle dem hvor høyt Jesus elsker dem.

Ting å tenke på

  • Eldste Jeffrey R. Holland underviste at når du har spørsmål eller tvil, kan du “holde fast ved det [du] allerede vet, og stå sterkt til ytterligere kunnskap kommer.” På hvilke måter kan tro på Jesus Kristus hjelpe deg med ubesvarte spørsmål?

Lær mer

Andre ressurser om tro

Skriv ut