Bibliotek
Mirakler


“Mirakler”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
Jesus Kristus helbreder mann

Veiledning til studium av evangeliet

Mirakler

Tilkjennegivelser av Guds kraft og kjærlighet

Hva er noen av grunnene til at du tror at Gud finnes og at han er oppmerksom på deg? Kan du komme på tilfeller da du visste at han viste sin kjærlighet til deg? President Russell M. Nelson underviste: “Be om få øyne som kan se Guds hånd i ditt liv og i verden rundt deg.” Mirakler representerer øyeblikk da Gud arbeider med sin kraft på vegne av sine barn.

I Skriftene lærer vi om mektige mirakler som den store Jehova utførte for sitt folk i Det gamle testamente. Vi lærer også om mirakler utført av Jesus Kristus i hans jordiske liv i Det nye testamente, og som den oppstandne Herre i Mormons bok. Men det største av alle mirakler var hans forsoning, da han forløste verden fra synd og oppsto fra de døde. I dag kan vi se hans gjerninger og mirakler, både store og små, i vårt eget liv og lære at “Herren er god imot alle, og hans barmhjertighet er over alt han har skapt” (Salmene 145:9).

Hva er et mirakel?

Et mirakel er en tilkjennegivelse av guddommelig kraft. Mirakler er en viktig del av Jesu Kristi verk, både i oldtiden og i dag.

Emneoversikt: Mirakler

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Jesu Kristi jordiske virke, Bønn, Tro på Jesus Kristus, Prestedømsvelsignelser

Del 1

Jesus Kristus er en Gud som gjør mirakler

Bilde
Jesus stiller storm

Mirakler har alltid vært en del av Guds verk blant sine barn. Det gamle og Det nye testamente inneholder mange beretninger om at Jesus Kristus viser guddommelig kraft på vegne av vår himmelske Faders barn. Jesu Kristi tilhengere erkjenner i dag at Guds hånd fortsetter å bli tilkjennegitt på mirakuløse måter i hans Kirke og i enkeltpersoners og familiers liv. Gud erklærte: “For se, jeg er Gud, og jeg er en Gud som gjør mirakler, og jeg vil vise verden at jeg er den samme i går, i dag og for evig, og jeg virker bare blant menneskenes barn i forhold til deres tro” (2 Nephi 27:23).

Ting å tenke på

  • Da to av døperen Johannes’ disipler spurte Jesus: “Er du den som skal komme, eller skal vi vente en annen?”, nevnte Jesus eksempler for å vise hvem han var (se Matteus 11:3–6). Hvorfor beviste disse eksemplene hvem han var? Overvei også hva Jesus sa i Johannes 5:36. Hva var hensikten med de “gjerninger” Jesus gjorde?

  • Eldste Ronald A. Rasband underviste: “Herren utfører mirakler for å minne oss på hans kraft, hans kjærlighet til oss, hans innflytelse på vår jordiske vandring og hans ønske om å undervise om det som er av størst verdi.” Hva er noen av dine favorittmirakler som du har lest om i Skriftene? Hva har disse miraklene lært deg om Gud?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Be gruppemedlemmene velge en av følgende beretninger om Frelserens mirakler fra Det nye testamente. Finn ut mirakelets “hvem, hva, hvor, når og hvorfor” som er beskrevet i det utvalgte skriftstedet. Drøft likhetene og forskjellene mellom disse hendelsene. Hvordan kan disse beretningene brukes til å styrke troen til personer du kjenner?

Lær mer

Del 2

Mirakler kommer ved tro på Jesus Kristus

Bilde
Jesus Kristus helbreder kvinne

I Det nye testamente lovet Jesus sine disipler at mirakuløse “[tegn] skal følge dem som tror” (Markus 16:17–18). I de siste dager sa han: “Derfor, som jeg sa til mine apostler, sier jeg også til dere, at enhver sjel som tror på deres ord og blir døpt i vann til syndenes forlatelse, skal motta Den hellige ånd. Og … tegn skal følge dem som tror” (Lære og pakter 84:64–65). For dem som tror på Gud og Jesus Kristus, er mirakler en svært reell mulighet, men de må først ha tro (se Ether 12:12–18).

Men vi skulle ikke søke mirakler som en måte å bygge opp eller bevise vår tro på. Herren sa til Joseph Smith: “Tro kommer ikke ved tegn, men tegn følger dem som tror. Ja, tegn kommer ved tro, ikke ved menneskers vilje eller etter deres behag, men ved Guds vilje” (Lære og pakter 63:9–10). Profeten Moroni skrev: “Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd” (Ether 12:6). Et vitnesbyrd som begynner med å være vitne til et mirakel, vil ikke vare hvis det ikke gis næring med fortsatt tro og lydighet.

Noen mirakler finner sted i stillhet, for eksempel når en person får et vitnesbyrd om Guds sannhet, opplever en mektig forandring i hjertet, får tilgivelse fra Herren eller blir velsignet med fred og styrke i en vanskelig tid (se Alma 37:6–7).

Ting å tenke på

  • Overvei hva engelen sa til Maria: “For ingenting er umulig for Gud” (Lukas 1:37). Har du noen gang opplevd noe som virket umulig å oppnå eller løse? Hvordan kan det å studere beretninger fra Skriftene om mirakler utført ved Guds kraft forberede deg til å vende deg til ham og stole på hans kjærlighet, barmhjertighet og vilje?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • President Howard W. Hunter talte om de mange imponerende miraklene som Jesus Kristus utførte. Så delte han:

    “Det er i høyeste grad bemerkelsesverdig å være vitne til at en som er døv, blir gjort hørende igjen. Men denne store velsignelsen er sannelig ikke mer forunderlig enn den forunderlige kombinasjon av ben og hud og nerver som lar våre ører motta lydens vakre verden. Skulle vi ikke vise ærefrykt for hørselens velsignelse og gi Gud ære for dette mirakel, på samme måte som vi gjør det når man får hørselen tilbake etter at den har vært tapt?

    Gjelder ikke det samme når man får synet tilbake eller vår talens bruk eller endog ved det største av alle mirakler – at man vender tilbake til livet? Faderens opprinnelige skaperverk består av en verden som i sannhet er fylt av undre. Er ikke de største mirakler først og fremst det faktum at vi har liv og lemmer og syn og tale?”

    Hvordan kan dette perspektivet på de mange miraklene i vårt liv øke vår takknemlighet for miraklenes Gud?

Lær mer

Del 3

Søk og forvent mirakler i ditt liv

Bilde
mann som går på en strand

Det vil alltid finnes mirakler så lenge det finnes troende mennesker (se Moroni 7:27–29). President Russell M. Nelson har sagt at vi skulle “søke og forvente mirakler”. “Herren [vil] velsigne deg med mirakler hvis du tror på ham ‘uten å tvile’ [Mormon 9:21]. Gjør det åndelige arbeidet som skal til for å søke mirakler. Spør Gud på bønnfylt vis om å hjelpe deg å utøve den slags tro.”

Mirakler er rundt oss hver dag. Eldste Ronald A. Rasband forklarte: “Mange av dere har vært vitne til mirakler, flere enn dere er klar over. De kan virke små sammenlignet med at Jesus oppreiser de døde. Men det er ikke omfanget som gjør noe til et mirakel, bare at det kom fra Gud.”

Ting å tenke på

  • Overvei president Nelsons råd. Hva vil det si å “søke” mirakler i ditt liv? Hva er det “åndelige arbeidet” du må gjøre for å “søke mirakler”? Hvordan kan du bli velsignet ved å se etter hvordan Gud virker i ditt liv?

  • Les Mormon 9:7–21. Hvis Gud er uforanderlig og ga sine barn syner, velsignelser og åpenbaringer i fordums tid, hva innebærer dette for deg? Hvem kjenner du som kan ha nytte av bedre forståelse av at “Gud har ikke opphørt å være en Gud som gjør mirakler”? (Mormon 9:15)

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Be gruppemedlemmene fortelle om en gang da de så Guds hånd utføre en velsignelse eller et mirakel i deres eget liv, hvis det passer. Drøft de forskjellige måtene disse miraklene fant sted på og de forskjellige hensiktene de tjente.

Lær mer

Skriv ut