Bibliotek
Oppstandelsen


“Oppstandelsen”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
Den oppstandne Herre viser seg for Maria Magdalena.

Veiledning til studium av evangeliet

Oppstandelsen

Jesu Kristi seier over døden

På et eller annet tidspunkt i livet vil vi alle få anledning til å lure: “Hva skjer når vi dør?” “Vil jeg noen gang få se mine avdøde kjære igjen?” “Hvordan kan jeg finne fred når noen jeg er glad i dør?”

Selv om vi ikke har alle svarene, kan sannheten om Jesu Kristi oppstandelse gi trøst til alle som sørger. Det faktum at alle som dør en dag vil leve igjen, bringer fred til vår sjel og løfter om at det ligger bedre tider foran oss.

Da han sto opp fra død til udødelighet, ble Jesus Kristus oppstandelsens “førstegrøde” (se 1 Korinter 15:20–23) og gjorde det mulig for oss alle å oppstå slik han gjorde.

Hva er oppstandelsen?

Oppstandelsen er gjenforeningen av åndelegemet og det fysiske legemet etter døden, for aldri å bli adskilt igjen (se Alma 11:45). Når vi oppstår vil kroppen vår bli fullkommengjort og udødelig, ikke lenger underlagt sykdom og død. Fordi Jesus Kristus overvant døden ved sin oppstandelse, vil alle mennesker oppstå slik han gjorde.

Emneoversikt: Oppstandelsen

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Jesu Kristi forsoning, Jesu Kristi jordiske virke, Frelsesplanen

Del 1

Jesus Kristus sto opp fra de døde

Bilde
Kristus underviste etter sin oppstandelse

Jesus Kristus var den første som oppsto fra de døde. Hans seier over døden er grunnleggende for vår tro. Profeten Joseph Smith underviste: “De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet og oppsto den tredje dag og fór opp til himmelen.”

Herren har gitt mange vitnesbyrd om denne viktige læren. Hvert av de fire evangeliene inneholder beretninger om dem som så Jesus som en oppstanden person. Mormons bok vitner også om at tusenvis av mennesker på det amerikanske kontinentet så den oppstandne Frelseren. I vår tid har vitner som Joseph Smith og andre profeter og apostler vitnet om at Jesus Kristus oppsto og lever i dag.

Ting å tenke på

  • Tenk deg at du er en advokat som bygger en sak for å bevise at Jesus Kristus oppsto. Hvem vil du kalle som vitner? Hvordan vil øyenvitner styrke din sak? Hvordan kan vitnesbyrdet til øyenvitner om den oppstandne Herre påvirke ditt eget? For å få ideer, se Johannes 20:1–20; 3 Nephi 11:3–17 og Lære og pakter 76:19–24.

  • Les Johannes 20:26–29. Hvilket budskap gir Frelseren i dette skriftstedet til personer som ikke er øyenvitner til hans oppstandelse? (Se også Ether 12:5–6.) Selv om vi ikke har sett den oppstandne Herre, kan vi likevel få et personlig vitnesbyrd om at han har oppstått. Hvilket tegn på oppstandelsen har du opplevd i ditt liv? Hvordan har dette tegnet påvirket deg?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • President Gordon B. Hinckley (1910–2008) erklærte: “Av alle seire i menneskenes historie, er ingen større, ingen så universell i sin virkning, ingen så varig i sine følger som den korsfestede Herres seier, han som oppsto den første påskemorgen.” Drøft hvorfor det er viktig å vite at Jesus Kristus lever i dag. President Hinckley skrev også teksten til salmen “Han lever, min Forløser kjær.” Les eller lytt til denne salmen sammen, og del så tankene og følelsene den inspirerer i deg.

  • Mange inspirerte kunstnere har fremstilt øyeblikket da enkeltpersoner så den oppstandne Frelseren. Se på følgende skildringer eller andre du liker. Fortell hva disse bildene hjelper deg å forstå om Jesu Kristi oppstandelse. Hva føler du for ham? Hva ville ha følt hvis du hadde vært der?

Bilde
Maria og den oppstandne Herre.
Bilde
Kristus viser seg for Tomas etter oppstandelsen
Bilde
Kleopas og en disippel som sitter og spiser når de gjenkjenner Frelseren

Lær mer

Del 2

Vi skal alle oppstå

Bilde
Familie i en begravelse

Fordi Jesus Kristus oppsto, skal vi alle oppstå også. Kort tid etter Jesu Kristi oppstandelse, oppsto også mange trofaste mennesker (se Matteus 27:52–53). Selv om alle ikke vil oppstå samtidig, vil alle til slutt motta et fullkommengjort, udødelig legeme gjennom den strålende gaven universell oppstandelse.

Vårt oppstandne legeme vil ligne den kroppen vi har nå, bare udødelig, fullkommen – fri for sykdom og smerte. Vi vil “motta en fylde av glede” (Lære og pakter 93:33–34; se også Alma 11:43). Vårt oppstandne legeme vil gjøre oss i stand til å vende tilbake til Guds nærhet og bli dømt. De som har omvendt seg fra sine synder, vil nyte evig liv og leve evig i Guds nærhet.

Ting å tenke på

  • Alma den yngres sønn Corianton var “urolig med hensyn til de dødes oppstandelse” (Alma 40:1). Så Alma underviste Corianton – og leserne av Mormons bok – mange viktige sannheter om oppstandelsen. Les det han underviste i Alma 40–41. Mens du leser, kan du legge merke til sannheter om oppstandelsen som er viktige for deg. Hvordan kan disse sannhetene ha hjulpet Corianton å føle fred? Hvordan kan de påvirke avgjørelsene du tar nå?

  • Apostelen Paulus fant ut at noen hellige i Korint ikke trodde på oppstandelsen. Les 1 Korinter 15, og legg spesielt merke til Paulus’ læresetninger om oppstandelsen. Her er noen spørsmål som du kan grunne på når du studerer:

    • Vers 12–15: Hvorfor ville forkynnelse og tro være forgjeves hvis det ikke var noen oppstandelse?

    • Vers 16–19: Hvorfor ville vi være “ennå i [våre] synder” hvis det ikke var noen oppstandelse? Hvorfor ville vi være “ynkverdige”?

    • Vers 55–58: Hvordan bidrar din kunnskap om oppstandelsen til å gjøre deg “fast” og “urokkelig”?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Jesu Kristi gjengitte evangelium lærer oss at gaven oppstandelse gis betingelsesløst til alle mennesker, men mange av Guds barn er uvitende om denne velsignelsen. Drøft hvordan oppstandelsen utgjør en forskjell i deres liv. Dere kan også finne det verdifullt å drøfte søster Reyna I. Aburtos personlige erfaringer i hennes tale “Graven har ingen seier og eldste S. Mark Palmers i “Vår sorg skal bli til glede.” Hvordan ble søster Aburto og eldste Palmer velsignet ved kunnskap om oppstandelsen? Hvordan kan denne kunnskapen velsigne oss?

Lær mer

Andre ressurser om oppstandelsen

Skriv ut