Bibliotek
Pakter og ordinanser


“Pakter og ordinanser”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
kvinne foran et tempel

Veiledning til studium av evangeliet

Pakter og ordinanser

Viktige pakter og ordinanser hjelper oss på veien til opphøyelse og evig liv

Med dagens teknologi kan vi raskt finne detaljerte instruksjoner og kart som kan hjelpe oss å komme dit vi ønsker. Jesu Kristi gjengitte evangelium er vårt kart og detaljerte instruksjoner for å finne mening i dette liv, så vel som evig liv i den kommende verden. Når vi velger å følge Kristus og etterleve evangeliet, tilbyr Gud oss hellige pakter og ordinanser for frelse og opphøyelse, som knytter oss til ham og leder oss på veien som fører til evig liv.

Hva er pakter og ordinanser?

Ordinanser er hellige, formelle handlinger som utføres ved prestedømmets myndighet. Ordinanser er ofte knyttet til bestemte pakter, eller hellige løfter mellom Gud og hans barn. Når vi inngår pakter og mottar ordinanser, går vi fremover på vår åndelige reise tilbake til Gud. Ordinanser som er nødvendige for frelse og opphøyelse, omfatter dåp, bekreftelse og å motta Den hellige ånds gave, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme for menn, tempelbegavelsen og tempelbesegling til en ektefelle. Barn som dør før de blir åtte år, trenger ikke ordinanser for å bli frelst i Det celestiale rike (se Lære og pakter 137:10).

Emneoversikt: Pakt og Ordinanser

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Dåp, Den hellige ånds gave, Det melkisedekske prestedømme, Begavelse, Besegling, Bli som Jesus Kristus, Stedfortredende ordinanser for de døde

Del 1

Paktens sti vil lede deg til evig liv

Bilde
ektepar foran et tempel

Hvis du forestiller deg ditt liv som en reise tilbake til Gud, er det å inngå pakter og motta ordinanser som å følge veivisere langs stien som fører til evig liv (se Lære og pakter 14:7). Dette er viktige skritt i din innsats for å komme til Jesus Kristus, hvis hjelp du trenger for å komme videre på stien (se 2 Nephi 9:41). I Kirken omtaler vi noen ganger dette som “paktens sti”, som er en metafor for etterlevelse av Jesu Kristi evangelium. Å se på evangeliet som en sti understreker hvor viktig det er å inngå og holde pakter og motta ordinanser når vi går fremover mot evig liv sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Å holde deg på paktens sti vil gi deg trygghet, fred og varig glede. Det vil gi deg styrke i vanskelige tider. President Russell M. Nelson lovet: “Til hvert medlem av Kirken sier jeg: Hold deg på paktens sti. Din forpliktelse til å følge Frelseren ved å inngå pakter med ham og deretter holde disse paktene, vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig for menn, kvinner og barn overalt.”

Ting å tenke på

  • Den oppstandne Frelseren innbød folket som var samlet i tempelet i landet Overflod til å komme til ham (se 3 Nephi 11:14–17). Se filmen “Covenants and Ordinances” [Pakter og ordinanser](1:37), og lytt til hva eldste David A. Bednar underviser om hvordan pakter og ordinanser hjelper oss å komme til Jesus Kristus. Hvilke velsignelser mottar de som verdig inngår pakter med Gud og mottar hans ordinanser?

  • Profeten Lehi nedtegnet en drøm der han så en sti som førte til livets tre. Les 1 Nephi 8:19–24, 30. Hva kan vi lære av dette skriftstedet om hvor viktig det er å holde oss på paktens sti? Hvilken innsats har du gjort for å holde deg på paktens sti? Hvordan kan omvendelse hjelpe deg å holde deg på Guds sti?

Aktiviteter for å lære sammen med andre

  • Gjennom Den hellige ånds gave kan de som inngår pakter få guddommelig hjelp til å holde pakter. Se “The Covenant Path” [Paktens sti] (2:30). Snakk om hvordan vi kan holde pakter slik eldste D. Todd Christofferson fremhevet i denne videoen. Hva er noen av velsignelsene ved å gå på paktens sti?

  • Vurder å be gruppens medlemmer studere artikkelen “Hvorfor ordinanser og pakter har betydning.” Be gruppemedlemmene finne den viktige rollen Herrens hus spiller i vår innsats for å holde oss på paktens sti.

Lær mer

Del 2

Gud innbyr deg til å knytte deg til Jesus Kristus gjennom pakter

Bilde
ung gutt holder bilde

Å inngå og holde hellige pakter binder deg til Herren Jesus Kristus (se Lære og pakter 35:24). President Russell M. Nelson forklarte: “Å inngå et paktsforhold til Gud binder oss til ham på en måte som gjør alt ved livet lettere. Ikke misforstå meg: Jeg sa ikke at det å inngå pakter gjør livet lett … Men å sette dere i åk sammen med Frelseren betyr at dere har tilgang til Hans styrke og forløsende kraft.”

Alt i Jesu Kristi evangelium har til hensikt å forberede deg til å følge ham og bli mer lik ham. Eldste David A. Bednar sa: “Pakter og ordinanser er byggestenene som gjør oss i stand til å bygge vårt liv på “vår Forløsers klippe” [Helaman 5:12] og hans forsoning.” Når du prøver å holde ut til enden ved å holde dine pakter, vil du nyte den frelse og forløsning som Jesus Kristus tilbyr (se Omni 1:26).

Ting å tenke på

  • Selv om ordinansene vi mottar er varierte, har de alle én ting til felles – de hjelper oss å komme nærmere Jesus Kristus og gir tilgang til hans kraft. Noen prestedømsordinanser i Kirken hjelper oss å komme nærmere Jesus Kristus, men regnes ikke som avgjørende for frelse og evig liv (for eksempel navngivning og velsignelse av barn, innvielse av olje eller innvielse av graver).

    Andre ordinanser er nødvendige for vår frelse og opphøyelse (dåp, bekreftelse og å motta Den hellige ånds gave, ordinasjon til Det melkisedekske prestedømme for menn, tempelbegavelsen og tempelbesegling til en ektefelle). Hvordan kan det å lære om disse nødvendige ordinansene og de tilhørende paktene hjelpe deg å måle din fremgang på paktens sti?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Profeten Abraham i Det gamle testamente er et eksempel på en som trofast inngikk og holdt pakter med Gud. Se videoen “Elder Nelson Talks about Covenants” [Eldste Nelson taler om pakter] (4:45), og lytte etter velsignelsene Gud lovet Abraham. Hvilke av disse lovede velsignelsene er tilgjengelige for medlemmer av Kirken i dag? Hvordan hjelper disse paktsvelsignelsene oss å forstå vår himmelske Faders kjærlige plan for sine barn bedre?

Lær mer

Skriv ut