Bibliotek
Den hellige ånds gave


“Den hellige ånds gave”, Emner og spørsmål (2023)

Bilde
sollys bryter gjennom skyer

Veiledning til studium av evangeliet

Den hellige ånds gave

Å ha et medlem av Guddommen som en konstant ledsager

Har du noen gang tenkt på alle måtene du har blitt velsignet på gjennom Den hellige ånds gave? Alle Guds barn kan oppleve Den hellige ånds innflytelse som veileder dem til Jesus Kristus og hans evangelium. Men Den hellige ånds gave er forbeholdt dem som gjennom tro på Jesus Kristus og omvendelse, inngår pakter med Jesus Kristus ved dåpen. Denne gaven er løftet om at du kan nyte stadig ledsagelse av Den hellige ånd – et medlem av Guddommen. Det er ingen vanlig gave – den kan ikke sees – men dens kraft er ubestridelig når du velger å motta den gjennom rettferdig livsførsel. De som mottar Den hellige ånds gave blir renset fra synd, mottar personlig åpenbaring og nyter velsignelsene som er kjent som “Åndens gaver.”

Hva er Den hellige ånds gave?

Prestedømsordinansen bekreftelse kommer etter at en person har blitt døpt ved nedsenkning i vann. Ordinansen forrettes ved håndspåleggelse av en som bærer Det melkisedekske prestedømme. Det er under denne ordinansen at Den hellige ånds gave blir gitt. Den hellige ånd er et medlem av Guddommen og kan være en stadig ledsager for dem streber etter å holde budene og innby ham i sitt liv.

Emneoversikt: Den hellige ånd

Beslektede veiledninger til studium av evangeliet: Den hellige ånd, Pakter og ordinanser, Personlig åpenbaring, Åndens gaver

Del 1

“Motta Den hellige ånd”

Bilde
kvinne som får en velsignelse

Når noen blir bekreftet som medlem av Kirken, blir vedkommende bedt om å “motta Den hellige ånd.” Den hellige ånds gave blir ikke tvunget på noen. Det blir medlemmenes ansvar å innby Den hellige ånd til å være med dem (se Lære og pakter 88:33). Eldste David A. Bednar sa: “Når vi mottar denne ordinansen, påtar vi oss et hellig og vedvarende ansvar for å ønske, søke, arbeide og leve slik at vi faktisk ‘mottar Den hellige ånd’ og dens medfølgende åndelige gaver.”

Jesus forklarte for Nikodemus – en hersker hos jødene – at “uten at en blir født av vann og Ånd, kan han ikke komme inn i Guds rike” (Johannes 3:5). Så i tillegg til å bli døpt med vann, ønsker Herren at du skal bli “født av Ånden” (vers 6). Dette skjer når du mottar Den hellige ånds gave og opplever en “dåp med ild og Den hellige ånd” (se 2 Nephi 31:13–14). Ild er et symbol på renselse. Denne helliggjørende kraft gir syndenes forlatelse (se 2 Nephi 31:17; 3 Nephi 12:1–2). Etter dåpen kan Kirkens medlemmer oppleve dåpen med ild gradvis (se 3 Nephi 9:20) eller mer direkte (se Mosiah 4:2–3).

Ting å tenke på

  • Da den oppstandne Jesus Kristus betjente folket på den vestlige halvkule, ga han de tolv disiplene myndighet til å meddele Den hellige ånd (se 3 Nephi 18:36–37). Folket ble undervist om denne gaven, og “de ba om det som de ønsket mest, og de ønsket at Den hellige ånd skulle bli gitt dem” (3 Nephi 19:9). Hvordan vil du beskrive dine følelser med hensyn til Den hellige ånds gave?

  • Profeten Joseph Smith underviste: “Dåpen i vann er til ingen nytte med mindre den ledsages av dåp med ild og Den hellige ånd. De er nødvendigvis uadskillelig forbundet.” For å hjelpe deg å forstå betydningen av “dåp med ild og Den hellige ånd,” kan du se “The Baptism of Fire” [Dåp med ild] (1:41). Basert på eldste David A. Bednar kommentarer i videoen, hvordan vil du forklare betydningen av “dåp med ild”?

Lær mer

Del 2

Den hellige ånd kan være vår stadige ledsager

Bilde
unge menn holder skateboard

President Henry B. Eyring sa: “Det er mange grunner til at vi trenger Den hellige ånds konstante veiledning. Vi ønsker den, men likevel vet vi av erfaring at den ikke er lett å opprettholde. Alle tenker, sier og gjør ting i vårt daglige liv som kan krenke Ånden. Herren lærte oss at Den hellige ånd vil være vår konstante ledsager når vårt hjerte er fylt av kjærlighet, og når våre tanker alltid er prydet med dyd (se L&p 121:45).” Når du prøver å utvikle et fellesskap med Den hellige ånd, vil du føle hva som må forandres i livet ditt.

Ting å tenke på

  • Nadverdsbønnene er en mektig påminnelse om at Den hellige ånd alltid kan være med oss (se Lære og pakter 20:77, 79). Når du verdig forbereder deg til og tar del i nadverden, innbyr du Åndens ledsagelse. Hvordan har ditt liv blitt velsignet ved å strebe etter å være verdig til hans stadige nærvær?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Vurder å lese og snakke om denne uttalelsen av president Gordon B. Hinckley: “Jeg tror at Mormon av egen erfaring var fullt klar over sannheten i sine ord at ‘denne Trøster fyller oss med håp og fullkommen kjærlighet som ved flittig bønn varer til enden kommer, da alle de hellige skal bo hos Gud’ (Moroni 8:26). Selv om vi noen ganger er alene sammen med verdens mennesker, trenger vi ikke være ensomme, for Herren har gitt oss Den hellige ånd som skal være med oss som vår ledsager.” Dere kan gjerne drøfte hvorfor profeten Mormon trengte velsignelsene han beskrev. Når har Den hellige ånd gitt deg fred og hjelp?

Lær mer

  • 3 Nephi 27:20; Lære og pakter 14:8; 20:77, 79; 121:45–46

  • David A. Bednar, “Så Hans ånd alltid kan være hos oss”, Liahona, mai 2006, 28–31

  • Dallin H. Oaks, “Alltid ha hans ånd”, Lys over Norge, jan. 1997, 56–59

  • Gordon B. Hinckley, “The Gift of the Holy Ghost”, [Den hellige ånds gave] Liahona, jan. 2005, 5–7

Del 3

Hvordan vet jeg om jeg føler Den hellige ånd?

Bilde
en mann som smiler

Har du noen gang prøvd å kommunisere med noen som snakker et språk du ikke forstår? Det kan være like frustrerende når noen sier at de føler Ånden, men du vet ikke hvordan det føles for deg selv. Men det er ikke noe å skamme seg over, ettersom vi alle føler Ånden på forskjellige måter. Å lære å gjenkjenne og forstå hvordan Den hellige ånd kommuniserer med deg, kan ta tid og innsats. Profeten Elias lærte at Ånden kan sammenlignes med en “stille susen” (se 1 Kongebok 19:11–12). Noen ganger tilkjennegis Den hellige ånd gjennom følelser av håp og glede (se Romerne 15:13). Den hellige ånd er en viktig måte å lære sannheten på (se Johannes 14:26; Moroni 10:5).

Ting å tenke på

  • Se filmen “Feeling the Holy Ghost: Power of the Holy Spirit” [Føl Den hellige ånd: Den hellige ånds kraft] (3:17) for å se hvordan noen medlemmer av Kirken føler Ånden. Hvilke andre måter har Den hellige ånd kommunisert med deg på?

Aktivitet for å lære sammen med andre

  • Joseph Smith og Oliver Cowdery oversatte Mormons bok da de fikk vite at Den hellige ånd noen ganger kan gjenkjennes gjennom en “brennende” følelse (se Lære og pakter 9:8–9). Vurder å lese Lære og pakter 6:22–23; 8:1–2; 11:11–14 og snakke sammen om disse vanlige måtene Den hellige ånd kommuniserer med oss på. Drøft hvorfor det er viktig å huske at en brennende følelse ikke er den eneste måten du kan føle Ånden på.

Lær mer

Andre ressurser om Den hellige ånds gave

Noter

  1. David A. Bednar, “Motta Den hellige ånd”, Liahona, nov. 2010, 95.

  2. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 91.

  3. Henry B. Eyring, “Den hellige ånd som din ledsager”, Liahona, nov. 2015, 104–7.

  4. Gordon B. Hinckley, “Hvordan leve ifølge vår overbevisning”, Liahona, sept. 2001, 5.

Skriv ut