2022
Bundet til Frelseren gjennom pakter
Februar 2022


“Bundet til Frelseren gjennom pakter”, Til styrke for ungdom, feb. 2022.

Kom, følg med meg

1 Mosebok 17; 22; Abraham 2

Bundet til Frelseren gjennom pakter

Bilde
David A. Bednar

Å inngå og holde hellige pakter binder oss til Frelseren.

Bilde
bilde

I president Russell M. Nelsons første budskap som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Helliges president understreket han hvor viktige hellige evangeliepakter er. Han sa:

“Til hvert medlem av Kirken sier jeg: Hold deg på paktens vei. Din forpliktelse til å følge Frelseren ved å inngå pakter med ham og deretter holde disse paktene, vil åpne døren for enhver åndelig velsignelse og hvert privilegium som er tilgjengelig for menn, kvinner og barn overalt.”1

Herren Jesus Kristus innbyr oss alle til å “ta del i hans frelse og hans forløsnings kraft.”2 Løftene, velsignelsene og kraften i de hellige paktene vi inngår med ham, kan forandre vårt hjerte, gi åndelig veiledning og beskyttelse og gjøre oss i stand til å ha varig glede.

Hva er pakter?

En pakt er en avtale mellom Gud og hans barn. Det er viktig å huske at han stiller betingelsene for alle evangeliets pakter, ikke du og ikke jeg. Vi utøver vår handlefrihet til å lære om, godta og overholde paktene som Gud har opprettet.

Mange av dere har allerede inngått pakter da dere ble døpt. Og når dere utvikler dere i Jesu Kristi evangelium, vil dere inngå flere pakter. De helligste pakter mottas bare i et hellig tempel – Herrens hus.

Følgende fire prinsipper belyser noen av løftene og velsignelsene som kommer av verdig å inngå og trofast holde pakter med Gud.

Bilde
familie ved et tempel

Pakter hjelper oss å vite hvem vi egentlig er

Gud har inngått pakter med sine trofaste barn siden verdens begynnelse. For eksempel var Abraham en stor profet som ønsket rettferdighet og adlød alle Guds bud – herunder befalingen om å ofre sin dyrebare sønn Isak. På grunn av Abrahams standhaftige lydighet inngikk Gud en pakt med ham og lovet de strålende velsignelsene ved en stor etterslekt, og at jordens nasjoner ville bli velsignet gjennom hans “ætt”.3

Alle nasjoner blir velsignet ved Abrahams etterkommere fordi hans “ætt” har ansvar for å dele Jesu Kristi evangelium med andre og innby alle til å motta frelsende og opphøyende ordinanser ved riktig prestedømsmyndighet.4 Herren fornyet senere denne pakten med Abrahams sønn Isak og hans barnebarn Jakob, og i dag gjennom oss som lever og tjener i de siste dagers evangelieutdeling i tidenes fylde.

Hvordan angår disse løftene og velsignelsene deg? Enten ved bokstavelig slektslinje eller adopsjon er du en rettmessig arving til Guds løfter til Abraham. Du skal velsigne Guds sønner og døtre ved å vitne om Jesu Kristi guddommelighet, forkynne budskapet i hans gjengitte evangelium og innby alle til å motta hellige pakter og prestedømsordinanser.

Vi er sønner og døtre av Gud og Abrahams “ætt”. Vi ble forutordinert i det førjordiske liv til å komme til jorden og hjelpe til med å oppfylle pakten og løftene Gud ga Abraham. Det er den vi er, og det er derfor vi er her – i dag og alltid.

Pakter bringer oss nærmere Frelseren

Paktenes løfter og velsignelser ville ikke være mulige uten vår Frelser Jesus Kristus. Han oppfordrer oss til å se hen til ham,5 komme til ham,6 lære om ham,7 og forplikte oss til ham8 ved paktene og ordinansene i hans gjengitte evangelium.

Pakter og ordinanser er byggestenene som gjør oss i stand til å bygge vårt liv på “vår Forløsers klippe”9 og hans forsoning. Nettopp fordi trofast overholdelse av hellige pakter binder oss trygt til Frelseren, blir han den ypperste kilde til åndelig veiledning og styrke i vårt liv.

Ta hans åk på deg

Frelseren sa: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!

Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er saktmodig og ydmyk av hjertet. Så skal dere finne hvile for deres sjeler.

For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.”10

Et åk er en trebjelke som vanligvis brukes mellom et par okser eller andre dyr, som gjør det mulig for dem å trekke en last sammen. Et åk plasserer dyrene side om side slik at de kan bevege seg sammen for å utføre en oppgave.

Å inngå og holde hellige pakter setter oss i åk med og binder oss til Herren. Dette betyr at vi stoler på ham, setter vår lit ham og trekker vår byrde sammen med ham på livets reise. Vår beste innsats kan ikke sammenlignes med hans. Men når vi blir satt i åk med Frelseren, kan vi motta hans forsonings rensende, styrkende og ytterligere kraft i vårt liv.

Du er aldri alene

Et annet stort løfte og en stor velsignelse ved å binde oss til Frelseren ved pakter, er at vi ikke er, og aldri trenger å være, alene. Vi kan streve fremover med glede i hverdagen med hjelp fra himmelen. På grunn av Frelserens forsoning og våre pakter mottar vi styrke til å gjøre og bli det vi ganske enkelt ikke kunne gjøre og bli bare ved våre begrensede jordiske evner.

Vi blir umåtelig velsignet når vi er bundet til Herren ved hellige pakter. Og jeg vitner om at denne erklæringen fra Herren er sann: “Derfor, fortsett deres reise, og fryd dere i deres hjerter, for se og gi akt, jeg er med dere inntil enden.”11

Skriv ut