2022
Fra ingenting til noe
Februar 2022


“Fra ingenting til noe”, Til styrke for ungdom, feb. 2022.

Konkretisering for hjemmeaften

Fra ingenting til noe

Når du føler at din innsats kommer til kort, kan du se hen til Jesus Kristus for å gjøre din innsats til noe større.

Mislykkes. Komme til kort. Gjøre en feil. Til og med synde. Uansett hva det er, har du sannsynligvis hatt erfaring med å føle at du ganske enkelt ikke holder mål. Som Jesu Kristi etterfølgere ønsker vi alltid å gjøre vårt beste, men noen ganger kan vi bli selvkritiske fordi vi ikke er fullkomne.

Sannheten er at vi på ingen måte kan bli fullkomne på egenhånd. Fullkommenhet finnes i Jesus Kristus (se Moroni 10:32–33). Når vi kommer til ham, er ydmyke, omvender oss og utøver vår tro, vil han “la det svake bli til styrke” for oss (Ether 12:27). President Russell M. Nelson har sagt: “Med tro på ham kan vi flytte fjellene i vårt liv.”1

Med denne konkretiseringen kan du og din familie snakke om hvordan vår himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjelpe hver enkelt av dere å gjøre deres mangler til noe bedre enn dere trodde.

Gjør følgende:

  1. Be et familiemedlem om å skrible noe enkelt på papiret med pennen. Be dem bevisst prøve å ikke tegne noe som andre ville gjenkjenne.

  2. Send arket til et annet familiemedlem, og be ham eller henne bruke merketusjene eller fargeblyantene til å lage noe nytt av skribleriet på arket – en gjenstand, en person, et kunstverk. Det kan være hva som helst de kan forestille seg. Vær kreative!

  3. Når de er ferdige, kan du be dem dele sitt nye skaperverk med resten av familien. Det kan være morsomt for andre familiemedlemmer å prøve.

1

Bilde
tegning

2

Bilde
tegning

3

Bilde
jente og ung mann med tegning

La Gud hjelpe

I likhet med skribleri på et ark, gir vår innsats for å gjøre godt noen ganger ikke noe særlig resultat. Vi kan nærme oss å nå våre mål, og andre ganger kan resultatet av vår innsats nærmest være umerkelig.

Men når vi overlater vår innsats til Herren, kan han gjøre fantastiske ting! President Ezra Taft Benson (1899–1994) underviste: “Menn og kvinner som overlater sitt liv til Gud, vil oppdage at han kan gjøre langt mer ut av deres liv enn de selv kan. Han vil gi dem større glede, utvide deres syn, gjøre deres sinn levende, styrke deres muskler, oppløfte deres ånd, mangfoldiggjøre deres velsignelser, gi dem flere muligheter, trøste deres sjel, gi dem venner og gi dem fred. Den som vil miste sitt liv i Guds tjeneste, vil finne evig liv.”2

Vi kan bli frustrert når vår innsats for å gjøre godt ikke gir de resultatene vi hadde håpet, men vi trenger ikke å miste motet. Når du “ber til Faderen i Kristi navn om at han vil hellige [din] gjerning for [deg]”, vil din innsats være “til gavn for [din] sjel” (2 Nephi 32:9). Til tross for våre svakheter, vil Gud hjelpe oss å bli mer lik ham hvis vi er ydmyke og har tro på ham!

Skriv ut