Seminariet
Johannes 1:35–51


Johannes 1:35–51

”Kom och se”

Bild
Christ walking on seashore beckoning to Peter and Andrew to become his apostles--fishers of men. Figures are crude; nice glow about Christ.

Jesus uppmanade sina tidiga lärjungar att själva se vem han var och följa honom. Genom att studera dessa berättelser i Johannesevangeliet kan du förstå hur du kan svara på Frälsarens uppmaning att ”komma och se” för egen del.

Elevens förberedelse: Be eleverna tänka på en upplevelse som hjälpte dem att bättre förstå vem Jesus Kristus är. Vad hände?

Förslag på övningar

”Kom och se”

Visa om möjligt en bild av de tolv apostlarnas kvorum.

Föreställ dig att du och en vän går hem från skolan och du nämner att du har lärt dig att en apostel snart kommer för att tala vid ett möte i ditt område.

  • Varför kan du uppmana din vän att komma med dig och din familj för att se och höra aposteln i stället för att bara beskriva mötet när det är över?

Aposteln Johannes skrev om hur Johannes Döparen presenterade några av sina efterföljare för Jesus Kristus. Studera Johannes 1:35–51 och se vad som kan hända när vi försöker lära oss om och följa Jesus Kristus (se även JSÖ, Joh. 1:42 [i Studiehjälpmedel]).

  • Vilka uppmaningar i dessa verser tog Frälsarens lärjungar emot, som hjälpte dem att följa honom?

  • Vad lär du dig av Andreas och Filippus upplevelser och handlingar i dessa verser?

Hjälp eleverna att berätta om de principer de lärt sig av berättelsen. Det kan vara bra om eleverna delar sina resultat med en klasskamrat, eller så kan några elever berätta för hela klassen. Några exempel på principer kan vara:

När vi lär oss av och följer Jesus Kristus kommer vi att få vårt eget vittnesbörd om honom.

När vi får vittnesbörd om Jesus Kristus vill vi hjälpa andra att få ett eget vittnesbörd.

Ställ följdfrågor som hjälper eleverna att fördjupa sin insikt i det de hittar. Resten av förslagen i den här lektionen är avsedda att hjälpa eleverna att tillämpa Herrens uppmaning att ”komma och se” på sig själva, att ta emot den och komma på sätt att använda den för att stärka sina vittnesbörd om Jesus Kristus.

  • Vad lär du dig om Frälsaren i den här berättelsen?

Hur kan du reagera på Frälsarens uppmaning att ”komma och se”?

Ta 30 sekunder på dig att skriva ner hur du tror att människor i dag kan svara på Jesu Kristi uppmaning att ”komma och se”.

Överväg att låta eleverna göra en aktivitet som utforskar olika sätt att ta emot Frälsarens inbjudan att ”komma och se”. Du kan till exempel dela ut whiteboardpennor eller tavelkritor till några elever och be att de skriver upp ett sätt att reagera på Frälsarens uppmaning att ”komma och se” på tavlan. Be sedan dessa elever att ge kritan eller pennan till andra elever som inte har skrivit på tavlan så att de kan skriva ett svar. Du kan göra det här igen om du vill.

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum gav följande förslag på hur vi kan agera på Frälsarens uppmaning att ”komma och se”. Titta på videon ”Hur kan jag förstå?” från tidkod 6:24 till 7:04 eller läs uttalandet nedan. Videon finns på JesuKristiKyrka.org.

Bild
Elder Ulisses Soares, Quorum of the Twelve Apostles official portrait.

När vi tar emot Frälsarens inbjudan att ”komma och se” behöver vi på samma sätt förbli i honom, fördjupa oss i skrifterna, glädja oss över dem, få kunskap om hans lära och sträva efter att leva som han levde. Det är bara då som vi kan lära känna honom, Jesus Kristus, och känna igen hans röst, och veta att när vi kommer till honom och tror på honom så ska vi aldrig hungra eller törsta. Vi kan då alltid urskilja sanningen, vilket de båda lärjungarna som var med Jesus gjorde den dagen.

(Ulisses Soares, ”Hur kan jag förstå?”, Liahona, maj 2019, s. 7)

  • Vad lärde du dig av detta uttalande om hur vi kan ta emot Frälsarens inbjudan att ”komma och se”?

Överväg att be några frivilliga att berätta om vad som har hjälpt dem att bättre lära känna Frälsaren och veta hurdan han är.

Ge eleverna tid att välja en av följande aktiviteter och börja arbeta på sina planer. Visa alternativen för eleverna och ge eleverna material som de kan behöva ta med sig hem så att de kan arbeta med sina planer.

Välj ett av följande förslag från äldste Soares uttalande som hjälper dig att följa Frälsarens inbjudan att ”komma och se”. Om du redan har gjort en av dessa aktiviteter kan du välja en som är ny för dig.

  • Fördjupa dig i skrifterna. Gör en ny eller förbättrad skriftstudieplan. Din plan kan omfatta sådant som att bestämma vilken tid på dagen och hur lång tid du ska studera, att börja dina studier med en bön, att ta dig tid att reflektera och korshänvisa och så vidare. Vad lär du dig om Jesus Kristus av dina regelbundna studier?

  • Gläd dig över skrifterna. Gläd dig över skrifterna genom att dela det du lär dig med andra. Bestäm hur du ska dela med dig, hur ofta och med vem. Var uppmärksam på vad du känner när du delar med dig. Vad lägger du märke till?

  • Få kunskap om hans lära. Fördjupa din förståelse för Herrens lära genom att välja ett läroämne som du vill lära dig mer om. Skriv läroämnet högst upp på ett tomt pappersark eller starta ett nytt avsnitt i ”Anteckningar” i Evangeliebiblioteket. Börja sedan studera och använd resurser som Handledning för skriftstudier . Var uppmärksam på vilken inverkan dessa studier har på ditt vittnesbörd om Jesus Kristus.

  • Sträva efter att leva som Jesus levde. Följ dina framsteg med Personlig utveckling: Handledning för ungdomar. Genom att fokusera på de fyra områdena (andligt, socialt, fysiskt och intellektuellt) kan du balansera ditt liv och närma dig Kristus. Om du ännu inte har satt upp mål bör du överväga att göra det nu.

  • Skapa din egen aktivitet. Finns det något annat som gör att du vill svara på Frälsarens inbjudan att ”komma och se”? Du kan hålla en tyst bön och be om vår himmelske Faders vägledning. Skriv sedan ner dina tankar om hur du kan följa dessa intryck.

  • Hur ska du ta emot Frälsarens inbjudan att ”komma och se”?

  • Vilken är din plan för att göra det i ditt liv?

Överväg att vittna om att vår himmelske Fader och Jesus Kristus hjälper eleverna att känna och förlita sig på Frälsaren när de svarar på hans inbjudan att ”komma och se”.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Johannes 1:38 . På vilket sätt gäller Frälsarens fråga ”vad söker ni” dig?

Innan Jesus bjöd in de två lärjungarna att ”komma och se” frågade han dem: ”Vad söker ni?” ( Joh. 1:38).Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om värdet av att fundera över vad vi verkligen önskar i livet när vi överväger Frälsarens inbjudan att följa honom.

He Hath Filled the Hungry with Good Things

Bild
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Ni minns att när Andreas och en annan apostel, troligtvis Johannes, första gången hörde Kristus tala blev de så rörda och fängslade av Jesus att de följde efter honom när han drog sig undan mängden. Kristus, som kände att någon följde efter honom, vände sig om och frågade de två männen: ”Vad söker ni?” [ Joh. 1:38 ]. I andra översättningar står det bara: ”Vad vill ni?” De svarade: ”Var bor du?” Kristus sa bara: ”Kom och se” [ Joh. 1:39 ]. Endast kort tid därefter kallade han formellt Petrus och andra nya apostlar till sig med samma vänliga inbjudan. Till dem sade han: ”Kom och följ mig” [ Matt. 4:19 ].

Det verkar som om det viktigaste i vårt liv på jorden, och svaren på de viktigaste frågorna i livet, kan koncentreras till dessa två kortfattade inslag i inledningsfasen till Frälsarens jordiska verksamhet. Det ena är frågan till var och en av oss på jorden: ”Vad söker ni? Vad vill ni?” Det andra är hans reaktion på vårt svar, vad detta svar än är. Vem vi än är och vad vi än svarar, är hans svar alltid det samma: ”Kom och följ mig.”

(Jeffrey R. Holland, ”Hungriga mättar han med sina gåvor,” Nordstjärnan, jan. 1998, s. 67)

Johannes 1:43–46 . Hur kan jag bjuda in andra att ”komma och se” på ett naturligt sätt?

Att bjuda in andra att delta i evangelieaktiviteter kan vara svårt och obekvämt. Videon ”Bjud in andra att ’komma och se’” [Inviting Others to ‘Come and See’] (1:17), som finns på ChurchofJesusChrist.org, visar exempel på hur du uppriktigt och naturligt kan bjuda in andra.

Vad händer om de jag bjuder in att ”komma och se” avvisar min inbjudan?

Ibland oroar vi oss för att någon inte tar emot vår inbjudan att lära sig mer om evangeliet eller kyrkan. Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum delgav följande insikter:

Bild
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

En del som kommer och ser kanske aldrig blir medlemmar. En del kommer senare. Det är deras eget val. Men det förändrar inte vår kärlek till dem. Och det förändrar inte vårt entusiastiska arbete att fortsätta inbjuda enskilda och familjer att komma och se, komma och hjälpa till och komma och stanna. …

Förstå att det inte är ert jobb att omvända människor. Det är den Helige Andens roll. Er roll är att berätta om vad som finns i hjärtat och konsekvent leva som ni tror.

Så bli inte nedslagna om någon inte genast tar emot evangeliebudskapet. Det är inget personligt misslyckande.

Det är mellan personen och vår himmelske Fader.

Din sak är att älska Gud och älska din nästa, hans barn.

(Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 17)

Kompletterande övning

Att inbjuda andra att ”komma och se”.

Vårt vittnesbörd om Jesus Kristus kan motivera oss att hjälpa andra att anta Frälsarens inbjudan att ”komma och se”.Överväg att be eleverna fundera på exemplet med Andreas och Filippus i Johannes 1:41, 43–46 för att hitta bevis för den här sanningen.Det kan vara till nytta att visa följande video med äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum, där han delar en berättelse om hur hans äldre son hjälpte sin yngre bror när han skadades. Hur kan vi använda detta exempel för att dela med oss av evangeliet till andra?

Skriv ut