Seminariet
Lukas 2:1–14


Lukas 2:1–14

”I dag har en Frälsare fötts åt er”

Bild
Nativity scene depicting Mary holding the infant Jesus Christ. Joseph is sitting next to Mary. A group of shepherds are gathered around Mary and Joseph. The shepherds are kneeling before the infant Christ.

Josef och Maria färdades till Betlehem, där Jesus föddes. En ängel tillkännagav Frälsarens födelse för herdar nära Betlehem (se Luk. 2:9–12), ”och plötsligt var där … en stor himmelsk här som prisade Gud: ’Ära åt Gud i höjden, och frid på jorden bland människor’” (Luk 2:13–14). Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att studera händelserna kring Frälsarens födelse och presentera läran som lärs ut i nyckelskriftstället Lukas 2:10–12. Du får studera Jesu Kristi roll som din Frälsare och lära dig vad han frälser dig från så att också du, liksom änglarna, kan ära och prisa Gud för gåvan av hans Son.

Undervisning om nyckelläror. Två lektioner hör till varje nyckelskriftställe: en lektion med grundmaterial som presenterar nyckelskriftstället i sitt sammanhang i skriftställeblocket, och en lektion som uppmuntrar eleverna att förklara lärosatsen, lära sig nyckelfrasen och skriftställehänvisningen utantill samt öva på att använda principerna för att förvärva andlig insikt. Det här är en lektion med grundmaterial.

Elevens förberedelse: Om det går kan du be eleverna titta på ”Varför vi behöver en Frälsare – ett julbudskap om vår Frälsare Jesus Kristus” [Why We Need a Savior – A Christmas Message about Our Savior Jesus Christ] (2:15) som finns på ChurchofJesusChrist.org. Be dem fundera över varför de behöver en Frälsare medan de tittar.

Förslag på övningar

Jesu födelse

Ta med en liten julkrubba eller en bild på Jesus i krubban i Betlehem.

  • Vilka är dina favoritdetaljer i berättelsen om Jesu födelse?

  • Varför betyder de detaljerna något särskilt för dig?

Eleverna kan läsa följande verser på egen hand, i par, i små grupper eller följa med när någon läser dem högt.

Läs Lukas 2:1–14 och titta efter de detaljer som är viktiga för dig eller nya detaljer i julberättelsen som du kanske inte tänkt på förut.

  • Vilka detaljer i julberättelsen lade du märke till som var betydelsefulla för dig?

Om eleverna får se en julkrubba eller en bild kan det vara till hjälp att be dem peka ut vad som finns i den, som inte återfinns i berättelsen i Lukas 2:1–14 . Det kan vara särskilt bra att påpeka att varken stjärnan eller de vise männen återfinns i Lukas berättelse om Jesu födelse eftersom de kom in i bilden några år efter Frälsarens födelse (se Matt. 2:1–12).

Läs Lukas 2:10–12 igen och se hur ängeln tillkännagav Jesu födelse.

Lukas 2:10–12 är ett nyckelskriftställe. Den här lektionen hjälper eleverna att studera nyckelskriftstället i sitt sammanhang. Under nästa lektion får eleverna möjlighet att förklara lärosatsen som lärs ut i skriftstället, memorera nyckelfrasen och skriftställehänvisningen och utöva principerna för att förvärva andlig insikt.

  • Vilken var den första titeln som ängeln gav Jesus Kristus när han tillkännagav Jesu födelse för herdarna?

  • Varför är det viktigt att ängeln, av alla de titlar som Jesus Kristus har, använde den här titeln när han tillkännagav hans födelse?

Det kan vara till hjälp att veta att i den ursprungliga grekiska översättningen av Bibeln betyder det ord som används för Frälsare även befriare eller bevarare.

En av de sanningar som det här skriftstället undervisar om är att Jesus Kristus är världens Frälsare.

Vi behöver en Frälsare

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har berättat om följande upplevelse:

Bild
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

För ett tag sedan frågade en person som har varit medlem i kyrkan i många år: ”Varför behöver jag Jesus Kristus? Jag håller buden och jag är en bra person. Varför behöver jag en Frälsare?” Jag måste säga att den här medlemmens oförmåga att förstå den mest grundläggande delen av vår lära, grundelementet i frälsningsplanen, gjorde mig oerhört förvånad.

(D. Todd Christofferson, ”Varför vi behöver Jesus Kristus”, Liahona, dec. 2020, s. 14)

Ta dig tid att fundera över hur du skulle reagera utifrån dina egna tankar och känslor om du hade varit i äldste Christoffersons skor.

Vi kan lära oss om vårt behov av en Frälsare genom att studera skrifterna och profeternas ord (se Jakob 7:11).

Genom att lära eleverna hur de gör korshänvisningar kan du hjälpa dem att fördjupa sina studier, se samband med lärosatser i andra skriftställen samt bli mer bekanta med skrifterna. Du kan fråga eleverna hur de har använt korshänvisningar i sina studier och hur de har fått hjälp av korshänvisningar.

En skriftstudieteknik som kan förbättra din förståelse av lärosatser och principer är att skapa korshänvisningar i skrifterna. Du kan göra en korshänvisning genom att skapa en länk i appen Evangeliebiblioteket eller länka till relaterade skriftställen genom att skriva in en skriftställehänvisning intill ett annat skriftställe.

Studera tre till fyra av följande skriftställen för att besvara frågorna: ”Varför behöver jag en Frälsare?”och ”Vad frälser han mig från?” Du kan göra en korshänvisning mellan de här skriftställena genom att länka dem till Lukas 2:10–12 i appen Evangeliebiblioteket eller skriva in hänvisningen Lukas 2:10–12 intill verserna du studerar.

Skriv gärna frågorna ”Varför behöver jag en Frälsare?” och ”Vad frälser han mig från?” på tavlan. Du behöver inte använda eller visa alla skriftställehänvisningar som följer. Beroende på elevernas förmåga kan följande skriftsökningsaktivitet utföras av eleverna i par eller små grupper utan att de får hänvisningarna.

När eleverna har skrivit sina svar ber du att några berättar vad de skrev eller att en grupp berättar för en annan. Se till att eleverna förstår att Jesus Kristus, genom en universell uppståndelse, frälser oss från våra synder, om vi omvänder oss, och från fysisk död. Frälsaren kan också trösta oss och stötta oss när vi ställs inför svårigheter.

  • Vilka skriftställen valde du?

  • Hur kan dessa skriftställen hjälpa dig att besvara frågorna ”Varför behöver jag en Frälsare?”och ”Vad frälser han mig från?”

Beroende på tillgänglig tid och om eleverna behöver mer hjälp med att förstå varför vi behöver en Frälsare, kan du visa följande video. En del elever har kanske redan sett den om de har utfört elevens förberedelse. Eleverna kan också berätta om hur de personligen har välsignats av Frälsaren.

Titta på videon ”Varför vi behöver en Frälsare – ett julbudskap om vår Frälsare Jesus Kristus” [Why We Need a Savior – A Christmas Message about Our Savior Jesus Christ] (2:15) och fundera över varför vi behöver en Frälsare. Videon finns på ChurchofJesusChrist.org.

Äldste Christofferson vittnade om några av de välsignelser vi får genom Jesus Kristus:

Bild
Portrait of Elder D. Todd Christofferson. Photographed in March 2020.

Tack vare Jesu Kristi försoning kan vi hämta oss från dåliga beslut. Tack vare Jesu Kristi försoning är den påverkan andras synder och misstag och all annan orättvisa har på oss återställd. För att göras hela och bli heliggjorda behöver vi en Frälsare.

(D. Todd Christofferson, ”Varför vi behöver Jesus Kristus”, Liahona, dec. 2020, s. 16)

I Lukas 2:10 säger ängeln: ”Jag bär bud till er om en stor glädje.”

Answer at least one of the following questions:

  • Hur har du funnit ”stor glädje” i Frälsaren Jesus Kristus?

  • Vad kan vi göra för att få större glädje i Frälsaren?

Inbjud frivilliga elever att vittna om återlösningens glädje som de känner tack vare Frälsaren Jesus Kristus. Du kan också själv bära ditt vittnesbörd.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Varför reste Maria och Josef till Betlehem för att skattskrivas?

Cesar Augustus var en skicklig och energisk romersk härskare vars regeringstid från 31 f.Kr. till 14 e.Kr. präglades av ordning och laglydighet. Skattskrivningen som nämns i Lukas 2:2 var i själva verket en folkbokföring av personer för framtida beskattning, en folkbokföring som krävde att skattebetalaren personligen måste ge nödvändiga uppgifter. Eftersom både Josef och Maria var ättlingar till kung David var de tvungna att ta sig till Betlehem, som var kung Davids hemstad. … Forntida profeter hade vittnat om att Messias skulle födas i Betlehem i Jerusalems land (se Mika 5:2 ; Alma 7:10).Betlehem låg ca 14–15 mil söder om Nasaret, en vandring på minst 4–5 dagar, kanske längre med tanke på Marias tillstånd.

(New Testament Student Manual [2014], s. 143)

Kompletterande övningar

”En Frälsare är född”.

Visa gärna videon ”En Frälsare är född – julvideo” [A Savior Is Born—Christmas Video] (2:00) som finns på ChurchofJesusChrist.org. Be eleverna fundera på vad tillkännagivandet av Frälsarens födelse innebär för var och en av oss och be dem sedan berätta vad de lärt sig och känt.

Att finna glädje i Frälsaren

Visa den korta filmen Kristusbarnet: En berättelse om Jesu födelse [The Christ Child: A Nativity Story] (17:57) som finns på ChurchofJesusChrist.org. Visa gärna följande delar. Ge eleverna tid efter varje del att diskutera hur personerna visade sin glädje över Frälsarens födelse.

Maria och Josef: tidskod 0:00 till 8:56

Herdarna och änglarna: tidskod 8:56 till 11:30

De vise männen: tidskod 11:30 till 12:42 och 13:44 till 17:15

”Gläd dig, o jord”

Sjung gärna psalmen ”Gläd dig, o jord” (Psalmer, nr 139). Eleverna kan också dra nytta av en diskussion om följande princip: Tack vare att Jesus Kristus är min Frälsare kan jag uppleva glädje. Eleverna kan prata om hur Jesus Kristus är källan till glädje och hur de har upplevt glädje tack vare att han är deras Frälsare.

Lukas 2:10.

”Bud om en stor glädje”

I Lukas 2:10 säger ängeln: ”Jag bär bud till er om en stor glädje.” Gör gärna en korshänvisning mellan den här versen och ängelns budskap om Frälsaren till Kung Benjamin i Mosiah 3:3–5 .

Skriv ut