Tiltrækning mod en af samme køn
Hvordan udviser man bedst kristuslignende kærlighed?


»Hvordan udviser man bedst kristuslignende kærlighed?« Tiltrækning af samme køn: Familie og venner (2020)

»Hvordan udviser man bedst kristuslignende kærlighed?« Tiltrækning af samme køn: Familie og venner

Hvordan udviser man bedst kristuslignende kærlighed?

Opbyg andre

Selv om tiltrækning mod en af samme køn ikke er en synd, kan det være en udfordring. Selv om man ikke selv har valgt at have disse følelser, kan man godt forpligte sig til at holde Guds bud. Forældre til et barn, der oplever at føle sig tiltrukket af en person af samme køn eller identificerer sig som homoseksuel, bør vælge at elske og favne det barn. Sidste dages hellige bør som et samfund af kirkemedlemmer skabe et velkommende fællesskab.

»Det er vigtigt, at vi først og fremmest forstår, at alle befinder sig forskellige steder langs stien, og at vi udvikler opmærksomhed på mennesker omkring os.

Jeg kender mennesker, der kommer i kirke hver søndag for at blive inspireret og opløftet, men som bare går igen med følelsen af at føle sig dømt og uelsket. Unødvendige. Som om der ikke er plads til dem i kirken. Vi har brug for denne forskellighed. Vi har brug for at være meget opmærksomme på, hvad formålet er med at komme i kirke om søndagen, og samtidigt sørge for, at alle, der kommer, føler sig elskede, accepterede og opløftede. Alle har sine kampe, som vi intet aner om. Det er meget vigtigt, at vi er opmærksomme på, at alle omkring os er elsket af Gud, og at vi har brug for at se dem gennem kristuslignende øjne. Og vi kan ikke lade fordomme afgøre, hvordan vi omgås andre mennesker. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Jeg føler, at Herren sætter os, hvor vi er, og forbinder os med folk af en årsag. For det handler ikke blot om vores egen fremgang, men også om at hjælpe andre fremad. Og jeg er kommet til den erkendelse, at vi er sat, hvor vi er, for at vi kan elske og opløfte andre.

Vi kan ikke kalde os Kristi disciple, hvis vi ikke hjælper andre langs stien. Jesu Kristi evangelium marginaliserer ikke mennesker. Mennesker marginaliserer mennesker. Og det må vi gøre noget ved. Vi er nødt til at være lydhøre og elske dem og give dem mulighed for at vokse og blomstre og blive den bedste udgave af sig selv. De har talenter og evner og personligheder, der er brug for i Guds rige. Og hvis vi skal opbygge Guds rige på jorden, har vi brug for at alle kommer og gør deres del. Og det er vi nødt til at erkende. Hver gang nogen som helst nærmer sig kirkedøren, bør de straks føle sig favnet og elsket og opløftet og inspireret, så de, når de går ud ad døren, kan gå videre og være bedre. Fordi de ved, at Herren elsker dem. Og fordi de ved, at de har venner i deres kirke« (se Carol F. McConkie, »Løfte andre«, ChurchofJesusChrist.org).

Tjen og elsk jeres næste

»›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv‹« (Matt 22:37-39).

»Dette er mit bud, at I skal elske hinanden, ligesom jeg har elsket jer« (Joh 15:12).

Vi viser vores kærlighed til Gud ved at holde hans bud (se Joh 14:15) og ved at elske hinanden (se Joh 13:34). Har I et medlem af familien eller en ven, der føler sig tiltrukket af det samme køn, eller som identificerer sig som homoseksuel, så elsk dem. Præsident Henry B. Eyring har sagt:

»Hvis I ønsker at komme tæt på en, som har stået jer nær, men som I er gledet væk fra, så ved I, hvad I skal gøre. I finder en måde at tale med dem på, I lytter, og I finder ud af, hvad I kan gøre for hinanden. Jo oftere det sker, jo længere tid det foregår, jo dybere bliver den gensidige hengivenhed. Hvis der går lang tid, hvor man ikke taler sammen, så lytter man mindre, man gør mindre, og båndet mellem jer svækkes.

Gud er fuldkommen og almægtig, og I og jeg er menneskelige. Men han er vores Fader, han elsker os, og ligesom en kærlig ven ville gøre det, tilbyder han os en mulighed for at komme ham nærmere. Og I kan gøre det på stort set samme måde: Tale, lytte og handle« (se »At komme Gud nærmere«, Stjernen, juli 1991, s. 63).

I viser Gud jeres kærlighed til ham ved at elske og tjene andre.

»Og se, jeg fortæller jer dette, så I kan lære visdom; så I kan lære, at når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17).

Hvad vil det sige at elske hinanden? Kærlighed gør, at man bryder sig om. Kærlighed gør, at man lytter. Kærlighed inkluderer. Kærlighed inspirerer. Kærlighed er selve kernen i vores menneskelighed, for vi er børn af Gud, og »Gud er kærlighed« (1 Joh 4:8). Da Frelseren indstiftede nadveren, sagde han: »Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden« (Joh 13:35).

Respekter forskellene

Har I et medlem af familien eller en ven, der føler sig tiltrukket af det samme køn, eller som identificerer sig som homoseksuel, så elsk dem. Buddet om at elske hinanden omfatter også dem, som ikke ser verden på samme måde, som vi gør.

Ældste Dallin H. Oaks har sagt:

»I mange af livets forhold og situationer må vi leve med forskelligheder. Hvor det er vigtigt, bør vores side af disse forskelligheder ikke fornægtes eller opgives, men som Kristi disciple bør vi leve i fred med andre, der ikke deler vore værdier eller accepterer de lærdomme, som de er bygget på. Faderens frelsesplan, som vi kender på grund af profetisk åbenbaring, sætter os i en jordisk ramme, hvor vi skal holde hans bud. Det indebærer at elske vores næste af en anden kultur eller tro, ligesom Faderen har elsket os. Som en profet i Mormons Bog belærte om, må vi trænge os frem med ›en kærlighed til Gud og til alle mennesker‹ (2 Ne 31:20)« (»Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 28).

Udskriv