Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys
Mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa Kristuksen kaltaista rakkautta?


”Mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa Kristuksen kaltaista rakkautta?” Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Perhe ja ystävät, 2020

”Mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa Kristuksen kaltaista rakkautta?” Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys: Perhe ja ystävät

Mitkä ovat parhaita tapoja osoittaa Kristuksen kaltaista rakkautta?

Muiden kohottaminen

Vaikka viehtymys samaan sukupuoleen ei olekaan syntiä, se voi olla haastavaa. Vaikka näiden tunteiden kokeminen ei ehkä olekaan ihmisen oma valinta, hän voi sitoutua pitämään Jumalan käskyt. Isän tai äidin, jonka lapsi kokee viehtymystä samaan sukupuoleen tai identifioituu homoseksuaaliksi, tulee päättää rakastaa tätä lasta ja hyväksyä hänet. Kirkon jäsenten yhteisönä meidän tulee tehdä päätös luoda lämminhenkinen yhteisö.

”On hyvin tärkeää, että ymmärrämme ensinnäkin, että jokainen on eri kohdassa polun varrella, ja että lisäämme tietoisuutta ympärillämme olevista ihmisistä.

Tiedän ihmisiä, jotka tulevat kirkkoon joka sunnuntai, jotta he voivat saada innoitusta ja mielenylennystä, ja jotka sitten lähtevät sieltä pois tuntien, että heitä arvostellaan eikä heitä rakasteta eikä tarvita. Kuin heille ei olisi paikkaa kirkossa. Meidän pitää toimia tässä eri tavalla. Meidän tulee olla syvästi tietoisia siitä, mikä on sunnuntaina kirkkoon tulemisen tarkoitus, ja huolehtia siitä, että jokainen tulija tuntee, että häntä rakastetaan ja tarvitaan, että hänet hyväksytään ja häntä kohotetaan. Jokaisella on vaikeuksia, joista emme edes tiedä. On hyvin tärkeää, että tiedostamme Jumalan rakastavan jokaista meidän ympärillämme ja että meidän tulee nähdä jokainen Kristuksen kaltaisin silmin. Emme voi antaa arvostelun sanella sitä, millä tavoin toimimme ihmisten kanssa. Se ei yksinkertaisesti ole oikein. Minusta tuntuu, että Herra asettaa meidät sinne, missä olemme, ja yhdistää meidät ympärillämme oleviin ihmisiin tarkoituksella. Kyse ei ole vain omasta edistymisestämme vaan siitä, että autamme muita edistymään. Olen oppinut ymmärtämään, että meidät asetetaan omalle paikallemme, jotta voimme rakastaa ja kohottaa muita.

Emme voi olla Kristuksen opetuslapsia tai edes käyttää itsestämme sitä nimitystä, ellemme auta muita tällä polulla. Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ei väheksy ihmisiä. Ihmiset väheksyvät ihmisiä. Ja meidän on korjattava tämä tilanne. Meidän pitää olla hienotunteisia ja rakastaa heitä sekä antaa heille mahdollisuus kasvaa ja kukoistaa ja olla paras oma itsensä. Jokaisella on lahjoja ja kykyjä sekä persoonallisuus, jota tarvitaan Jumalan valtakunnassa. Ja jos aiomme rakentaa Jumalan valtakuntaa maan päälle, on tarpeen, että jokainen tulee – saapuu tekemään oman osansa. Meidän on ymmärrettävä tämä. Kun kappelin ovelle ilmaantuu kuka tahansa, hänen pitäisi heti tuntea, että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan, kohotetaan ja innoitetaan, ja kun hän menee siitä ovesta ulos, hän lähtee aikomuksenaan olla parempi, koska hän tietää Herran rakastavan häntä ja koska hänellä on ystäviä hänen uskossaan.” (Carol F. McConkie, ”Lifting Others”, churchofjesuschrist.org.)

Lähimmäisesi palveleminen ja rakastaminen

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (Matt. 22:37–39.)

”Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä” (Joh. 15:12).

Me osoitamme rakkautemme Jumalaa kohtaan pitämällä Hänen käskynsä (ks. Joh. 14:15) ja rakastamalla toisiamme (ks. Joh. 13:34). Jos perheesi jäsen tai ystäväsi kokee viehtymystä samaan sukupuoleen tai identifioituu homoseksuaaliksi, rakasta häntä. Presidentti Henry B. Eyring on huomauttanut:

”Jos haluat olla lähellä jotakuta, joka on ollut sinulle rakas mutta josta olet joutunut eroon, tiedät, kuinka se käy päinsä. Järjestäisit tilaisuuden puhua hänen kanssaan, kuuntelisit häntä ja keksisitte jotakin, mitä voitte tehdä toistenne hyväksi. Mitä useammin näin kävisi ja mitä pitempään se jatkuisi, sitä lujemmaksi rakkauden side muodostuisi. Jos kuluisi pitkä aika, jolloin ette puhuisi, kuuntelisi tai tekisi mitään, tämä side heikkenisi.

Jumala on täydellinen ja kaikkivoipa, ja sinä ja minä olemme kuolevaisia. Mutta Hän on meidän Isämme. Hän rakastaa meitä, ja Hän tarjoaa meille saman mahdollisuuden tulla lähemmäksi Häntä kuin tarjoaisi joku meitä rakastava ystävä. Prosessi olisi sama: puhumalla, kuuntelemalla ja tekemällä.” (”Lähemmäksi Jumalaa”, Valkeus, heinäkuu 1991, s. 63.)

Osoitat rakkautesi Jumalaa kohtaan rakastamalla ja palvelemalla muita.

”Ja katso, minä kerron teille tämän, jotta te oppisitte viisautta; jotta oppisitte, että kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17).

Mitä tarkoittaa se, että rakastamme toisiamme? Rakkaus välittää. Rakkaus kuuntelee. Rakkaus ottaa mukaan. Rakkaus innoittaa. Rakkaus on sitä, mikä tekee meistä inhimillisiä, sillä me olemme Jumalan lapsia ja ”Jumala on rakkaus” (1. Joh. 4:8). Viimeisellä aterialla Vapahtaja toisti: ”Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne” (Joh. 13:35).

Eroavuuksien kunnioittaminen

Jos perheesi jäsen tai ystäväsi kokee viehtymystä samaan sukupuoleen tai identifioituu homoseksuaaliksi, rakasta häntä. Käsky rakastaa toinen toistaan tarkoittaa myös niiden rakastamista, jotka eivät näe maailmaa samalla tavoin kuin me.

Kuten presidentti Dallin H. Oaks on selittänyt:

”Hyvin monissa ihmissuhteissa ja elämän olosuhteissa meidän täytyy tulla toimeen eroavuuksien kanssa. Silloin kun on kyse erittäin tärkeistä asioista, meidän näkökantaamme näistä eroavuuksista ei saa kieltää eikä hylätä, mutta meidän Kristuksen seuraajien tulee elää rauhassa muiden kanssa, joilla ei ole samoja arvoja kuin meillä tai jotka eivät hyväksy niiden perustana olevia opetuksia. Isän pelastussuunnitelma, josta olemme saaneet tiedon profeetan ilmoituksen kautta, asettaa meidät kuolevaisuuden olosuhteisiin, joissa meidän on määrä pitää Hänen käskynsä. Niihin sisältyy eri kulttuureihin kuuluvien ja eri uskoa tunnustavien lähimmäistemme rakastaminen, kuten Hän on rakastanut meitä. Kuten eräs Mormonin kirjan profeetta on opettanut, meidän täytyy ponnistella eteenpäin ja meillä täytyy olla ’rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan’ (2. Nefi 31:20).” (”Rakastakaa muita ja tulkaa toimeen eroavuuksista huolimatta”, Liahona, marraskuu 2014, s. 28.)

Tulosta