Seminar og Institutt
Undervis i læren


“Undervis i læren”, Undervisning på Frelserens måte: For alle som underviser i hjemmet og i Kirken (2022)

“Undervis i læren, Undervisning på Frelserens måte

Bilde
Jesus Kristus underviser i tempelet som 12-åring

Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Heinrich Hofmann

Undervis i læren

Selv om Jesus vokste i visdom og kunnskap gjennom hele sitt liv, var han ikke formelt utdannet som andre religiøse ledere på sin tid. Likevel, når han underviste, undret folket seg og sa: “ Hvor har han skriftkunnskap sin fra, han som ikke er opplært?” Hvorfor var hans læresetninger så mektige? “Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg,” forklarte Frelseren (Johannes 7:15–16). Læren er evig sannhet – som finnes i Skriftene og ordene til profeter i de siste dager – som viser oss hvordan vi kan bli som vår Fader i himmelen og vende tilbake til ham. Uansett hvor erfaren du er som lærer, kan du undervise med kraft, slik Frelseren gjorde, ved å undervise Faderens lære. Du og dem du underviser, vil undre dere over velsignelsene Gud sender når deres undervisning og læring er forankret i hans ord.

Å undervise i læren

  • Lær selv Jesu Kristi lære.

  • Undervis fra Skriftene og ordene til siste dagers profeter.

  • Hjelp elevene å søke, gjenkjenne og forstå sannheter i Skriftene.

  • Fokuser på sannheter som fører til omvendelse og utvikler tro på Jesus Kristus.

  • Hjelp elevene å finne personlig relevans i Jesu Kristi lære.

Frelseren lærte læren

Det synes klart at Frelseren lærte fra Skriftene i sin ungdom da han gikk frem “i visdom … og i velvilje hos Gud” (Lukas 2:52). Hans dype forståelse av Faderens lære ble tydelig da foreldrene hans fant ham i tempelet i ung alder, der han underviste jødiske lærere og besvarte deres spørsmål (se Joseph Smith oversettelse, Lukas 2:46 [i Lukas 2:46, fotnote c i Kirkens engelske utgave av Bibelen]). Senere, da Satan ga ham ekstreme fristelser i villmarken, hjalp kunnskapen om læren i Skriftene Jesus til å motstå fristelsen (se Lukas 4:3–12).

Du kan også prøve å lære sann lære dypere før du underviser den. Når du forbereder deg til å undervise og lære sammen med andre, se nøye etter hva Herren har sagt om sannhetene du underviser. Gransk Skriftene og levende profeters ord for å finne forklaring og råd. Å etterleve og anvende sannhetene du studerer, vil innby Ånden til å undervise deg i læren på enda dypere måter og bekrefte lærens sannhet i hjertet til dem du underviser.

Spørsmål til ettertanke: Hvorfor er det viktig å forstå evangeliets sannheter selv? Hvordan har du fått en dypere forståelse av evangeliets sannheter? Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å forbedre ditt studium av Skriftene og levende profeters ord?

Fra Skriftene: Salomos ordspråk 7:1–3; 2 Nephi 4:15–16; Lære og pakter 11:21; 88:118

Frelseren underviste fra Skriftene

Etter Frelserens død gikk to av hans disipler og snakket sammen, med en blanding av sorg og forbauselse i sitt hjerte. Hvordan kunne de forstå hva som nettopp hadde skjedd? Jesus fra Nasaret, mannen de stolte på som sin Forløser, hadde nå vært død i tre dager. Og så kom rapportene om at graven hans var tom, med engler som erklærte at han var i live! På dette avgjørende punktet i disse disiplenes tro, sluttet en fremmed seg til dem på reisen. Han trøstet dem ved at han “forklarte for dem i alle Skriftene det som er skrevet om ham”. Til slutt innså de reisende at læreren deres var Jesus Kristus selv, og at han virkelig var oppstått. Hvordan gjenkjente de ham? “Brant ikke vårt hjerte i oss da han talte til oss på veien og åpnet Skriftene for oss?” tenkte de senere. (Lukas 24:27, 32).

Eldste D. Todd Christofferson underviste: “Det sentrale formål med all hellig skrift er å fylle vår sjel med tro på Gud Faderen og på hans Sønn Jesus Kristus” (“Den velsignelse Skriftene er for oss”, Liahona, mai 2010, 34). Gjennom hele sitt virke brukte Jesus Skriftene til å undervise, korrigere og inspirere andre. Sørg for at din undervisning ikke viker bort fra Skriftene og profeters ord. Når du trofast stoler på Guds ord i din undervisning, kan du gjøre for andre det Frelseren gjorde. Du kan hjelpe dem å kjenne ham, for vi trenger alle at vår tro på Frelseren blir styrket regelmessig. Din kjærlighet til Skriftene vil være tydelig for dem du underviser, og din undervisning vil innby Ånden til å få deres hjerte til å brenne med et vitnesbyrd om Faderen og Sønnen.

Spørsmål til ettertanke: Hvordan har du blitt påvirket av en lærer som brukte Skriftene til å hjelpe deg å bli bedre kjent med Frelseren? Hva kan du gjøre for å stole mer på Skriftene og profeters ord når du underviser? Hvordan kan du hjelpe dem du underviser, å kjenne og elske Guds ord?

Fra Skriftene: Lukas 4:14–21; Alma 31:5; Helaman 3:29–30;3 Nephi 23

Frelseren hjalp folk å søke, gjenkjenne og forstå sannheten

En lovkyndig spurte en gang Frelseren: “Mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?” Som svar ledet Frelseren ham til Skriftene: “Hva står skrevet i loven? Hvordan leser du?” Dette ledet mannen ikke bare til svaret – “elske Herren din Gud … og din neste” – men også til et oppfølgingsspørsmål: “Og hvem er min neste?” Frelseren besvarte dette spørsmålet med en lignelse om tre menn som så en medreisende som var i nød. Bare én av de tre, en samaritan, som ble hatet av jødene bare på grunn av hvor han kom fra, stoppet for å hjelpe. Jesus ba så den lovkyndige om å besvare sitt eget spørsmål: “Hvem av disse tre synes du nå viste seg som en neste for ham?” (se Lukas 10:25–37).

Hvorfor tror du Frelseren underviste på denne måten – å svare på spørsmål med invitasjoner til å søke, grunne og oppdage? En del av svaret er at Herren verdsetter innsatsen for å søke sannhet. “Let, så skal dere finne,” har han oppfordret om og om igjen (se for eksempel Matteus 7:7; Lukas 11:9; Lære og pakter 4:7). Han belønner handlinger i tro og tålmodighet til enhver som søker.

I likhet med Frelseren kan du hjelpe dem du underviser, å gjenkjenne og forstå sannhet. Skriftene er for eksempel fylt med evangeliets sannheter, men noen ganger krever det bevisst innsats for å finne dem. Når dere lærer sammen fra Skriftene, stopp opp og spør dem du underviser om hvilke sannheter i evangeliet de legger merke til. Hjelp dem å forstå hvordan disse sannhetene angår vår himmelske Faders frelsesplan. Noen ganger er evige sannheter nevnt i Skriftene, og noen ganger illustreres de i historiene og i livet til dem vi leser om. Det kan også være nyttig å sammen utforske den historiske bakgrunnen for versene du leser, så vel som betydningen av versene og hvordan de angår oss i dag.

Spørsmål til ettertanke: Hvordan identifiserer du evige sannheter i Skriftene eller profeters ord? Hvordan er disse sannhetene til velsignelse i ditt liv? Hvordan kan du hjelpe elevene å gjenkjenne og forstå sannheter som vil være meningsfylte for dem og bringe dem nærmere Gud?

Fra Skriftene: Johannes 5:39; 1 Nephi 15:14; Lære og pakter 42:12

Bilde
elever som studerer

Vi kan hjelpe dem vi underviser å finne og gjenkjenne sannhet selv.

Frelseren underviste sannheter som førte til omvendelse og utvikling av tro

En sabbatsdag gikk Frelseren og hans disipler, ut på en åker og begynte å spise korn, fordi de var sultne. Fariseerne, som alltid var ivrige etter å fremheve de mindre punktene i Moseloven, påpekte at innsamling av korn teknisk sett var en form for arbeid, som var forbudt på sabbaten (se Markus 2:23–24). For å bruke profeten Jakobs bok, så fariseerne “forbi målet” (Jakobs bok 4:14). Med andre ord var de så fokusert på tradisjonelle tolkninger av budene at de gikk glipp av den guddommelige hensikten med disse budene – å bringe oss nærmere Gud. Fariseerne var faktisk ikke engang klar over at Han som ga befalingen om å overholde sabbaten, sto foran dem.

Frelseren benyttet anledningen til å vitne om sin guddommelige identitet og undervise om hvorfor sabbaten er viktig. Den ble skapt for oss som en dag for å tilbe ham som er sabbatens herre, Jesus Kristus selv (se Markus 2:27–28). Slike sannheter hjelper oss å forstå at Guds bud handler om mer enn bare vår ytre adferd. De er ment å hjelpe oss å forandre vårt hjerte og bli mer fullstendig omvendt.

Overvei omhyggelig læresetningene og prinsippene du bestemmer deg for å fokusere på. Selv om det er mange sannheter i Skriftene som kan drøftes, er det best å fokusere på evangeliets sannheter som fører til omvendelse og utvikler tro på Jesus Kristus. De enkle, grunnleggende sannheter Frelseren underviste og var eksempler på, har størst kraft til å forandre vårt liv – sannheter om hans forsoning, frelsesplanen, budene om å elske Gud og elske vår neste, og så videre. Innby Ånden til å bære vitnesbyrd om disse sannhetene, og hjelpe dem å synke dypt inn i hjertet til dem du underviser.

Spørsmål til ettertanke: Hva er noen av evangeliets sannheter som har hjulpet deg å bli mer omvendt til Jesus Kristus og ha større tro på ham? Hvordan har en lærer hjulpet deg å fokusere på evangeliets viktigste sannheter? Hva kan du undervise som vil hjelpe andre å bli dypere omvendt til Jesus Kristus?

Fra Skriftene: 2 Nephi 25:26; 3 Nephi 11:34–41; Lære og pakter 19:31–32; 68:25–28; 133:57; Moses 6:57–62

Frelseren hjalp folk å finne personlig relevans i hans lære

“Denne mann tar imot syndere og eter sammen med dem!” klaget fariseerne vedrørende Jesus – og antydet at dette ikke var passende for en åndelig lærer (Lukas 15:2). Jesus så at dette var en anledning til å lære dem noen dyptgripende åndelige sannheter. Hvordan ville han gjøre det? Hvordan ville han hjelpe fariseerne å forstå at det var deres hjerte – ikke hans – som var urent og trengte helbredelse? Hvordan ville han bruke sin lære til å vise dem at deres tenkemåte og adferd måtte forandres?

Han gjorde dette ved å snakke med dem om en sau som vandret bort fra hjorden og om en mynt som forsvant. Han snakket om en opprørsk sønn som søkte tilgivelse og om en eldre bror som nektet å ta imot ham eller spise sammen med ham. Hver av disse lignelsene inneholdt sannheter som var relevante for hvordan fariseerne så på andre, og lærte dem at enhver sjel har stor verdi (se Lukas 15). Frelseren fortalte ikke fariseerne – eller noen av oss – hvem de skulle identifisere seg med i lignelsene sine. Noen ganger er vi den engstelige faren. Noen ganger er vi den misunnelige broren. Ofte er vi den bortkomne sauen eller den uforstandige sønnen. Men uansett omstendigheter, oppfordrer Frelseren oss gjennom sine lignelser til å finne relevans i hans læresetninger – å oppdage hva han ønsker at vi skal lære og hva vi kan trenge å forandre i vår egen tenkemåte og adferd.

Du legger kanskje merke til at noen elever ikke forstår hvorfor noen sannheter angår dem. Når du overveier behovene til dem du underviser, kan du tenke over hvordan sannhetene i Skriftene kan være meningsfylte og nyttige i deres omstendigheter. En måte du kan hjelpe elevene å forstå relevansen av sannhetene de oppdager, er ved å stille spørsmål som: “Hvordan kan dette hjelpe deg med noe du opplever nå?” “Hvorfor er det viktig for deg å vite dette?” “Hvilken forskjell kan dette gjøre i ditt liv?” Lytt til dem du underviser. La dem stille spørsmål. Oppfordre dem til å finne sammenheng mellom Frelserens læresetninger og sitt eget liv. Du kan også fortelle hvordan du har funnet relevans til ditt eget liv i det du underviser. Å gjøre dette kan innby Ånden til å undervise elevene individuelt om hvordan læren kan gjøre en forskjell i deres liv.

Spørsmål til ettertanke: Hva er det som gjør evangeliets sannheter meningsfylte og nyttige for deg? Hva hjelper deg å finne personlig relevans når du studerer evangeliet? Hva gjør du for å fokusere på sannheter som er relevante for dem du underviser?

Fra Skriftene: 1 Nephi 19:23; 2 Nephi 32:3; Lære og pakter 43:7–9

Noen måter å anvende det du lærer

  • Evaluer din undervisning for å forsikre deg om at du underviser sann lære. Disse spørsmålene kan være til hjelp:

    • Er det jeg planlegger å undervise grunnlagt på Skriftene og ordene til profeter i de siste dager?

    • Har flere profeter undervist om dette? Hva underviser Kirkens nåværende ledere om det?

    • Hvordan vil dette hjelpe andre å utvikle tro på Jesus Kristus, omvende seg og utvikle seg på paktens sti?

    • Er dette i samsvar med Den hellige ånds tilskyndelser, eller føler jeg meg åndelig urolig for det?

  • Studer daglig Guds ord for selv å lære sann lære.

  • Be elevene lese Skriftene og ordene til vår tids profeter, når du underviser.

  • Lær elevene hvordan de kan bruke fotnotene, Veiledning til Skriftene og andre ressurser, når de studerer Skriftene.

  • Be elevene finne sannheter i et skriftsted eller en historie.

  • Bær vitnesbyrd om hvordan du har fått vite at en læresetning er sann.

  • Bruk historier eller metaforer for å hjelpe elevene å få en dypere forståelse av evangeliets sannheter.

Skriv ut