Seminar og Institutt
Leksjon 7: Mormons bok og Bibelen


Leksjon 7

Mormons bok og Bibelen

Innledning

Som ledsager til Bibelen er Mormons bok et vitnesbyrd om Jesu Kristi guddommelighet og hans oppgave som verdens Frelser. Mormons bok gjengir tydelige og verdifulle sannheter som har gått tapt fra Bibelen. Når vi studerer Mormons bok, blir vår forståelse av Bibelens læresetninger klarere.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Esekiel 37:15–19; 2 Nephi 3:11–12; 29:3–10

Bibelen og Mormons bok er samstemte vitner om Jesus Kristus

Spør elevene hva de kan si til noen som uttrykker tvil med hensyn til Mormons bok fordi Gud allerede har gitt oss Bibelen.

Be elevene hver for seg lese 2 Nephi 29: 3-10 og markere setninger som viser Herrens grunner for å sørge for mer enn én bok med hellig skrift.

  • Hva sa Herren om dem som reagerer med tvil på skrifter i tillegg til Bibelen?

  • Hva sier vers 8 om hva Herren sa var hans hensikt med å åpenbare hellig skrift i tillegg til Bibelen? (Elevene kan gi forskjellige svar, men de skulle finne følgende sannhet: Bibelen og Mormons bok bærer sammen vitnesbyrd om Jesus Kristus.)

  • Hva lærer du av dette skriftstedet som hjelper deg å forstå hvor viktig det er å ha flere skriftlige vitner?

For å utdype elevenes forståelse av hvordan Bibelen og Mormons bok virker sammen for å vitne om Jesus Kristus, kan du vise følgende uttalelse av president Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt:

Bilde
President Russell M. Nelson

“Vitner i Skriftene bekrefter hverandres autentisitet. Dette begrepet ble forklart for lenge siden da en profet skrev at Mormons bok var ‘skrevet i den hensikt at dere skal tro Bibelen. Og hvis dere tror Bibelen, vil dere også tro Mormons bok’ [Mormon 7:9]. Begge bøkene henviser til den andre. Hver bok står som et bevis om at Gud lever og taler til sine barn ved åpenbaring til sine profeter.

Kjærlighet til Mormons bok gir større kjærlighet til Bibelen, og motsatt. Gjenopprettelsens skrifter konkurrerer ikke med Bibelen, de utfyller Bibelen” (“Vitner i Skriftene,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 43).

  • Hva skiller seg ut for deg i president Nelsons beskrivelse av forholdet mellom disse to bøkene med hellig skrift, og hvorfor?

Minn elevene på at profeten Esekiel i Det gamle testamente profeterte at Judas stav og Josefs stav skulle slås sammen. Forklar at en “stav” kan sikte til enten en tretavle eller en skriftrull som ble rullet rundt trestaver (se Boyd K. Packer, “Scriptures,” Ensign, nov. 1982, 51). Be en elev lese Esekiel 37:15-19 høyt.

  • Hva symboliserer disse stavene? (Forklar om nødvendig at “Judas stav” sikter til Bibelen og “Efraims stav” sikter til Mormons bok.)

  • Hva tror du det betyr at disse to stavene eller bøkene med hellig skrift skal bli “til ett i din hånd”? (vers 17, 19).

For å besvare dette spørsmålet, kan du presentere følgende uttalelse av president Boyd K. Packer (1924-2015) i De tolv apostlers quorum. Forklar at kort tid før president Packer uttalte dette, hadde Kirken publisert nye utgaver av Mormons bok og Bibelen. Hver bok inneholdt fotnoter og andre skriftstudiehjelpemidler som henviste til den andre boken, for dermed å forene de to på en ny måte. Be elevene lytte etter velsignelser som er tilgjengelige for dem som studerer Bibelen og Mormons bok sammen.

Bilde
President Boyd K. Packer

“Judas stav eller opptegnelse… og Efraims stav eller opptegnelse… er nå flettet sammen på en slik måte at når dere studerer den ene, blir dere trukket til den andre. Når dere henter lærdom fra den ene, blir dere opplyst av den andre. De er i sannhet ett i våre hender. Esekiels profeti er nå oppfylt.

Etter hvert som årene går, vil disse utgavene av hellig skrift frembringe nye generasjoner av trofaste kristne som kjenner den Herre Jesus Kristus og som ønsker å adlyde hans vilje …

Åpenbaringene vil bli åpnet for [nye generasjoner] slik de aldri har blitt for noen tidligere i verdens historie. I deres hånd legges nå Josefs og Judas staver. De vil tilegne seg en kunnskap om evangeliet som overgår det deres forfedre kunne oppnå. De vil ha et vitnesbyrd om at Jesus er Kristus og være kompetente til å tale om ham og forsvare ham” (“Scriptures,” Ensign, nov. 1982, 53).

  • Hvilke velsignelser er tilgjengelige når vi studerer Mormons bok og Bibelen sammen som én? (Elevene bør nevne følgende prinsipp: Når vi studerer Bibelen og Mormons bok sammen, får vi et sterkere vitnesbyrd om at Jesus er Kristus.)

  • Hvordan har det å studere Mormons bok og Bibelen sammen styrket din kunnskap og ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus?

Be en elev lese 2 Nephi 3:11–12. (Det kan være nyttig å forklare at disse versene er en del av en profeti av Josef i Egypt. I disse versene nevnte Josef to bøker – boken som ble skrevet av Josefs etterkommere, er Mormons bok, og boken som ble skrevet av Judas etterkommere, er Bibelen.)

  • Hvilken innvirkning vil Mormons bok og Bibelen ha på verden når disse to bøkene “vokser sammen”? (Elevene bør finne disse tankene: Bøkene vil gjendrive falsk lære, bilegge stridigheter og opprette fred.)

Be elevene tenke over hvordan de kan bruke Mormons bok og Bibelen sammen for å styrke sitt vitnesbyrd og sin tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Be elevene utveksle tanker og inntrykk. Oppfordre dem også til å følge tilskyndelser de mottar.

1 Nephi 13:23-29, 35-36, 38-41

Tydelige og viktige sannheter har blitt gjengitt

Minn elevene på at profeten Joseph Smith ble befalt av Herren å gjøre en inspirert revisjon av kong Jakobs versjon av Bibelen. Denne revisjonen er kjent som Joseph Smiths oversettelse. Vis og les følgende uttalelse av profeten Joseph smith (1805-44):

Bilde
Profeten Joseph Smith

“Jeg tror på Bibelen slik den var da den kom fra originalforfatternes hånd. Uvitende oversettere, skjødesløse avskrivere eller renkefulle og fordervede prester har begått mange feil” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 207).

  • Hvorfor var det behov for en inspirert revisjon av Bibelen?

Minn elevene om at Nephi så Bibelens fremkomst i et syn. Be en elev lese 1 Nephi 13:23-25 høyt. Be klassen se etter Nephis beskrivelse av Bibelen da den opprinnelig ble skrevet.

  • Hva underviste engelen Nephi om Bibelen, slik den var i utgangspunktet? (Den inneholdt “Herrens pakter”, den var “av stor verdi”, og den “inneholdt … fylden av Herrens evangelium”.)

Be elevene lese 1 Nephi 13:26-28 og se etter hva Nephi sa ville skje med Bibelen, og av hvilke grunner.

  • Hva gjorde den store og avskyelige kirke med Bibelen? (Understrek at den store og avskyelige kirke ikke er en bestemt kirke eller organisasjon, men snarere en generell betegnelse på alle dem som kjemper mot Kristus [se 1 Nephi 13:4–9; 14:10].)

  • Hva sier vers 27 om hvorfor disse tydelige og verdifulle delene ble fjernet?

Be en elev lese 1 Nephi 13:29 høyt, mens klassen ser etter resultatene av at de tydelige og verdifulle delene ble fjernet fra Bibelen.

  • Hva skjedde som følge av at Herrens tydelige og verdifulle læresetninger ble fjernet fra Bibelen?

  • Hvilke tegn ser du i dagens samfunn på at “overmåte mange [vil] snuble” som følge av mangel på tydelige og viktige sannheter?

Be noen elever etter tur lese høyt fra 1 Nephi 13:35-36, 38-41, mens klassen leter etter Herrens løsning på dette problemet.

  • Hva ville Herren gjøre for å overvinne problemene som ble forårsaket av at de tydelige og verdifulle sannhetene ble fjernet fra Bibelen?

  • Hvilke “andre bøker”, i tillegg til Mormons bok, har Herren frembragt som en del av gjenopprettelsen? (Oppfordre elevene til å notere i Skriftene at “andre bøker” kan være Lære og pakter, Den kostelige perle og Joseph Smiths oversettelse av Bibelen.)

  • Hva sier vers 40 om hvordan Mormons bok og de andre bøkene løser problemene som ble forårsaket av at de tydelige og verdifulle delene av Bibelen ble fjernet? (Elevene skulle forstå følgende sannhet: Mormons bok og siste-dagers skrifter bidrar til å stadfeste Bibelens sannhet og gjengi tydelige og verdifulle sannheter som har blitt fjernet fra den.)

For å illustrere hvordan Mormons bok bekrefter vår forståelse av læresetningene og prinsippene som finnes i Bibelen, kan du presentere følgende uttalelse av eldste Tad R. Callister, som var medlem av De syttis presidentskap:

Bilde
Eldste Tad R. Callister

“Bibelen er ett vitne om Jesus Kristus, Mormons bok et annet. Hvorfor er dette andre vitnet så viktig? Følgende illustrasjon kan være til hjelp: Hvor mange rette linjer kan man trekke gjennom ett punkt på et papir? Svaret er uendelig. Tenk dere at dette ene punktet symboliserer Bibelen, at hundrevis av rette linjer trukket gjennom dette punktet symboliserer ulike tolkninger av Bibelen og at hver av disse tolkningene symboliserer et kirkesamfunn.

Men hva skjer om det på samme papir er et annet punkt som symboliserer Mormons bok? Hvor mange rette linjer kan man trekke mellom disse to referansepunktene – Bibelen og Mormons bok? Bare én. Bare én tolkning av Kristi læresetninger overlever disse to vitners vitnesbyrd.

Gang på gang fungerer Mormons bok som et bekreftende, forklarende og sammenføyende vitne om Bibelens læresetninger” (“Mormons bok – en bok fra Gud,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 75).

  • Hvorfor er det viktig å ha både Mormons bok og Bibelen som vitner om læresetningene i Jesu Kristi evangelium?

Be elevene bære vitnesbyrd og gi eksempler på hvordan Mormons bok har hjulpet dem å forstå Bibelen bedre eller å komme nærmere Frelseren.

Elevenes leseoppdrag

Skriv ut