2018
Jeres værd er betingelsesløst
September 2018


Jeres værd er betingelsesløst

Hvad end verden siger, så kender vor himmelske Fader jeres sande værd.

Billede
ung voksen mand står på toppen af et bjerg

Vi er evige væsener af himmelsk herkomst. Men vi bliver konstant bombarderet med pres fra verden, som får os til at glemme, hvem vi virkelig er. Hvordan kan vi kende vores sande værd? Her er nogle pointer at huske på.

  1. Jeres værd er ikke defineret af udefrakommende påvirkninger.

    Hvor klichéagtigt det end måtte lyde, er det det, I er indeni, der tæller. Satan ønsker, at I skal tro, at jeres værd afhænger af ydre faktorer som fysisk udseende, intelligens, talenter, helbred, succes og popularitet. »Mennesker ser på det, de har for deres øjne, men Herren ser på hjertet« (1 Sam 16:7). Vor himmelske Fader kender jeres sande værd, for han kender jeres inderste ønsker og særegenheden ved jeres ånd.

  2. Jeres krop er smuk – selvom den måske ikke lige passer med verdens standarder.

    De fleste af os kæmper med at forlige os med vores udseende. Men vær forvissede om, at jeres krop er smuk, uanset hvordan den ser ud. Som mand eller kvinde er I skabt i selveste Guds billede (se 1 Mos 1:27). Vor himmelske Fader er universets store kunstner – og I er hans største kunstværker. Jeres legeme er et mirakel – det er skrøbeligt, stærkt, yndefuldt og storslået på én og samme tid. Der er så meget, der er smukt i både form og funktion, hvis man lærer at se det som den forbløffende gave, det er.

  3. Når I følger Frelseren, vil skønheden i jeres ånd stråle ud fra jer.

    Jesus Kristus selv var ikke kendt for sin »skønhed« i menneskers øjne (se Es 53:2). Men hvordan kunne Frelseren ikke være smuk? Hans skønhed kom fra hans godhed og renhed. Og det gør jeres også! Kristi sande disciple har en udstråling, der intet har med deres udseende at gøre. Når I har »antaget hans billede i jeres ansigtsudtryk« (se Alma 5:14), har I et indre lys, der stråler ud fra jer. Og når andre genkender jeres lys, bliver I mere tiltrækkende for dem. Det bedste af det hele er, at man bliver i stand til at vandre med opløftet pande for Gud, for man får større selvtillid.

  4. I er af uendelig værdi, præcis som I er.

    Antikristen, Korihor, forkyndte, at »det i dette liv gik enhver i forhold til skabningens adfærd« (Alma 30:17). Med andre ord afgør måden, I gebærder jer på, jeres værd – det er noget, I skal gøre jer fortjent til eller bevise. Men det er ikke sandt! Selvom vi altid bør stræbe efter at forbedre os, så er »sjæles værdi … stor i Guds øjne« (L&P 18:10), uanset hvad. Selv når I begår fejl, mindskes jeres værd ikke. Som søster Joy D. Jones, Primarys hovedpræsident, har sagt: »Hvis vi synder, er vi mindre værdige, men vi er aldrig mindre værd!« (Se »Umådelig værdi«, Liahona, nov. 2017, s. 14).

Selvom I ofte ikke ser det, er der en gnist af guddommelighed i jer. Det er der, selv når I helt overvældende ikke føler jer guddommelige. Og Gud kan altid se det. Hvis I nærer den gnist, kan han få så meget mere ud af jer, end I nogensinde havde troet muligt.

Udskriv