2018
Fire lektier, der er draget af, hvordan Joseph Smith frembragte Mormons Bog
Oktober 2018


Fire lektier, der er draget af, hvordan Joseph Smith frembragte Mormons Bog

Da Joseph Smith blot var 24 år gammel, stødte han på udfordringer, da han arbejdede for at opfylde Guds befalinger. Men han løste dem med Guds hjælp, og det kan vi også.

Billede
young adult woman holding an old Book of Mormon

Som unge voksne kan vi blive bedt om at gøre noget, som synes umuligt uden Guds hjælp. På samme måde var Joseph Smith blot 24 år gammel, da han havde store udfordringer og følte sig utilstrækkelig, da han forsøgte at opfylde en vigtig befaling om at udgive oversættelsen af Mormons Bog. Men med Guds hjælp fik han gjort alt, han var blevet bedt om, og hans eksempel viser på adskillige måder, hvordan vi kan gøre det umulige muligt, når Gud er på vores side.

  1. Vi behøver ikke at være store for, at Gud kan udføre mirakler gennem os. Da Joseph forberedte udgivelsen af Mormons Bog, var han en ung mand uden penge eller formel uddannelse – for ikke at sige viden om, hvordan man oversætter og udgiver så vigtig en optegnelse. Alligevel gik han frem i tro og Guds gave og kraft for at fuldføre det værk, som han var blevet bedt om. Dersom vi stoler på vor himmelske Fader, kan han gøre os i stand til at udføre hans værk.

  2. Når Gud giver os en opgave, åbner han en vej for succes med den. For Joseph må det at udgive 5000 eksemplarer af en bog på 590 sider have forekommet helt umuligt. Men da det blev tid til at trykke manuskriptet, inspirerede Herren Martin Harris til at tage pant i sin gård, og dermed skaffede han de 3.000 dollars (det svarer til 76.000 dollars i dag), der hjalp Joseph med at fuldføre sin mission. Som Nefi sagde: »[Herren] bereder en vej for dem, så de kan udføre det, som han befaler dem« (1 Ne 3:7). Vor himmelske Fader sørgede for, at de fornødne ressourcer var inden for Josephs rækkevidde, så han kunne færdiggøre projektet. Og han vil gøre det samme for os.

  3. Gud giver os flere chancer. Joseph Smith begik en fejl, der førte til, at 116 af de oversatte sider af manuskriptet til Mormons Bog gik tabt. På grund af tabet af de 116 sider mistede Joseph også evnen til at oversætte for en tid. Men fordi han valgte at omvende sig, blev han senere tilgivet og fik endnu en chance for at fuldføre sin mission. Herren sagde: »Men husk, at Gud er barmhjertig; omvend dig derfor fra det, som du har gjort, og som er i modstrid med den befaling, som jeg har givet dig, og da er du stadig udvalgt og er atter kaldet til værket« (L&P 3:10). Vi vil begå masser af fejl i vores liv, men når vi omvender os og har hjertet på rette sted, vil Herren altid give os endnu en chance.

  4. Det kan hjælpe os igennem udfordringerne at se frem til den lovede glæde. Trods alle de udfordringer, Joseph løb ind i, modtog han mange velsignelser og han oplevede sand glæde i arbejdet med at frembringe Mormons Bog. Efter Mormons Bog var blevet udgivet, blev Kirken organiseret og Josephs forældre blev døbt. På den dag gik Joseph ud i en skov alene og begyndte at græde af lykke. Hvis vi fortsætter igennem vores prøvelser med oprejst hoved og sætter vores lid fuldt og helt til Gud, vil vi også blive i stand til at finde lykke og fred.

Udskriv