2018
Vores motivation til at efterleve evangeliet
Oktober 2018


Vores motivation til at efterleve evangeliet

Der vil altid være »hård tale.« Men der vil altid være mulighed for at vælge tro frem for tvivl eller usikkerhed.

Billede
man hiking in the mountains

Disciplens vej er fyldt med velsignelser – både de »sete og usete.«1 Men der er tider på den sti, hvor det på trods af velsignelserne hverken er let eller bekvemt. At være en Jesu Kristi discipel kræver arbejde og ofre, og sommetider er det svært at finde motivationen til at efterleve buddene og yde de ofre.

Som unge voksne har I sikkert også travlt med at jonglere med nye ansvar, træffe afgørende beslutninger og finde ud af, hvordan jeres egen vej som discipel skal være resten af jeres liv. Desuden kan der være ting omkring Kirkens retningslinjer, historie eller evangeliske doktrin, som I ikke helt forstår, fristelser I kæmper med, såvel som velsignelser I stadig venter på og spørgsmål om Guds plan for jer.

Nogle af os kan endda spekulere over, om de lovede velsignelser står mål med anstrengelsen ved at efterleve evangeliet. Vi siger måske, at vi ikke passer ind, at det er for besværligt eller at der er flere spørgsmål end svar. Men når alt kommer til alt, handler det i virkeligheden om motivation. Hvorfor gør I det, I gør, og hvorfor lever I, som I gør? Hvorfor bliver I ved med at holde buddene, selvom ingen omkring jer lægger mærke til det?

Uanset hvem I er og hvilket livsstadie I er på, så er det op til jer at finde jeres bevæggrund ved at forædle jeres tro på Frelseren og hans evangelium.

Hvem skal vi gå til?

At finde og holde sin motivation til at efterleve evangeliet er ikke en unik udfordring for vor tid. Selv da Frelseren gik på jorden, havde folk stadig svært ved at forstå og således adlyde de principper, han underviste om. Adskillige af hans disciple lyttede, da han forklarede et begreb, der syntes at støde dem – at han er »livets brød« (Joh 6:47-58). De reagerede med skepsis og sagde: »Det er hård tale; hvem kan holde ud at høre på det?« (Joh 6:60).

Kristus, der så, at de havde svært ved at tro på eller acceptere denne lære, spurgte: »Forarger det jer?« (Joh 6:61). I stedet for at sætte deres tro over deres tvivl forlod mange af hans disciple ham »og de fulgtes ikke mere med ham« (Joh 6:66).

Men da Kristus spurgte resten af sine disciple, om de også ville gå deres vej, kom Peter med det eneste svar, der egentligt er at give: »Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord« (Joh 6:67-68).

Kilden til vores motivation

Peter kendte kilden til sin motivation. Det kom helt ind til kernen i, hvorfor vi gør, hvad vi gør i evangeliet: vores vidnesbyrd om og tro på Jesus Kristus. »Vi tror, og vi ved, at du er Guds hellige,« erklærede Peter (Joh 6:69). Ved at få den samme stærke overbevisning om Jesus Kristus, hans guddommelighed og værk kan vi også finde motivationen til fortsat at efterleve evangeliet – selv når det synes svært, selv når ingen lægger mærke til det og selv når vi ikke er sikre på, hvad vi ønsker at gøre.

Der vil altid være »hård tale.« Men der vil altid være mulighed for at vælge tro frem for tvivl eller usikkerhed. Som ældste L. Whitney Clayton fra De Halvfjerds’ Præsidium har sagt: »Beslutningen om at tro er det vigtigste valg, vi nogensinde træffer.«2

Så hvad gør vi, hvis vi befinder os på den anden side af den »hårde tale«?

1. Følg Peters eksempel og de disciple, der forblev trofaste, selvom det havde været let at gå væk. Lyt til profeternes, apostlenes og andre lederes råd:

»I tider med frygt, tvivl eller uroligheder, så stå fast på den grund, I allerede har vundet … Hold fast ved det, I allerede ved, og vær stærke, indtil mere viden kommer3

»Tag et enkelt skridt frem i tro – og så et til … Fokuser på de sandheder, [I tror] på, og lad de sandheder fylde [jeres] sind og hjerte …

Begynd med de grundlæggende evangeliske sandheder.«4

2. Hold skrifterne tæt på og følg læren i dem:

»Bønsomt studium af og grunden over Mormons Bog hver dag.«5

»Den, der vil gøre hans vilje, skal erkende, om min lære er fra Gud, eller om jeg taler af mig selv« (Joh 7:17).

»Vær ordets gørere, ikke blot dets hørere« (Jak 1:22).

3. Fortsæt med at holde buddene.

»Svarene på vores inderlige spørgsmål kommer, når vi oprigtigt søger, og når vi efterlever befalingerne … Vores tro rækker ud over vores fornufts nuværende begrænsninger.«6

»Når I bliver ved med at være lydige … vil I få den kundskab og forståelse, I søger.«7

I sidste ende handler vores motivation om det, Peter sagde. Tror vi, at Jesus er Kristus, at han står i spidsen for sin kirke og har det evige livs ord? Giver vi vores tro på ham forrang over for det, vi måske ikke forstår i øjeblikket og opfatter som »hård tale«?

Belønningen ved at efterleve evangeliet

Billede
looking at the view from the top of a mountain

Når vi beslutter os for at elske og følge Gud og Jesus Kristus og holde buddene, selv når vi ikke helt forstår dem, er belønningerne uvurderlige. Det naturlige menneske spørger: »Hvad får jeg ud af det?« Evangeliet lærer os svaret: »Fred i denne verden og evigt liv i den tilkommende verden«; et sted, der er forberedt til jer i Guds boliger; alt hvad vor himmelske Fader har; »aldrig ophørende lykke« (se L&P 59:23; Eter 12:34; L&P 84:38; Mosi 2:41) og som ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Her [i Kirken] vil I finde det, der ikke kan købes for penge. Jeg vidner om, at I her vil finde det evige livs ord, et løfte om forløsning og glæde og vejen til fred og lykke.«8 For blot at nævne nogle få.

Når vi hengiver os til at følge Kristus og lyde hans bud, bliver vi lovet alle disse ting og mere til. Det betyder ikke, at stien altid vil være let eller forståelig, men velsignelserne, vi bliver lovet ved at forblive stærke, vil udfolde sig igennem hele vores liv og selv derefter.

Men hvor utrolige disse velsignelser end er, bør de ikke være vores primære bevæggrund for at efterleve evangeliet. Uanset hvilke spørgsmål I har, uanset hvilken læresætning I ikke forstår, vil jeres tro på Jesus Kristus og hans forsoning være nøglen til jeres motivation for at efterleve hans evangelium, akkurat som det var for Peter og andre.

»Vores motiver og tanker påvirker i sidste ende vores handlinger,« har ældste Uchtdorf sagt. »Vidnesbyrdet om sandfærdigheden af Jesu Kristi gengivne evangelium er den mest motiverende kraft i vores liv. Jesus understregede gentagne gange kraften i gode tanker og rene motiver: ›Se hen til mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke‹ (L&P 6:36).

Vidnesbyrdet om Jesus Kristus og det gengivne evangelium vil hjælpe os til i dette liv at finde ud af Guds specifikke plan for os og derpå handle i henhold til den. Det giver os vished om, at Gud findes og han er sand og god, om Jesu Kristi forsoning og lære og om at sidste dages hellige profeter er kaldet af Gud.«9

Hvad gælder mig, så vil jeg blive ved med at prøve, selv når det føles svært. Jeg vil blive ved med at bede mine bønner og studere mine skrifter. Jeg vil gøre en indsats for at styrke mit vidnesbyrd om Frelseren hver dag. Og jeg vil blive ved med at prøve at leve, som han ønsker, at jeg lever, og forlade mig på hans ord og på, at hans levende profeter og apostle underviser mig om hvordan, og jeg vil stole på den motivation, der ikke alene stammer fra min tro på og kærlighed til ham, men også fra hans evige offer og kærlighed til mig.

Noter

  1. Dieter F. Uchtdorf, »Disciplens vej«, Liahona, maj 2009, s. 76.

  2. L. Whitney Clayton, »Vælg at tro«, Liahona, maj 2015, s. 38.

  3. Jeffrey R. Holland, »Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 93; 94 fremhævelse i original.

  4. Se Rosemary M. Wixom, »Vend tilbage til troen«, Liahona, maj 2015, s. 94.

  5. Se Thomas S. Monson, »Styrken i Mormons Bog«, Liahona, maj 2017, s. 87.

  6. Se Rosemary M. Wixom, »Vend tilbage til troen«, s. 95.

  7. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96.

  8. Dieter F. Uchtdorf, »Kom, slut jer til os«, Liahona, nov. 2013, s. 24.

  9. Se Dieter F. Uchtdorf, »Styrken ved et personligt vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2006, s. 37.

Udskriv