2018
Kolme tapaa, jolla profeetat ovat todiste siitä, että Jumala rakastaa sinua
Joulukuu 2018


Kolme tapaa, jolla profeetat ovat todiste siitä, että Jumala rakastaa sinua

Kirjoittaja asuu Virginiassa Yhdysvalloissa.

Profeetat ovat vain yksi niistä monista tavoista, joilla taivaallinen Isä osoittaa, kuinka paljon Hän meitä rakastaa.

Kuva
President Nelson speaking

Mistä tiedät, että Jumala rakastaa sinua? Minä tiedän sen, kun näen mahtavan auringonlaskun, löydän pyhistä kirjoituksista täydellisen sanoman päivääni varten tai saan suloisia tekstiviestejä ystäviltä. Mutta vieläkin voimallisempi todiste Jumalan rakkaudesta minua kohtaan on se, että meillä on elävä profeetta maan päällä tänä päivänä. Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Koska taivaallinen Isä rakastaa lapsiaan, Hän ei ole jättänyt heitä kulkemaan halki tämän kuolevaisen elämän ilman johdatusta ja opastusta.”1 Tässä on kolme tapaa, joilla voimme tuntea Jumalan rakkautta elävän profeetan kautta.

1. Profeetta vastaanottaa ilmoitusta koko maailmaa varten mutta myös juuri minua varten.

Alusta asti Jumala on aina antanut ilmoitusta profeetoille. Herra on sanonut: ”Olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama” (OL 1:38). Kirkon jäseniä on siunattu yhdessä ja erikseen nykyajan ilmoitusten ansiosta, mukaan lukien Mormonin kirjan kääntäminen ja julkaiseminen, temppelien rakentaminen ja keskittyminen toinen toisemme palvelemiseen.

Omalla kohdallani elämääni muutti se, kun presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) vuonna 2012 ilmoitti, että sisaret voivat palvella lähetystyössä 19-vuotiaina. Sinä hetkenä tunsin hyvin suurta rakkautta ja luottamusta Jumalan taholta, ja sen ilmoituksen ansiosta pystyin aloittamaan oman lähetystyöpalveluni kuusi päivää 19. syntymäpäiväni jälkeen. Päätökseni palvella sinä aikana on muovannut koko elämäni suuntaa.

Jumala osoittaa rakkauttaan siunaamalla meitä erityisillä sanomilla, jotka on tarkoitettu meitä varten profeettojen neuvojen välityksellä. Mutta meidän täytyy silti kuunnella tarkasti ja kysyä itseltämme: ”Mikä osa tästä sanomasta on minua varten?” Aina kun rukouksiini tai kysymyksiini vastataan profeettojen ja apostolien sanomien välityksellä, Henki koskettaa minua tiedolla siitä, että Jumala rakastaa minua ja tuntee minut henkilökohtaisesti.

2. Profeetat voivat olla henkilökohtaisena oppaanasi.

Taivaallinen Isä on antanut meille profeetan – presidentti Russell M. Nelsonin – meidän aikaamme varten. Vaikka hän saattaakin olla vuosikymmeniä vanhempi kuin sinä, hänen elämänkokemuksestaan on itse asiassa valtavasti hyötyä, kun hän jakaa Jumalan antamaa viisautta ja neuvoja. Mielessään meidän tarpeemme taivaallinen Isä on valmistanut presidentti Nelsonia kokemuksilla koko hänen elämänsä ajan ja edelleen ohjaa häntä jumalallisesti, jotta hän voi opettaa ja ymmärtää meidän sukupolveamme.

Presidentti Nelsonilla on kaikki avaimet ilmoitusten vastaanottamiseen. Taivaallinen Isä, joka on täysin tietoinen meidän sukupolvemme kamppailuista ja tarpeista, antaa presidentti Nelsonille ilmoitusta siitä, kuinka hän voi parhaiten opettaa ja opastaa meitä. Presidentti Nelsonin hartaustilaisuus ”Todellisiksi tuhatvuotisiksi tuleminen”2, jossa hän opetti Herran neuvoja ja ohjeita vuosituhannen vaihteen sukupolvelle, on todiste siitä, että taivaallinen Isä käyttää presidentti Nelsonia opastaakseen meitä läpi elämän.

3. Profeetat varoittavat meitä vaarasta.

Koska taivaallinen Isä rakastaa meitä niin paljon, Hän haluaa meidän olevan turvassa fyysisesti ja hengellisesti. Meidän täytyy suhtautua varovaisesti meluisan maailman kaikkiin ääniin, mutta profeetan ääneen me voimme aina luottaa, koska Jumala on rakastaen luvannut meille, ettei Hän salli profeetan koskaan johtaa meitä harhaan. Presidentti Nelson on pyytänyt meitä lukemaan Mormonin kirjaa joka päivä ja vastaanottamaan henkilökohtaista ilmoitusta pysyäksemme hengellisesti turvassa.3 Hän on sanonut: ”Kehotan teitä venymään tämänhetkisessä hengellisessä kyvyssänne saada henkilökohtaista ilmoitusta.”4

Profeetat ovat vain yksi niistä monista tavoista, joilla taivaallinen Isä osoittaa, kuinka paljon Hän meistä välittää ja kuinka Hän tuntee meidät henkilökohtaisesti. Vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Se, että meillä on profeettoja, on merkki Jumalan rakkaudesta lapsiaan kohtaan. He ilmoittavat Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen kansalle, mitä Jumala ja Kristus ovat luvanneet ja millaisia He todella ovat.”5 Kun olen luottanut profeettojen sanoihin ja kuunnellut heidän neuvojaan, olen saanut vastauksia kysymyksiini. Olen hyvin kiitollinen näistä Jumalan rakkauden ilmenemisistä.

Viitteet

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Miksi me tarvitsemme profeettoja”, Liahona, maaliskuu 2012, s. 4.

  2. Ks. Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 46–53.

  3. Ks. Russell M. Nelson, ”Mormonin kirja – millaista elämäsi olisi ilman sitä?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 60–63; ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 93–96.

  4. Russell M. Nelson, ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 95.

  5. Ulisses Soares, ”Profeetat puhuvat Pyhän Hengen voimalla”, Liahona, toukokuu 2018, s. 99.

Tulosta