2019
Neljä lahjaa Vapahtajalta
Joulukuu 2019


Neljä lahjaa Vapahtajalta

Ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaudesta vuodelta 2018.

Kuva
Jesus teaching

Kuvitus Kathleen Peterson

Rakkaat veljeni ja sisareni, kuinka rakas tämä vuodenaika onkaan! Pohtikaamme yhdessä niitä siunauksia, joita saamme, kun keskitymme Herran Jeesuksen Kristuksen elämään, palvelutyöhön, oppiin ja sovitukseen.

Tänä aikana kehotan teitä pohtimaan omia halujanne. Haluatteko todella tulla yhä enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi? Haluatteko todella elää taivaallisen Isän kanssa ja perheenne kanssa ikuisesti ja elää niin kuin Hän elää? Jos näin on, haluatte ottaa vastaan monia lahjoja, joita Herra tarjoaa auttaakseen teitä kuolevaisuuden koetusaikananne. Keskittykäämme nyt neljään lahjaan, jotka Jeesus Kristus on antanut kaikille, jotka haluavat ottaa ne vastaan (ks. OL 88:33).

Ensimmäiseksi, Hän antoi teille ja minulle rajattoman kyvyn rakastaa. Siihen kuuluu kyky rakastaa niitäkin, jotka eivät ole rakastettavia, ja niitä, jotka eivät rakasta teitä vaan parhaillaan vainoavat teitä ja käyttävät teitä häpeällisesti hyväkseen (ks. Matt. 5:44–45).

Vapahtajan avulla voimme oppia rakastamaan niin kuin Hän on rakastanut. Se voi vaatia sydämenmuutoksen – aivan varmasti ainakin sydämemme pehmenemisen – kun Vapahtaja opastaa meitä todella huolehtimaan toinen toisestamme. Rakkaat veljeni ja sisareni, voimme todella palvella Herran tavalla, kun otamme vastaan Hänen rakkautensa lahjan.

Toinen lahja, jonka Vapahtaja teille tarjoaa, on kyky antaa anteeksi. Hänen äärettömän sovituksensa kautta te voitte antaa anteeksi niille, jotka ovat loukanneet teitä ja jotka eivät ehkä koskaan myönnä julmuuttaan teitä kohtaan. Vapahtaja suo teille kyvyn antaa anteeksi kaikille, jotka ovat jollakin tavalla kohdelleet teitä väärin.

Kolmas lahja Vapahtajalta on parannus. Herra kehottaa meitä muuttumaan mieleltämme, tiedoltamme, hengeltämme, jopa hengitykseltämme. Esimerkiksi silloin, kun teemme parannuksen, jokainen henkäisymme ilmaisee kiitollisuutta Jumalalle, joka suo meille hengen päivästä päivään (ks. Moosia 2:21). Ja me haluamme käyttää nuo henkäisyt Hänen ja Hänen lastensa palvelemiseen. Parannus on loistokas lahja. Se on tapahtumasarja, jota ei pidä milloinkaan pelätä. Se on saamamme lahja, joka meidän tulee ottaa vastaan ilolla – jopa avosylin – ja käyttää sitä päivästä päivään, kun pyrimme tulemaan enemmän Vapahtajamme kaltaisiksi.

Neljäs lahja Vapahtajaltamme on oikeastaan lupaus – lupaus ikuisesta elämästä. Kaikki nousevat ylös ja saavat kokea kuolemattomuuden. Iankaikkinen elämä on kuitenkin paljon muutakin kuin ajan mitta. Iankaikkinen elämä on sellaista ja sen tasoista elämää, jota taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa elävät. Kun Isä tarjoaa meille ikuisen elämän, Hän itse asiassa sanoo: ”Jos te päätätte seurata Poikaani – jos halunne on todella tulla enemmän Hänen kaltaisikseen – niin aikanaan saatte elää niin kuin me elämme ja johtaa maailmoja ja valtakuntia niin kuin me teemme.”

Nämä neljä ainutlaatuista lahjaa tuovat meille jatkuvasti lisää iloa, kun otamme ne vastaan. Ne ovat mahdollisia sen vuoksi, että Jehova alensi itsensä ja tuli maan päälle Jeesus-lapsena. Hän syntyi kuolemattomasta Isästä ja kuolevaisesta äidistä. Hän syntyi Betlehemissä mitä vaatimattomimmissa olosuhteissa. Jeesus Kristus on Jumalan ylivertainen lahja – Isän antama lahja kaikille lapsilleen (ks. Joh. 3:16).

Kun meidän ajatuksemme ja tunteemme ovat niin keskittyneet maailman Vapahtajaan, mitä meidän sitten täytyy tehdä ottaaksemme vastaan nuo lahjat, joita Jeesus Kristus meille niin auliisti tarjoaa? Mikä on avain siihen, että rakastaa Hänen laillaan, antaa anteeksi Hänen laillaan, tekee parannuksen tullakseen enemmän Hänen kaltaisekseen ja pääsee lopulta elämään Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa?

Avain on se, että tekee pyhiä liittoja ja pitää ne. Me päätämme elää ja edistyä Herran liittopolulla ja pysyä sillä. Se ei ole monimutkainen polku. Se on oikea polku todelliseen iloon tässä elämässä ja iankaikkiseen elämään tuonpuoleisessa.

Rakkaat veljeni ja sisareni, kaikkein eniten haluan sitä, että kaikilla taivaallisen Isämme lapsilla olisi tilaisuus kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja noudattaa Hänen opetuksiaan. Ja haluan, että me uskomme rakkauteen, jota Vapahtaja tuntee meitä jokaista kohtaan, ja otamme sen vastaan. Hänen ääretön ja täydellinen rakkautensa sai Hänet sovittamaan teidän syntinne ja minun. Tuon lahjan – Hänen sovituksensa – avulla meidän osaksemme voivat tulla kaikki muut Hänen lahjansa.

Tulosta