2020
Sukupuolisen kanssakäymisen jumalalliset tarkoitukset
Elokuu 2020


Sukupuolisen kanssakäymisen jumalalliset tarkoitukset

Se, että ymmärrämme Jumalan antaman seksuaalisuuden lahjan onnensuunnitelman yhteydessä, auttaa meitä ymmärtämään siveyden lain tärkeyden.

Kuva
bride and groom in front of the temple

Valokuva avioparista Bountifulin temppelin luona Utahissa Yhdysvalloissa Janae Bingham

Tarkoituksemme kuolevaisuudessa on tulla taivaallisten vanhempiemme kaltaisiksi. Jumalallinen käsityksemme sukupuolisesta kanssakäymisestä ja sen toteuttaminen ovat välttämättömiä tuossa Heidän kaltaisekseen tulemisessa.

Siveyden laki on iankaikkinen laki, jonka taivaallinen Isämme on antanut kaikille lapsilleen kaikkina aikoina. Se pysyy voimassa ja koskee meitä nykyään yhtä lailla kuin varhaisempina aikoina historiassa. Kuten muiden käskyjen kohdalla, taivaallinen Isä on antanut tämän lain siunatakseen ja auttaakseen lapsiaan saavuttamaan jumalalliset mahdollisuutensa. Siveyden lain noudattamiseen sisältyy pidättyminen kaikista sukupuolisuhteista ennen avioliittoa ja pysyminen täysin uskollisena ja luotettavana avioliiton solmimisen jälkeen. Sukupuolisuhteet on rajoitettava avioliittoon miehen ja naisen välillä.1

Taivaallisen Isän tarkoituksena on, että sukupuolisuhdetta avioliitossa käytetään lasten saamiseen ja rakkauden ilmaisemiseen sekä vahvistamaan aviomiehen ja vaimon välistä emotionaalista, hengellistä ja fyysistä yhteyttä. Avioliitossa sukupuolisen kanssakäymisen tulee liittää aviopuolisot yhteen niin, että he luottavat toisiinsa, ovat omistautuneita toisilleen ja ottavat huomioon toisensa.2 Sukupuolisuhteen avioliitossa täytyy kunnioittaa kummankin osapuolen tahdonvapautta, eikä sitä saa käyttää kontrolloimiseen tai hallitsemiseen.

Saatamme kuitenkin miettiä: ”Miksi minun pitäisi noudattaa siveyden lakia? Miksi Jumala välittää minun moraalisesta käyttäytymisestäni?” Näihin kysymyksiin vastaamiseksi Jumala on ilmoittanut opin, joka oikein ymmärrettynä kannustaa meitä pitämään siveyden lain ja tekemään päätöksen ilmaista seksuaalisuuttamme niissä rajoissa, jotka Hän on asettanut.3 Kuten kaikkien Jumalan käskyjen kohdalla, siveyden laki ymmärretään parhaiten taivaallisen Isän pelastus- ja korotussuunnitelman taustaa vasten (ks. Alma 12:32). Kuuliaisuus siveyden laille tuo ihmeellisiä siunauksia.

Kuva
couple with child in front of the temple

Valokuva perheestä Konan temppelin luona Havaijissa Yhdysvalloissa Denise Renee Bird

Harvinaislaatuisia lupauksia

Kaikki ihmiset ovat taivaallisten vanhempien rakkaita henkipoikia ja -tyttäriä, joilla on jumalallinen luonne ja iankaikkinen päämäärä. Meillä on ruumis voidaksemme rakentaa tuon jumalallisen luonteen varaan, jotta voimme lopulta toteuttaa iankaikkisen päämäärämme.4 Taivaallinen Isä haluaa meidän saavan maan päällä kokemusta, edistyvän kohti täydellisyyttä ja nauttivan viimein siitä onnen täyteydestä, josta Hän nauttii. Hän tietää, että saadaksemme tämänkaltaisen kestävän ilon meidän pitää edistyä Hänen osoittamallaan tiellä noudattaen Hänen antamiaan käskyjä.

Ymmärrys siitä, että perhesuhteiden on määrä jatkua tämän elämän jälkeen iankaikkisuuksiin, on ensiarvoisen tärkeä. Uskollisille luvataan, että kuolevaisuuden jälkeen ”he kulkevat ohi enkelien – – korotukseensa ja kirkkauteensa – –, ja tämä kirkkaus on jälkeläisten täyteys ja jatkuminen aina ja ikuisesti.

Silloin he ovat jumalia, koska heillä ei ole loppua.” (OL 132:19–20.)

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa oppi iankaikkisista perheistä on ainutlaatuinen kristillisten perinteiden joukossa. Meitä ei ole luotu pelkästään kiittämään, ylistämään ja palvelemaan jotakin käsittämätöntä Jumalaa.5 Rakastavat taivaalliset vanhemmat ovat luoneet meidät kehittymään ja tulemaan Heidän kaltaisikseen.6 Mies- ja naispuoliset henget luotiin täydentämään toisiaan. Siitä syystä sukupuoli ei ole muuttuvainen iankaikkisuuksissa – koska se on pohjana parhaimmalle lahjalle, minkä taivaallinen Isä voi antaa, Hänen kaltaiselleen elämälle.7

Jotta tämä siunaus toteutuisi meidän kohdallamme, taivaallinen Isä on käskenyt, että sukupuolinen kanssakäyminen on rajoitettava ainoastaan miehen ja naisen väliseen avioliittoon.8 Jumalan tarkoituksen mukaan avioliiton ”oli määrä tarkoittaa miehen ja naisen – heidän sydämensä, toiveidensa, elämänsä, rakkautensa, perheensä, tulevaisuutensa, kaiken – täydellistä yhdistymistä”9. Me emme voi saavuttaa taivaallisen Isämme kaltaista elämää omin neuvoin emmekä ilman täydellistä sitoutumista uskollisuuteen puolisoamme kohtaan Jumalan suunnitelman mukaisessa avioliitossamme.

Jumala sallii meidän valita, kuinka elämme elämäämme. Hän ei pakota meitä noudattamaan Hänen osoittamaansa polkua, vaikka Hän tietää, että se johtaa suurimpaan onneemme. Jumalan käskyt ja liitot muodostavat polun, jonka ansiosta meistä voi tulla täysiä perillisiä Hänen valtakunnassaan, perillisiä yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa (ks. Room. 8:17). Tekemällä vanhurskaita valintoja me kasvatamme jumalallista luonnetta, joka on meissä. Sukupuolisuhde on ”yksi jumalallisen luonteemme – – tärkeimmistä ilmaisemistavoista”10. Kun ilmaisemme seksuaalisuuttamme asianmukaisesti, Jumalan suunnitelman on mahdollista toteutua maan päällä ja iankaikkisuuksissa11 ja tehdä meistä kelvollisia tulemaan taivaallisen Isämme kaltaisiksi12. Jumala lupaa uskollisille iankaikkisen elämän, johon sisältyy iankaikkinen avioliitto, lapset ja kaikki muut iankaikkisen perheen tuomat siunaukset.13

Hämmentäviä ajattelutapoja ja Saatanan petoksia

Virheellinen päättely ja Saatanan petokset ovat tuottaneet hämmentäviä ajattelutapoja, jotka väittävät poistavansa tarpeen noudattaa Jumalan käskyjä, etenkin siveyden lakia. Saatanan vastustava ääni on voimakas, ja hänen ajattelutapansa ovat usein houkuttelevia. Mormonin kirjassa jotkut kannattivat näitä ajattelutapoja pettääkseen muita ja hyötyäkseen tuosta petoksesta. Esimerkiksi Nehor opetti nefiläisille, ”että koko ihmissuku pelastuu viimeisenä päivänä ja ettei sen tarvinnut pelätä eikä vapista, vaan se voisi nostaa päänsä ja riemuita, sillä Herra oli – – myös lunastanut kaikki ihmiset; ja lopulta kaikilla ihmisillä on iankaikkinen elämä” (Alma 1:4).

Jos omaksumme Nehorin ajattelutavan, meillä ei ole mitään kannustinta hillitä seksuaalisia halujamme, koska iankaikkisia seurauksia ei ole. Ja entä jos rikomme siveyden lakia? Ei huolta, koska ne, jotka seurasivat Nehoria, eivät ”uskoneet parannuksen tekoon synneistään” (Alma 15:15). Tämä viekoitteleva ajattelutapa voi olla houkutteleva, ja se vetoaa moniin: voimme tehdä mitä tahansa haluamme ilman iankaikkisia seurauksia.

Toiset väärät opettajat Mormonin kirjassa saarnasivat, että uskominen Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa sekä Hänen käskyjensä noudattaminen kytkevät ihmiset ”mielettömyyden ikeeseen” ja ovat peräisin ”isien mielettömistä perimätiedoista” (ks. Alma 30:13, 14). He tosiaankin julistivat, että syntien anteeksiannon odottaminen on pelkästään henkinen tai emotionaalinen ongelma, ”hullun mielen vaikutusta” (Alma 30:16). Väistämätön johtopäätös näistä opetuksista on, että jokainen ihminen menestyy tässä elämässä ”kykyjensä mukaisesti” ja ”voimiensa mukaisesti” ja ettei mikään, mitä ihminen tekee, ole ”rikos” (Alma 30:17). Nämä väärät opetukset edistävät siveyden lain rikkomista, koska käsitystä oikeasta ja väärästä ei enää ole.

Ei ihme, että nämä ajattelutavat ovat yhä suosittuja! Se, ettei ole tilivelvollinen mistään valinnasta, kuulostaa äärimmäiseltä vapaudelta. Jos voi välttää useimmat maalliset seuraukset sillä, että on varovainen ja huolellinen, niin mitä vahinkoa siitä on? Tätä taustaa vasten siveyden laki vaikuttaa vanhanaikaiselta, ahdasmieliseltä ja tarpeettomalta.

Kuva
smiling family

Valokuva May Bo Hubbard

Iankaikkiset lait

Jumalan lait ovat ehdottomia. Hän sallii meidän olla välittämättä niistä, mutta me emme ole vapaita luomaan omia iankaikkisuuksien sääntöjämme yhtään enempää kuin ihminen on vapaa luomaan omat henkilökohtaiset fysiikan lakinsa. Jumala haluaa meidän olevan vaatimukset täyttäviä perillisiä Hänen valtakunnassaan. On lapsellista olettaa saavansa Hänen taivaallisen perintönsä kulkemalla eri suuntaan kuin Hän on osoittanut.

Ennen kuin minut (vanhin Renlund) kutsuttiin kokoaikaisesti kirkon palvelukseen, hoidin potilaita, joilla oli vakava sydämen vajaatoiminta. Sydämen vajaatoiminnassa ja sydämensiirroissa on noudatettava selvästi määriteltyjä, vakiinnutettuja menetelmiä parhaan tuloksen eli pidemmän ja paremman elämänlaadun saamiseksi. Potilaan hoitaminen jollakin toisella tavalla ei johda parhaisiin tuloksiin. Oli hämmästyttävää, että muutamat potilaat yrittivät neuvotella hoitomenetelmistä. Jotkut potilaat sanoivat: ”Minä en halua ottaa mitään lääkkeitä” tai ”Minä en halua koepalojen ottamista sydämestä sydämensiirron jälkeen”. Tietenkin potilaat ovat vapaita noudattamaan omia menetelmiään, mutta he eivät voi toimia huonompien menetelmien mukaan ja odottaa parasta tulosta.

Sama pätee meidän kohdallamme. Me olemme vapaita valitsemaan oman tapamme elää, mutta me emme ole vapaita valitsemaan tulosta, joka seuraa omien sääntöjemme noudattamisesta, sanottiinpa sen olevan mahdollista kuinka monta kertaa tahansa. Taivaallinen Isä ei ole syyllinen, kun me emme saa siveyden lakiin liittyviä siunauksia sen rikkomisen vuoksi.

Tällä taloudenhoitokaudella Vapahtaja on opettanut, että iankaikkiset lait eivät ole joustavia eivätkä neuvoteltavissa. Hän on sanonut: ”Ja vielä, totisesti minä sanon teille, että sen, mitä laki hallitsee, sen laki suojelee ja tekee täydelliseksi ja pyhittää.

Niitä, jotka rikkovat lakia eivätkä pysy laissa vaan pyrkivät tulemaan laiksi itselleen – –, ei laki voi pyhittää eikä armo, oikeudenmukaisuus eikä oikeus.” (OL 88:34–35, kursivointi lisätty.) Me emme voi korvata iankaikkisia lakeja omilla säännöillämme yhtään enempää kuin ihminen, joka koskettaa kuumia hiiliä, voi päättää, etteivät hänen sormensa pala.

Ellemme ole kuuliaisia, me nautimme vain siitä, ”mitä [olemme] halukkaita ottamaan vastaan, koska [me emme] olleet halukkaita nauttimaan siitä, mitä [me olisimme] voineet saada” (OL 88:32). Siveyden lain noudattaminen on yksi tapa, jolla me osoitamme olevamme halukkaita tekemään kaiken, mitä vaaditaan, saadaksemme kaikki iankaikkisiin perheisiin liittyvät ihmeelliset siunaukset.

Kuva
smiling couple

Valokuva Denise Renee Bird

Jumalan lait ovat aina lopulta oikeudenmukaisia

Kaikilla taivaallisen Isän lapsilla ei ole tässä elämässä tilaisuutta kokea Jumalan lain mukaista sukupuolisuhdetta avioliitossa. Kaikilla ei ole tilaisuutta solmia avioliittoa. Toiset ovat vakuuttuneita siitä, että heidän ainutlaatuiset olosuhteensa tekevät siveyden lain mukaan elämisen niin haastavaksi ja epäoikeudenmukaiseksi, että he voivat olla piittaamatta siitä.

Oikeudenmukaisuutta on kuitenkin arvioitava iankaikkisesta näkökulmasta, taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen näkökulmasta.14 Vapahtaja kehotti kansaansa olemaan arvioimatta sitä, mikä on oikeudenmukaista tai epäoikeudenmukaista, siihen päivään saakka, jolloin he ovat jälleen Herran oma kansa (ks. Mal. 3:17–18). ”Omaan kansaan”, josta Vapahtaja puhuu, kuuluvat ne, jotka havaitusta tai väliaikaisesta epäoikeudenmukaisuudesta tai muista esteistä huolimatta pitävät Hänen käskynsä.

Kun olosuhteemme tuntuvat meistä epäoikeudenmukaisilta, on parasta noudattaa kuningas Benjaminin neuvoa. Hän sanoi: ”Minä tahdon teidän ajattelevan niiden siunattua ja onnellista tilaa, jotka pitävät Jumalan käskyt. Sillä katso, he ovat siunattuja kaikessa, sekä ajallisessa että hengellisessä; ja jos he pysyvät uskollisina loppuun asti, heidät otetaan vastaan taivaaseen, niin että he voivat siten asua Jumalan luona milloinkaan päättymättömän onnen tilassa.” (Moosia 2:41, kursivointi lisätty.)

Viime kädessä mitään ei voi verrata siihen äärettömään epäoikeudenmukaisuuteen, jonka Vapahtaja kesti. Silti, jos olemme uskollisia, Hän korvaa meille kaiken kokemamme epäoikeudenmukaisuuden ja me saavutamme milloinkaan päättymättömän onnen tilan.

Kun päätämme pitää Jumalan käskyt, myös siveyden lain, me koemme iloa ja ”rauhan tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa” (OL 59:23)15, koska me olemme osa iankaikkista esivanhempien ja jälkeläisten perhettä16. Kun aviomies ja vaimo sinetöidään iankaikkisesti yhteen pappeuden valtuudella, he saavat korotuksen sekä kirkkauden täyteyden ja iankaikkisesti jälkeläisiä.17

Kuva
bride and groom

Valokuva Jamie Dale Johnson

Kiusaukset ja parannus

Jumala ennakoi, että meitä kiusattaisiin, kun pyrimme elämään siveyden lain mukaan. Siitä syystä Hän antoi Poikansa Vapahtajaksemme ja Lunastajaksemme. Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta meitä voidaan vahvistaa vastustamaan kiusauksia. Kaikki Jumalan lapset, jotka kokevat millaisia kiusauksia hyvänsä, voivat kääntyä Vapahtajan puoleen saadakseen apua.18 Jeesus Kristus ymmärtää, mitä me koemme, koska Häntä ”on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan”, ja meitä kannustetaan astumaan ”rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme” (Hepr. 4:15, 16).

Kun kompastelemme, meidän pitää muistaa, että meistä voi tulla puhtaita siten, että uskomme Jeesukseen Kristukseen ja teemme vilpittömän parannuksen.19 Parannus on iloista, koska ”vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi” (Jes. 1:18). Vapahtaja antaa anteeksi, ja sen lisäksi Hän unohtaa syntimme.20 Mitä enempää voisimme pyytää: apua silloin kun koemme kiusauksia, anteeksiantoa silloin kun teemme parannusta. Parannusta ei pitäisi pelätä, vaikka Saatana yrittääkin ”estää meitä katsomasta Jeesukseen Kristukseen, joka seisoo käsivarret ojennettuina toivoen ja haluten parantaa, antaa anteeksi, puhdistaa, vahvistaa, jalostaa ja pyhittää meidät”21.

Todistus

Jumalan lait on tarkoitettu meidän suurimmaksi onneksemme. Hän haluaa meidän käyttävän ruumistamme ja seksuaalisuuttamme siten kuin Hän on säätänyt, jotta meistä voi tulla Hänen kaltaisiaan. Meitä on siunattu avioliitossamme keskinäisellä luottamuksella eläessämme siveyden lain mukaan. Luottamuksemme toisiimme ja taivaalliseen Isäämme on kasvanut, kun olemme pitäneet tämän käskyn. Jumalan suunnitelma on ainoa tie, joka mahdollistaa ilon täydellisimmillään. Me lupaamme, että sinäkin voit tietää, että Jumala rakastaa sinua ja että sinua siunataan iankaikkisesti, kun elät Hänen käskyjensä mukaan.

Viitteet

  1. Ks. MK Jaak. 2:27–30; Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, ”Oppiaihe 4: Käskyt”, s. 77–78.

  2. Ks. General Handbook: Serving in the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 2020, 2.1.2, churchofjesuschrist.org; David A. Bednar, ”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, Liahona, toukokuu 2013, s. 41–44; Russell M. Nelson, ”Avioliiton vaaliminen”, Liahona, toukokuu 2006, s. 36–38; Richard G. Scott, ”Oikeiden valintojen tekeminen”, Valkeus, tammikuu 1995, s. 35–37.

  3. Ks. Boyd K. Packer, ”Pienet lapset”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 12–14.

  4. Ks. ”Perhe − julistus maailmalle”, Liahona, toukokuu 2017, s. 145. Sukupuolella tarkoitetaan julistuksessa lapsen biologista sukupuolta tämän syntyessä.

  5. Ks. Thomas Watson, ”Man’s Chief End Is to Glorify God”, julkaisussa A Body of Practical Divinity, 1833, s. 8; Roger E. Olson, The Story of Christian Theology, 1999, s. 506; The Catechism of Christian Doctrine: Prepared and Enjoined by Order of the Third Plenary Council of Baltimore, 1885; kaikki edellä siten kuin lainattuina julkaisussa Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis, 2017, s. 1.

  6. Ks. Dallin H. Oaks, ”Luopumus ja palauttaminen”, Valkeus, heinäkuu 1995, s. 85–88.

  7. Ks. ”Perhe – julistus maailmalle”. Iankaikkisuuksissa ei ole sukupuolettomuutta, kuten jotkut teologit ovat esittäneet. Ks. Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis, s. 188–190.

  8. Ks. OL 42:22–24; ks. myös ”Perhe – julistus maailmalle”.

  9. Jeffrey R. Holland, ”Henkilökohtainen puhtaus”, Liahona, tammikuu 1999, s. 91.

  10. David A. Bednar, ”Me uskomme, että tulee olla siveellinen”, s. 42.

  11. Ks. Neil L. Andersen, ”Lapset”, Liahona, marraskuu 2011, s. 28–30.

  12. Ks. Dallin H. Oaks, ”Luopumus ja palauttaminen”, s. 85–88.

  13. Ks. OL 131:1–4; 132:19–20, 24.

  14. Ks. D. Todd Christofferson, ”Miksi avioliitto, miksi perhe”, Liahona, toukokuu 2015, s. 50–53.

  15. Ks. myös Moosia 2:41; General Handbook, 2.1.2.

  16. Ks. Mal. 3:19.

  17. Ks. OL 132:19.

  18. Ks. Alma 13:28.

  19. Ks. Jes. 1:18; OL 58:42.

  20. Ks. OL 58:42.

  21. Russell M. Nelson, ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia”, Liahona, toukokuu 2019, s. 67.

Tulosta