2021
5 livslektier fra templet i Salt Lake City
maj 2021


Gå ikke glip af dette foredrag

5 livslektier fra templet i Salt Lake City

Fra en tale til studerende ved BYU-Pathway Worldwide, den 20. oktober 2020. Læs hele talen på byupathway.org.

»Helliget Herren«, disse ord er indhugget på dette tempel og på hvert eneste tempel, det er de ord, jeg ønsker mejslet i mit hjerte.

Billede
luftfoto af templet i Salt Lake City under opførelse

Der er en stor renovation af templet i Salt Lake City i gang for at understøtte fundamentet. Det er tidskrævende, det er dyrt, og det er rodet!

Føler I nogen gange, at jeres liv er en smule sådan? I ønsker at være den bedste udgave af jer selv, og den renovationsproces kan også være rodet.

Jeg ser Temple Square næsten dagligt og har tænkt meget på denne ombygningsproces og de lektier, jeg har lært. Jeg vil gerne dele nogle få af disse lektier med jer.

Lektie 1: Meget åbenbaring handler ikke om »hvad«, men om »hvornår«.

Jeg hørte ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum undervise i denne sandhed, da han talte om dette kæmpemæssige projekt.

Han sagde, at kirkeledere i nogen tid har vidst, at templet havde brug for at blive opdateret i henhold til nutidens bygningsreglementer, men det var ikke det rette tidspunkt. Teknologien, udstyret og det rette hold var ikke tilgængeligt. Det er de nu og se bare, hvad der sker!

Nogle gange ved vi, at der skal ske noget i vores liv. Vi beder om et svar og føler, at vi ikke får det. Stol på Herren og hans timing. Han kender enden fra begyndelsen. Han ved, hvad og hvem vi har brug for, og hvad og hvem vi har brug for i morgen. Hvis vi stoler på ham, vil han gøre os klar til evigheden.

Lektie 2: Værdige bestræbelser kræver tid og indsats.

Det tog 40 år at bygge templet i Salt Lake City!

Pionererne oplevede megen tilbagegang, og processen var langsom og opslidende. Hvad hvis de pionerer havde givet op? Hvad hvis de havde sagt: »Det er helt enkelt for hårdt« og var stoppet?

Renoveringen af templet vil tage år – ikke 40 år, men processen vil ikke være hurtig.

Nogle af de værdige drømme og mål i vores liv opnås ikke på en dag, en måned eller selv et år – og det vil ikke altid være let at nå dem. Tænk bare på, hvad I er i gang med at opnå lige nu, når I fortsætter jeres uddannelse! Giv ikke op på det, I føler jer tilskyndet til at gøre. Tænk på dette tempel og bliv ved med at arbejde hen mod jeres mål og retfærdige ønsker. Det er det værd.

Lektie 3: Omvendelse gør os stærkere og er en livslang proces.

Templet er næsten konstant blevet forbedret og renoveret, siden det blev indviet. Vægge er blevet flyttet, der er blevet tilføjet aircondition, de elektriske installationer er blevet ændret tillige med mange andre ting.

Vores liv har også konstant brug for at blive forbedret og opgraderet. Omvendelsesprocessen, selvforbedring og opbyggelse af vidnesbyrd er en livslang bestræbelse.

Templets fundament bliver styrket ved at pumpe en særlig beton ind i enhver revner, der måtte være tilbage fra den oprindelige opførelse, eller som er opstået i løbet af årene. Templet er bygget af granitblokke og vejer lige så meget som et hangarskib. Revnerne i fundamentet skulle ordnes, selvom ingen kan se dem.

Der er revner i alles liv, udfordringer, som ingen andre måske kan se. Disse revner kan udfyldes, når vi omvender os – revner, der kan udfyldes, fordi Jesus Kristus sonede for hver eneste af vores synder og mangler, fordi hans nåde kan hele os. Faktisk handler omvendelse ikke alene om at ordne revnerne, men om at gøre os stærkere og bedre, end vi var før, ligesom templet.

Lektie 4: Vi kan afspejle Kristi Lys.

En af mine yndlingssteder på Temple Square er det sted, hvor man kan se templet i Salt Lake afspejle sig i et smukt, roligt vandbassin.

Profeten Alma i Mormons Bog stillede medlemmerne af kirken nogle vigtige spørgsmål. Et af dem er: »Kan I se op til Gud … med et rent hjerte og rene hænder … med Guds billede aftegnet i jeres ansigtsudtryk?« (Alma 5:19).

Med andre ord, når andre ser på jer, kan de så se en afspejling af Kristi lys? For at se en afspejling, må der være lys. Når vi ved, hvem og hvis vi er – elskede sønner og døtre af himmelske forældre med guddommelig natur og en evig skæbne1 – vil vi med større sandsynlighed afspejle Jesu Kristi lys. Vi vil med større sandsynlighed kunne se klart i en verden, der bliver mere og mere mørk.

Lektie 5: Ingen er nogensinde gledet ind i hellighed.

I det spejlbassin kan man se templets vinduer, døre og spire, og de indgraverede ord: »Helliget Herren«. Jeg bliver mindet om, at John Stott, en anglikansk præst, er blevet citeret for at sige: »Ingen er nogensinde gledet ind i hellighed.«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum gentog dette, da han sagde: »Intet jeg kender til, der er umagen værd, sker helt af sig selv.«2 Med andre ord, vi må være målrettede og bevidste omkring at udvikle egenskaben hellighed i vores liv! Selv de mest almindelige opgaver, der udføres bevidst, kan bidrage til vores bestræbelse på at blive mere hellig.

Hvis vi søger hellighed, må vi befinde os på hellige steder. Disse omfatter templer, vores kirkebygninger og vores hjem. En af årsagerne til, at disse steder er hellige, er, fordi de er indviede. At indvie betyder at »gøre eller erklære for hellig«.3 Det er et udsagnsord – et handlingsord. Hvis templer, kirkesale og hjem er indviede som hellige steder – og hvis jeg ønsker, at mit liv skal være helligt – må jeg dedikere mit liv til det formål. »Helliget Herren«, disse ord er indhugget i dette tempel og på hvert eneste tempel, det er de ord, jeg ønsker mejslet i mit hjerte.

Et fundament. Lys. Vand. Hellighed. Visuelle påmindelser om et sikkert fundament, Verdens Lys, Det Levende Vand og Israels Hellige. Jeg bærer vidnesbyrd om, at Jesus Kristus lever, at hans lys og hans kærlighed er virkeligt, og at han udfører sit arbejde inden i os.

Noter

  1. Se »Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org.

  2. Jeffrey R. Holland, Ansigt til ansigt med ældste Holland, søster Stephens og ældste Hallstrom (verdensomspændende transmission for unge voksne, 8. mar. 2016), facetoface.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Ordnet.dk, opslagsord: »Indvie«.

Udskriv