2021
COVID-19: En mulighed til igen at fokusere på evangeliets kerne
maj 2021


COVID-19: En mulighed til igen at fokusere på evangeliets kerne

Igennem historien har der altid været svære perioder. I dag står vi kollektivt over for alvorlig modgang på grund af COVID-19. Vi har hørt igen og igen, at dette er hidtil usete tider. Mange af os er bekymret for vores helbred og vores kæres velvære. Vi har mærket økonomiske og følelsesmæssige konsekvenser af denne virus. Det virker som om intet er normalt. Og missionering og tempeltjeneste er blevet afbrudt. Mange føler sig overvældet af at skulle ændre rutinerne derhjemme.

Det kan forårsage angst eller panik at stå over for en usikker fremtid – I har sikkert følt dette. Men midt i al dette kaos er der håb! På trods af usikkerheden og ændringer har grundbegreberne og det fundamentale ved evangeliet ikke ændret sig:

  • Formelle kirkemøder og forsamlinger er muligvis midlertidigt aflyst eller begrænset, men det er efterlevelse af evangeliet ikke! Vi kan fortsat tilbede, drage omsorg og efterleve evangeliet i vores hjem.

  • Gud er stadig i sine himle.

  • Hans søn, Jesus Kristus, står stadig som dette værks overhoved. Han forstår verdens udfordringer, såvel som vores egne personlige udfordringer. Han har lovet: »Jeg vil ikke efterlade jer faderløse« (Joh 14:18). Han sender Helligånden til at være med os.1

  • Gud har kaldet profeter, seere og åbenbarere. Og gennem dem har han givet os nøjagtigt det, vi skal bruge for at kunne klare os igennem denne storm.2 Overvej det nye hjemmecentrerede materiale, sammen med andre tilpasninger, der har hjulpet os til at være forberedt på denne tid og leve og drage omsorg på højere og helligere måder.3 Disse nylige ændringer er ikke tilfældigheder – de er iværksat af en alvidende og kærlig Gud.

Uagtet dette kaos og med disse ting in mente kan vi igen fokusere på evangeliets kerne, som omfatter tro på Herren Jesus Kristus.

Men hvordan kan vi udøve den tro? Fra begyndelsen har Herren tilladt sine disciple at udholde udfordringer, uden at have alle svarene. Vores trosrødder går dybere, når vi skal udøve handlefrihed og gå fremad med usikkerhed. Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum understregede dette, da han sagde: »I ved ikke alt, men I ved tilstrækkeligt!«4

Historien om Nefi og hans brødre, der prøvede at få fat i bronzepladerne, er et godt eksempel på dette. De vidste, hvad de skulle gøre: Få fat i pladerne! De havde endda en idé om hvorfor. De vidste bare ikke, hvordan de skulle gøre det. Efter to mislykkede forsøg (se 1 Ne 3:10-27) kunne Nefi ikke længere forlade sig på sine egne evner. Snarere end at give op prøvede han én gang til. Bemærk den direkte anvendelse af Nefis ord i vores situation i dag:

»Jeg blev ført af Ånden uden på forhånd at vide, hvad jeg skulle gøre.

Alligevel gik jeg af sted« (1 Nefi 4:6-7).

Hvis vi »tager af sted« ligesom Nefi, stoler på Gud og følger hans profeter og fokuserer på tro uagtet de mange spørgsmålstegn i vores liv, så vil han vejlede og forme os. På et tidspunkt i denne proces vil vores problematiske spørgsmålstegn blive til grundlæggende udråbstegn.

Lad os udøve vores tro på Jesus Kristus, vores tillid til hans tjenere og vores kærlighed til hinanden, idet vi møder fremtiden. Denne tid med bekymringer og vanskeligheder i hele verden kan blive hellig grund for os til at komme ham nærmere. Når vi gør det, vil hans søde fred fylde vores sjæl selv midt i tumult, og vi vil finde styrken og svarene, vi har brug for.

Noter

  1. Se også Joh 14:1, 26-27; 15:26; 16:13-14, 33.

  2. Se M. Russell Ballard, »Gud står ved roret«, Liahona, nov. 2015, s. 24-27

  3. Se Russell M. Nelson, »Afsluttende bemærkninger«, Liahona, nov. 2019, s. 121.

  4. Neil L. Andersen, »I ved tilstrækkeligt«, Liahona, nov. 2008, s. 13.

Udskriv