2021
Opbyg et åndeligt og timeligt tilflugtssted
August 2021


Opbyg et åndeligt og timeligt tilflugtssted

Forfatteren bor i Utah i USA.

Pandemien og de relaterede afsavn, nedlukninger og økonomisk omvæltning fik mange af os til at tænke: Hvordan kan jeg blive bedre forberedt på fremtiden?

Billede
a small house is surrounded by water

Illustrationer: David Green

Vi er blevet rådet til at lave et tilflugtssted for vores familie, både fysisk og åndeligt. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Som Frelserens disciple bliver vi befalet at ›berede alt, hvad der behøves‹ (L&P 88:119; fremhævelse tilføjet).« Han fortsatte: »Vi bliver også lovet, at ›hvis I er beredte, skal I ikke frygte‹ (L&P 38:30) … Gentagne formaninger om at forberede sig er blevet fremsat af Kirkens ledere i årtier.«1

For at forberede os kan vi tage imod vejledning fra Herren. Præsident Russell M. Nelson har erklæret:

»I årtier har Herrens profeter tilskyndet os til at opbevare mad, vand og økonomiske reserver til den dag, der bliver brug for dem … Jeg tilskynder jer til at tage skridt til at blive timeligt forberedte. Men jeg er endnu mere bekymret for jeres åndelige og følelsesmæssige forberedelse.«2

Vi ved, at de sidste dage ikke vil være for sarte sjæle. Verden vil blive mere kaotisk, og de troende vil blive prøvet. Præsident Nelson har sagt: »Selvfølgelig kan vi opbevare vores egen reserve af mad, vand og opsparing. Men lige så afgørende er vores behov for at fylde vores personlige, åndelige forrådshuse med tro, sandhed og vidnesbyrd.«3

Det er vigtigt, at vi hver især ikke udelukkende bereder os timeligt og fysisk på det, der skal komme, men også åndeligt. Nedenstående har klare paralleller i vores forberedelser.

Vand og levende vand

Fysisk er et af vores vigtigste behov at opbevare frisk drikkevand. For mange mennesker har tørke, forurenede vandkilder og andre vandrelaterede problemer skabt alvorlig bekymring. Om muligt er det godt at have en vandforsyning, der kan levere mindst et par dage, indtil adgangen til drikkevand er genoprettet. (En person har brug for cirka fire liter om dagen til drikke og sanitet).

Åndeligt har vi også brug for en regelmæssig forsyning af det levende vand fra vores Frelser, Jesus Kristus (se Joh 4:10). Det var sigende, at det vigtigste budskab, som vores profet gav, da pandemien ramte, var at høre ham – at høre Jesus Kristus gennem hans ånd og hans lære. Præsident Nelson sagde:

»I de sidste par uger har de fleste af os oplevet afbrydelser i vores eget liv. Jordskælv, brande, oversvømmelser, plager og eftervirkninger deraf har afbrudt rutiner og forårsaget mangel på mad, almindelige varer og opsparing …

Når vi søger at være Jesu Kristi disciple, må vores indsats for at høre ham til stadighed være mere tilsigtet. Det kræver en bevidst og konsekvent indsats at fylde vores dag med hans ord, hans lærdomme, hans sandhed …

Jeg fornyer min bøn til jer om at gøre, hvad end det kræver at øge jeres åndelige evne til at modtage personlig åbenbaring.

Det vil hjælpe jer til at vide, hvordan I går fremad i jeres liv, hvad I skal gøre under en krise, og hvordan I skelner og undgår modstanderens fristelser og bedrag.«4

Profeten har gentagne gange bedt os om at øge vores evne til at modtage åbenbaring. Det er afgørende for enhver af os at gøre en dyb åndelig indsats for at få adgang til det levende vand hver dag, så vi kan høre, modtage og handle efter personlig åbenbaring.

Mad og åndelig næring

At have en tilstrækkelig forsyning af fødevarer er også afgørende for at overleve i en nødsituation. Uanset om situationen er arbejdstab, naturkatastrofer eller andre kriser, kan opbevaring af fødevarer hjælpe os med at klare prøvelser. Profeter har opmuntret os til at lægge de fødevarer til side, som vi er i stand til. Et par ugers forsyning kan være et vigtigt første skridt i opbygningen af et tilstrækkeligt stort lager af fødevarer, som kan sørge for vores familier i hårde tider.

Vi bør også være forberedt ved at gøre åndelig næring til en del af vores hverdag. Præsident Nelson har sagt: »Vores ultimative søgen i livet er at forberede os til at møde vor Skaber. Vi gør dette ved dagligt at stræbe efter at blive mere som vor Frelser, Jesus Kristus. Og det gør vi, når vi dagligt omvender os og modtager hans rensende, helbredende og styrkende kraft. Da kan vi mærke varig fred og glæde, selv i urolige tider.«5

Lignelsen om de ti brudepiger lærer os dette princip klart. Præsident Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

»Lignelsens budskab er skræmmende. De ti brudepiger symboliserer tydeligvis medlemmerne af Kristi kirke, for alle blev budt med til bryllupsfesten, og alle vidste, hvad der krævedes for at kunne komme ind, da brudgommen kom. Men kun halvdelen var rede, da han kom …

I Mormons Bog står der: ›Dette liv er tiden for menneskene at berede sig til at møde Gud‹ (Alma 34:32) … Bereder vi os?«6 Vi kan ikke vente på, at Herren kommer for at ernære os åndeligt.

Kommunikation og bøn

I en krise er kommunikation vigtigt. Under strømafbrydelser eller andre katastrofer bliver mobiltelefontårne hurtigt overbelastede, og evnen til at kommunikere påvirkes alvorligt. En kommunikationsplan for familie- og menighedsmedlemmer er en vigtig forberedelse. Hvordan får vi kontakt til vores familiemedlemmer, hvis vores telefoner ikke fungerer, eller hvis vi ikke kan nå dem fysisk? At have en plan på plads hjælper familiemedlemmerne med at vide, hvad de skal gøre for at kunne kommunikere.

Vores himmelske Fader har oprettet sin kommunikationsplan ved at tilskynde til regelmæssig bøn. Hvilken ære er det ikke at tale med vores himmelske Fader, når som helst og hvor som helst vi vil! »Vær trofaste,« siger Frelseren til os, »bed altid og hold jeres lamper i god stand og tændt, og hav olie med jer, så I kan være rede, når Brudgommen kommer« (L&P 33:17).

Gennem vores bestræbelser på at bede med oprigtighed bliver vi fortrolige med at tale med og modtage vejledning fra vor Fader i himlen, og det skaber en vigtig forbindelse til vejledning af os og vores familie i tider med nød.

Ly og at stå på hellige steder

Billede
a house built on a rock sits up high where the floodwaters are unable to reach it

De fleste af os blev bedt om at »søge ly, hvor vi bor« under pandemien. Vi har lært, at for at være forberedt er det afgørende at have et sikkert ly med tilstrækkelige forsyninger. Det er også klogt at afsøge alternativt husly, hvis vores hjem bliver usikkert på grund af naturkatastrofer eller andre omstændigheder, der kræver, at vi forlader det.

På samme måde opfordres vi til at »søge ly« i evangeliet. Præsident Oaks har sagt: »Følger vi Herrens befaling: ›Stå I derfor på hellige steder og lad jer ikke flytte, førend Herrens dag kommer; for se, den kommer hurtigt‹? (L&P 87:8). Hvad er det for ›hellige steder‹? De omfatter helt sikkert templet og den trofaste overholdelse af pagterne. De omfatter helt sikkert et hjem, hvor børnene er værdsat, og forældrene respekteres. De hellige steder omfatter helt sikkert de ansvarsopgaver, som vi tildeles af vores præstedømmeledere, herunder missionskald og andre kald, som vi trofast varetager.«7

Kirkens medlemmer følte et savn, da vi ikke var i stand til at mødes sammen som menigheder eller at tjene i templet. Men vi har også lært, hvor vigtigt det var at etablere vores hjem som hellige steder. At deltage i kirkemøder, tjene i templet og lade vores hjem være en troens helligdom vil styrke os og vores familie, når vi forbereder os på det andet komme.

Førstehjælp og omvendelse

Gode førstehjælpsforsyninger og -færdigheder er afgørende for at være timeligt forberedt. Hele verden ledte efter gode mundbind og medicinske forsyninger under pandemien. Opbevaring af medicin og medicinske forsyninger er en vigtig del af at være forberedt på de naturkatastrofer og andre prøvelser, der kommer.

Tilsvarende er åndelig førstehjælp afgørende. Gud har sørget for en måde, hvorpå vi kan blive helbredt. Omvendelse giver os mulighed for at korrigere vores opførsel og få Jesus Kristus og hans forsoningsbalsam til at rense os. Ældste Hans T. Boom fra De Halvfjerds har sagt: »Nogle af os er sårede, men Herrens førstehjælpskasse har bandager, der er store nok til at dække alle vores sår.«8

Regelmæssig omvendelse vil lutre os som forberedelse til det, der kommer. Når vi konsekvent omvender os, bliver vi stærkere, bedre og mere i harmoni med Herren. Præsident Nelson har sagt:

»Når Jesus derfor beder jer og mig om at ›omvende sig‹, opfordrer han os til at ændre vores sind, vores viden, vores ånd …

Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse … Koblet med tro åbner omvendelse for vores adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning.«9

Mental styrke og vidnesbyrd

Mange mennesker har kæmpet med mental sundhed under pandemien. En del af vores forberedelse inkluderer at have rutiner på plads, som fremmer mental sundhed. Mange af os er blevet udfordret, efterhånden som prøvelserne er trukket ud og med tiden blevet større. Kirkens ledere har opfordret os til at gøre mental sundhed og styrke til en del af vores beredskab.

Åndeligt må vi fokusere på at styrke vores vidnesbyrd, så det kan modstå de prøvelser, der kommer til alle de troende. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Vor Frelser og Forløser, Jesus Kristus, vil udføre noget af sit mægtigste arbejde fra nu af og frem til, han kommer igen. Vi vil se mirakuløse tegn på, at Gud Faderen og hans elskede Søn, Jesus Kristus, præsiderer over jorden i stor magt og herlighed. Men i den kommende tid vil det ikke være muligt at overleve åndeligt uden Helligåndens vejledende, anvisende, trøstende og konstante indflydelse.«10

Billede
a house built on a large rock sits up high above the surrounding area

Som Frelseren lærte os, må vi alle bygge vores åndelige hus på klippen – hvilket betyder at leve i lydighed mod hans lærdomme – så vi får et fast fundament (se 3 Ne 14:24-25). Dette vil være nødvendigt for at overleve de åndelige anslag, der helt sikkert vil komme.

Når vi arbejder på at forberede os selv og verden til Jesu Kristi genkomst, må vi forberede vores familie timeligt på det, der er forudsagt om disse dage. Naturkatastrofer, samfundsmæssige omvæltninger og politisk uro venter os, som forudsagt af vores profeter. Disse begivenheder vil kræve omhyggelig forberedelse, for at vi fysisk kan beskytte os selv og vores familier.

Ligeledes bør vi beskytte os selv og vores familier mod den ondskab, der ønsker at ødelægge os. At stole på personlig åbenbaring, praktisere regelmæssige vaner hvad angår åndelig næring, herunder bøn og omvendelse, og at stå på hellige steder vil hjælpe os med at opbygge vidnesbyrd, der er stærke og urokkelige.

Da kan vi være sikre på Herrens løfte om, at hvis vi er beredte – både timeligt og åndeligt – behøver vi ikke at frygte (se L&P 38:30).

Noter

  1. David A. Bednar, »Vi vil prøve dem hermed«, Liahona, nov. 2020, s. 9.

  2. Russell M. Nelson, »Gå fremtiden i møde med tro«, Liahona, nov. 2020, s. 74.

  3. Russell M. Nelson, »Indledende budskab«, Liahona, maj 2020, s. 6.

  4. Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88, 89, 90.

  5. Russell M. Nelson, »Indledende budskab«, s. 6.

  6. Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 8.

  7. Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Kristi andet komme«, s. 10.

  8. Hans T. Boom, »Vide, elske og vokse«, Liahona, nov. 2019, s. 105.

  9. Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67.

  10. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96.

Udskriv