2021
Styrkelse af mit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus
August 2021


Unge voksne

Styrkelse af mit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

At opbygge et stærkere forhold til dem har altid virket abstrakt for mig, indtil jeg prøvede noget nyt.

Billede
woman praying in meadow at sunset

Modelfoto

Jo ældre jeg bliver, jo mere bliver jeg klar over, hvor afhængig jeg er af relationer – relationer til venner, familie og endda de bude, der altid formår at levere mit seneste køb på nettet (tusind tak).

Og i årevis har jeg vidst, at det hyppige råd fra vores kirkeledere om at opbygge relationer til vor himmelske Fader og Frelseren var sandt og vigtigt.1

Jeg kunne bare ikke finde ud af, hvordan jeg rent faktisk gjorde det.

De jordiske relationer til mine venner og familie består i at føre samtaler, fortælle indforståede vittigheder og tilbringe tid sammen. Så tanken om at have et personligt forhold til min himmelske Fader og Jesus Kristus, som ikke er fysisk til stede, har altid virket så abstrakt for mig.

Men da jeg tænkte over det, indså jeg, at alle menneskers forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus er personligt og unikt. Så hvad nu, hvis jeg i mit forhold til dem anvendte nogle praktiske metoder, der har hjulpet mig med at udvikle stærke relationer med mine kære her på jorden?

Den idé fik mig i gang.

Jeg besluttede mig for at afprøve idéen og revurdere mit forhold til dem efter ti dage.

Ti måder at styrke forholdet på

Da jeg overvejede, hvordan jeg kom tættere på vor himmelske Fader og Frelseren, undersøgte jeg ti basale gode råd om relationer, der ofte gives af fagfolk, og kombinerede dem med profetisk rådgivning for at give dem et åndeligt fokus.

Her er de 10 gode råd:

  1. Kommuniker ærligt, højt og med reel hensigt gennem bøn.2

  2. Vær god til at lytte.3

  3. Vis dem din påskønnelse.4

  4. Vær offervillig over for dem.5

  5. Lær mere om dem.6

  6. Tilbring kvalitetstid sammen med dem.7

  7. Tjen sammen.8

  8. Vis dem tillid og engagement.9

  9. Indrøm, når du tager fejl.10

  10. Lær, hvordan de viser dig kærlighed.11

Jeg begyndte med at vælge at lære om min himmelske Fader og Frelseren (nr. 5), tilbringe kvalitetstid sammen med dem (nr. 6) og lære, hvordan de viser mig kærlighed (nr. 10).

1. Lær mere om dem.

For at lære mere om dem fokuserede jeg på at studere deres karaktertræk. Jeg studerede »Den levende Kristus«, beretninger om mirakler i Mormons Bog samt taler fra generalkonferencer. Jeg så også Kirkens videoer om Bibelen og Mormons Bog for at få et billede af Frelserens egenskaber og af, hvordan han underviste og interagerede med andre.

En af de egenskaber hos Frelseren, som jeg studerede, var hans villighed til at gøre Faderens vilje (se 3 Ne 11:11). Jeg kan ikke helt begribe, at nogen er villig til at lide og dø for alle de fejl, sorger, synder og smerter, som alle og enhver nogensinde vil komme ud for, når nu denne person ikke selv havde gjort noget forkert. Og alligevel var en villig.

Han var.

Jeg har altid haft tillid til ham, men at granske over hans kærlighed og villighed til at give sit liv for mig gjorde min tro dybere og min taknemmelighed og min egen villighed til at følge ham større. Og hans mod inspirerede mig til at bevæge mig fremad med tro og håb, selvom jeg undertiden oplever angst og frygt for det ukendte.

Så fortsatte jeg til vor himmelske Faders karaktertræk.

Jeg har kæmpet med perfektionisme det meste af mit liv, og jeg forestillede mig ham som en vred figur, når jeg skuffede ham med mine svagheder og fejl.

Men efter jeg har læst mere om hans karakter, har jeg lært, at han ikke er et nådesløst væsen (se Alma 32:22). Han er tålmodig og venlig og kærlig (se 2 Pet 3:9). Han er altid villig til at tilgive mig (se Mosi 26:29-31). Han er min største tilhænger (se 2 Ne 26:24).

Og jeg indså, at han virkelig er min Fader, og jeg er hans guddommelige barn. Han elsker mig fuldt og helt (se Joh 3:16-17) og ønsker ganske enkelt, at jeg vender tilbage.

At lære om vor himmelske Faders og Jesu Kristi karakter ændrede hele min opfattelse af, hvad de føler for mig, og hvor nærværende de faktisk er i mit liv. Og jeg indså, at de ikke er fremmede for mig – jeg har kendt dem fra begyndelsen, og de har altid kendt mig.

2. Tilbring tid sammen med dem

Billede
young man gazing at sky

Fotografi fra Getty Images

Ligesom jeg afsætter tid til at besøge en ven, så afsatte jeg tid til at være sammen med vor himmelske Fader og Frelseren hver dag. Jeg bad inderlige bønner højt og tog mig tid til at lytte. Jeg spillede og tænkte over mine yndlingssalmer. Jeg mediterede. Og fordi templerne blev lukket (på grund af COVID-19), tog jeg ud på fredfyldte gåture.

Jeg lytter normalt til en podcast eller lydbog, mens jeg går. Men under disse gåture afskar jeg forbindelsen til omverdenen. Jeg valgte at lytte efter dem. Dette hjalp mig med at få forbindelse til Ånden og genkende og overveje verdens indviklede detaljer og mit formål.

Jeg indså, hvor mange tanker vor himmelske Fader og Frelseren lagde i deres skabninger – inklusive mig.

Jeg følte, at der kom meget åndelig kraft fra denne stille kvalitetstid med min himmelske Fader og Frelser. Jeg erkendte flere af mine velsignelser, jeg oplevede større taknemmelighed for livet generelt, jeg fik mere sikkerhed i mine beslutninger, og jeg kunne mærke deres stille styrke understøtte mig.

Ligesom med ethvert andet forhold førte det os meget tættere på hinanden, at jeg prioriterede kvalitetstid.

3. Lær om, hvordan de viser mig kærlighed

Vi har alle bestemte måder, som vi bedst opfatter kærlighed på.12 Jeg tænkte på, hvordan andre mennesker har vist mig kærlighed, og hvad der har påvirket mig mest gennem årene, og jeg indså, at jeg altid har følt mig mest elsket gennem andres meningsfulde ord.

Og da jeg indså dette, indså jeg også, at for mig har de mest dybtgående svar på bøn eller den største trøst fra vor himmelske Fader eller Frelseren altid været gennem ord, hvad enten disse ord kom fra nogle, der blev tilskyndet til at tale med mig, gennem sandheder i skrifterne, gennem bøger eller gennem smukke citater fra profeter og apostle. Ord har altid fyldt min sjæl og trøstet mig mere end noget andet.

Jeg tænkte også på, hvordan de tilbyder mig kærlighed på andre måder: Gennem mine kære, gennem fremmede og endda gennem behagelige »tilfældigheder« og barmhjertighed. Jeg blev rørt til tårer, da jeg opdagede, hvordan de viser mig kærlighed på så mange måder, og især på den måde, der er bedst for mig. De kender os virkelig, og ved, hvordan de kan kommunikere med os personligt og effektivt.

Vi kan også vise dem kærlighed på de bedste måder, vi kender til – ved at dele evangeliet, følge dem og tjene andre.

Hvis I har brug for hjælp til at finde ud af, hvordan de viser jer kærlighed, så bed vor himmelske Fader om hjælp til at forstå det. Han vil vise jer det.13

Opbyg ægte relationer

Denne oplevelse gav mig et glimt af, hvor meget åndelig styrke jeg kan få ved at prioritere mit forhold til vor himmelske Fader og Frelseren.

Og jeg har planlagt at fortsætte med at bruge disse gode råd om relationer. Jeg ser nu mit forhold til dem som ægte, stærkt, dyrebart og evigt. De er ikke abstrakte, som jeg engang troede.

De er med os. De er inde i detaljerne. De står klar til at overstrømme os med styrke, trøst, visdom, vejledning og fred, især når vi giver tid og plads til dem i vores liv.

Prøv jeres egne metoder til at komme dem nærmere og se, hvad der sker! Jeg kan vidne om, at når vi prioriterer disse vigtige relationer, og følger dem, vil vi være i stand til at få adgang til Frelserens helbredende indflydelse, bevæge os fremad med tro (se Fil 4:13), og finde større tillid og glæde.

Det ved jeg, at jeg har.

Noter

  1. Se James E. Faust, »A Personal Relationship with the Savior«, Ensign, nov. 1976, s. 58-59.

  2. Se »How I #HearHim: Elder Jeffrey R. Holland« (video), ChurchofJesusChrist.org/media.

  3. Se Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88-92.

  4. Se Thomas S. Monson, »Taknemlighed – den guddommelige gave«, Liahona, nov. 2010, s. 87-90.

  5. Se Dallin H. Oaks, »Ofre«, Liahona, maj 2012, s. 19-22.

  6. Se Russell M. Nelson, »Profeter, lederskab og guddommelig lov« (verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  7. Se M. Russell Ballard, »How I Hear Him in Still and Quiet Moments«, blogindlæg, 17. juli 2020, ChurchofJesusChrist.org.

  8. Se Cristina B. Franco, »Glæden ved uselvisk tjeneste«, Liahona, nov. 2018, s. 55-57.

  9. Se Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 92-95.

  10. Se Russell M. Nelson, »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67-69.

  11. Se Dieter F. Uchtdorf, »Guds kærlighed«, Liahona, nov. 2009, s. 21-24.

  12. Se Gary Chapman, The 5 Love Languages: The Secret to Love That Lasts, 2010.

  13. Se Sheri L. Dew, Worth the Wrestle, 2017, s. 8, 9, 41.

Udskriv