2021
Med enkel matematik kommer vi Herren nærmere
August 2021


Gå ikke glip af dette foredrag

Med enkel matematik kommer vi Herren nærmere

Fra en tale, der blev holdt for studerende på Ensign College i Salt Lake City i Utah i USA den 1. december 2020. Læs hele talen på ensign.edu.

Det behøver ikke at være kompliceret at opbygge et forhold til Herren.

Billede
en kvinde, der beder ved et bord

Efter det sidste år med alle dets op- og nedture samt uventede drejninger vil det være klogt af os at vurdere, om vi lærer de ting, som vi bør og kan fra denne pandemi og andre nylige begivenheder. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har delt denne tanke, da han reflekterede over, hvad han lærer af denne meget usædvanlige tid:

»Når tingene vender tilbage til det normale – hvad det normale så måtte blive – håber jeg på, at jeg ikke glemmer de følelser og oplevelser, som jeg har haft under disse måneder med reflektion og ensomhed …

Det ville være dumt af os, hvis vi ikke griber denne hellige chance for at kigge ind i sjælen, omvende os lidt og prøve at forstå, hvordan vi kan blive bedre og mere venlige.«1

Lad os med dette i tankerne lave en lille matematikøvelse. Jeg elsker matematik med dets logik og præcision og forudsigelighed. Men lad os ikke gøre det for svært, for matematik er alt, hvad jeg kan foretage mig for tiden! Vi skal lægge til, trække fra, gange og dividere.

Læg til

Med al den larm omkring os, alle de forskellige stemmer, der higer efter vores opmærksomhed og loyalitet på telefonen, på skærmen og tilmed i vores hjem, så har vi brug for at lægge et helligt sted til i vores liv. Tænk på, hvor I bor; se det for jer.

Er I i en lejlighed?

Bor I stadig hjemme med jeres familie?

I en kælder?

Med eller uden samboer?

Hvor går I hen for at få ro, for at bede, for at skabe forbindelse til Gud? Og virker det?

Ligegyldigt hvordan jeres boligsituation er, kan I lægge et helligt sted til den – et rum, hvor I kan finde stilhed for at høre Guds stemme; for at »høre ham«, som vores profet har rådet os til at gøre;2 for at kommunikere med og finde vejledning og retning i jeres liv.

Hvor kan I lægge et helligt sted i jeres hjem? Prøv at finde et bestemt sted eller et møblement, der kan være jeres hellige sted. Måske er det tæppet i soveværelset, når samboen er taget afsted om morgenen. Eller en bestemt stol ved varmeapparatet, hvor der kommer varme fra om vinteren. Måske er det et blødt gulvtæppe, som I finder på nettet og lægger ved siden af jeres seng til at knæle på. Dette hellige sted kan blive et tilflugtssted for jer. Af en eller anden årsag – og jeg kan tale af personlig erfaring – kan styrke og trøst komme til jer, hvis I ved, at jeres tæppe, stol, det bløde gulvtæppe, eller hvad det nu er, repræsenterer jeres hellige sted, som I selv har lavet, og som er der, hvor der sker hellige ting. Sluk for støjen. Skab stilhed – med vilje – for at kunne høre ham! Jesus lærte os: »For alt kød er i mine hænder; vær rolig og vid, at jeg er Gud« (L&P 101:16).

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeg opfordrer jer … til at gøre jeres lejlighed, jeres værelse eller jeres hjem til et helligt sted, hvor I trygt kan trække jer tilbage fra verdens mørke forstyrrelser.«3

Træk fra

Nu skal der trækkes fra. Tænk over, hvordan I bruger de 24 timer, som I gives hver dag. Mange af de timer tilbringes med at sove (garanteret ikke lige så mange, som I har lyst til), og mange af disse timer tilbringes med undervisning og studie. Vi bruger meget tid på at arbejde og tjene penge til dagen og vejen. De timer (eller minutter), som bliver tilovers efter jeres forskellige forpligtelser med skole, arbejde og familie, kan kaldes »tilgængelig tid«. Det er den tid, som I råder fuldstændigt over. Hvordan beslutter I jer for at bruge den tid?

Lav en liste i hovedet over, hvordan I har brugt jeres tilgængelige tid de seneste par dage. Tænk så på, hvad der bør trækkes fra i forhold til det, som I gør i løbet af den tilgængelige tid. Er der tidsfordriv eller valg af medier, som det ville være bedre helt at droppe eller i det mindste begrænse? Hvad er der behov for at trække fra i jeres liv? Det kan være et spørgsmål, som I kan tænke over og spørge vor himmelske Fader om, når I befinder jer på det hellige sted, som I lægger til!

Lad os trække alt fra i vores liv, særligt fra vores tilgængelige tid, som krænker Ånden, hvad enten det er faktiske handlinger, adfærdsmønstre eller vaner, eller det er tanker, indstillinger eller det sprog, vi nogle gange bruger. Hvis det krænker Ånden, så træk det fra. Giv slip på det. Fjern fra det fra jeres liv. Og læg mere hellighed til.

Gange

Lad os gå videre med at gange. Hvad vil vi gerne gange op i vores liv? Hvad vil I gerne have mere af i livet, og jeg mener meget mere? Sandsynligvis er det første man kommer til at tænke på penge! Ville det ikke være rart, hvis man kunne gange beløbet på bankkontoen eller lønsedlen, selv om det bare var to eller tre gange?

Men tænk lige over det. Hvad vil I gerne gange op i jeres liv? Hvad med kærlighed og kærlige relationer? Hvad med følelser af fred og glæde? Hvad med tilgivelse og helbredelse? Vil vi ikke alle sammen gerne have mere af de ting? Vi kan give alt dette overskriften »velsignelser«. Vil vi ikke bare gerne gange vores velsignelser op – alle de gode ting i vores liv?

Vi tror på en vældighedens Gud, en Gud med evig og uendelig kraft og evne – kærlighed, visdom og godhed. Han ønsker bare nådigt at gange vores velsignelser op, men vi er nødt til at komme ham nær ved at leve med omvendelse og holde hans bud. Når vi ganger vores aktive jagt på lys, tjeneste og kristne egenskaber i vores liv, når vi ganger vores søgen efter omvendelse og lydighed, så ganger vor Fader på mirakuløs vis vores velsignelser. Det er en enkel formel.

Og disse velsignelser ganges igen, når vi deler vores glæde og tro og fred med andre. Vi hjælper andre med at gange deres velsignelser og godheden i deres liv, når vi giver af vores kærlighed og vores ønske om at gøre godt, løfte andre og lindre lidelse. Alt dette ganges igen, når vi slår os sammen med andre, der har samme målsætninger som os. Og sådan fortsætter velsignelserne med at blive ganget op.

Del

Nu skal der deles eller divideres. Vent et øjeblik. Vil vi gerne dele? Jesus har tydeligt lært os, at hvis vi ikke er ét, hvis vi ikke er forenede, så er vi ikke hans. Han ønsker, at vi bliver ét med hinanden, at vi skaber en stærk enighed af vores smukke mangfoldighed, så vi kan blive forenet med ham. For at kunne opnå denne form for enighed og fællesskab, så er der, ja, nogle ting, som vi ikke kan være en del af.

Jesus har lært os: »Den, der har en stridens ånd, er ikke af mig, men er af Djævelen, … og han ophidser menneskers hjerte til at strides med vrede, den ene mod den anden« (3 Ne 11:29). Så vi må afholde os fra strid, fra at blive ophidset til vrede mod folk omkring os.

Jesus har også lært os: »Elsk jeres fjender, velsign dem, som forbander jer, gør godt mod dem, som hader jer, og bed for dem, som foragteligt udnytter jer og forfølger jer« (3 Ne 12:44). For overhovedet at kunne begynde med at følge dette bud om at være kristuslignende, er vi nødt til at skille os af med stolthed, vores egen egoisme, vores fordomme, alle fjendtlige indstillinger mod grupper, der er anderledes end os selv, og i særdeleshed alle former for racisme. Jeg er sikker på, at vi alle kan huske, hvordan det føltes at høre præsident Nelson sige: »Jeg bedrøves over, at vores sorte brødre og søstre i hele verden lider under racisme og fordomme. I dag beder jeg vores medlemmer overalt om at gå forrest og stoppe med fordomsfulde holdninger og handlinger.«4 Så vi kan ikke være en del af strid, stolthed og racisme.

Reciprok

Der er endnu en matematisk metode, som jeg gerne vil udforske: Det reciprokke. Hvis man eksempelvis tager tallet 5, som faktisk er 5/1, så er det reciprokke 1/5. Kan I huske det? Det er ligesom det modsatte – man vender ganske enkelt tallet om. Så når I står over for modstand, hvilket man dybest set er i en eller anden form af hele tiden, så gør det til det reciprokke, og vend det på hovedet! I stedet for at spørge: »Hvorfor mig? Hvorfor udsættes jeg for den her vanskelige ting?«, så prøv at spørge: »Hvorfor ikke mig? Hvad kan jeg lære af dette? Hvad kan jeg ændre? Hvordan kan jeg vokse igennem tro på Jesus Kristus?« Der er en utrolig kraft i dette.

Når I står over for et problem, som får jer til at tvivle på jeres tro, så lav det til det reciprokke. Udforsk endelig alle de spørgsmål, I måtte have. Men vend det kyniske på hovedet ved at gå til spørgsmålene fra troens retning, fra et evigt perspektiv, fra en anerkendelse af, at Guds veje er højere end jeres egne veje, og at hans tanker er højere end jeres tanker – eller nogens tanker for den sags skyld (se Es 55:8-9).

I vil bestemt blive i stand til at finde andre veje at lave tingene om til det reciprokke og vende det mindre troende perspektiv på hovedet!

Lad Gud råde

Vi husker alle præsident Nelsons opmuntring til at lade Gud råde i vores liv. Han stillede en række spørgsmål: »Er I villige til at lade Gud råde i jeres liv? Er I villige til at lade Gud være den vigtigste indflydelse i jeres liv? Vil I lade hans ord, hans bud og hans pagter påvirke, hvad I foretager jer hver dag? Vil I give hans røst højere prioritet end nogen anden? Er I villige til at give, hvad som helst Herren har brug for, at I gør, forrang over alle andre ambitioner? Er I villige til at lade jeres vilje blive opslugt af hans?«5

At lade Gud råde i vores liv vil sige at tage det reciprokke, når vi konfronteres med modstand og usikkerhed, og så fast besluttet vende det på hovedet!

Så for at repetere denne matematiklektion, så har den lært os at

  • lægge et helligt sted til og høre ham;

  • trække alt fra, der krænker Ånden;

  • gange vores velsignelser op ved at komme tættere på Herren gennem omvendelse og lydighed;

  • og ikke tage del i strid, stolthed, egoisme, fordomme og racisme; og

  • tage det reciprokke og lade Gud råde.

Jesus, den største matematiker, er vor Frelser og konge. Hans fuldkomne kærlighed til jer er ægte og kan ændre og redde livet. Lad ham råde i jeres liv, og I vil finde unævnelig glæde.

Noter

  1. Jeffrey R. Holland, Facebook-opslag, 2. aug. 2020.

  2. Se Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 88-92.

  3. Russell M. Nelson, »Vær det bedste, jeres generation har at byde på«, Liahona, okt. 2016, s. 52.

  4. Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, Liahona, nov. 2020, s. 94.

  5. Russell M. Nelson, »Lad Gud råde«, s. 94.

Udskriv