2021
Bygg et åndelig og timelig tilfluktssted
August 2021


Bygg et åndelig og timelig tilfluktssted

Artikkelforfatteren bor i Utah i USA.

Pandemien og relaterte mangler, nedstengninger og økonomiske omveltninger fikk mange av oss til å lure: Hvordan kan jeg bli bedre forberedt for fremtiden?

Bilde
a small house is surrounded by water

Illustrasjoner: David Green

Vi har blitt rådet til å bygge et tilfluktssted for vår familie både fysisk og åndelig. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har sagt: “Som Frelserens disipler er vi befalt å ‘forbered[e] alt som er nødvendig’ [Lære og pakter 88:119; uthevelse tilføyd].” Han sa videre: “Vi er også lovet at: ‘Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte’ [Lære og pakter 38:30] … Gjentatte formaninger om å forberede oss har blitt forkynt av Kirkens ledere i flere tiår.”1

For å forberede oss kan vi vende oss til Herrens veiledning. President Russell M. Nelson har sagt:

“I flere tiår har Herrens profeter oppfordret oss til å lagre mat, vann og økonomiske reserver til nødens stund … Jeg oppfordrer dere til å ta grep for å bli timelig forberedt. Men jeg er enda mer opptatt av deres åndelige og følelsesmessige forberedelse.”2

Vi vet at de siste dager ikke vil være for de åndelig svake. Verden vil oppleve enda større omveltninger, og de trofaste vil bli satt på prøve. President Nelson sa: “Naturligvis kan vi lagre våre egne reserver av mat, vann og sparepenger. Men like viktig er det at vi trenger å fylle våre personlige åndelige lagerhus med tro, sannhet og vitnesbyrd.”3

Det vil være avgjørende at vi alle er forberedt ikke bare timelig og fysisk på det som skal komme, men også åndelig. Disse har slående paralleller i våre forberedelser.

Vann og levende vann

Fysisk er et av våre viktigste behov å ha rent drikkevann lagret. For mange har tørke, forurensede vannkilder og andre vannrelaterte problemer skapt alvorlig bekymring. Der det er mulig, er det bra å ha en vannforsyning som kan vare i minst noen dager til tilgangen på drikkbart vann blir gjenopprettet. (Én person trenger omtrent fire liter per dag til drikke og hygiene.)

Åndelig trenger vi også regelmessig forsyning av levende vann fra vår Frelser Jesus Kristus (se Johannes 4:10). Det sier mye at hovedbudskapet vår profet ga da pandemien inntraff, var at vi måtte høre ham – høre Jesus Kristus ved hans Ånd og hans læresetninger. President Nelson sa:

“De siste ukene har de fleste av oss opplevd forstyrrelser i vårt eget liv. Jordskjelv, branner, oversvømmelser, plager og deres etterspill har forstyrret rutiner og forårsaket mangel på mat, nødvendige artikler og sparepenger …

Når vi søker å være Jesu Kristi disipler, må vår innsats for å høre ham være enda mer tilsiktet. Det krever bevisst og konsekvent innsats å fylle vårt daglige liv med hans ord, hans læresetninger, hans sannheter …

Jeg fornyer min bønn til deg om å gjøre alt som skal til for å øke din åndelige kapasitet til å motta personlig åpenbaring.

Dette vil hjelpe deg til å vite hvordan du kan gå videre med livet ditt, hva du skal gjøre i krisetider, og hvordan du kan skjelne og unngå motstanderens fristelser og bedrag.”4

Profeten har gjentatte ganger bedt oss om å øke vår evne til å motta åpenbaring. Det er avgjørende for oss alle å gjøre en dyp åndelig innsats for å få tilgang til det levende vann hver dag slik at vi kan høre, motta og handle ifølge personlig åpenbaring.

Mat og åndelig næring

Det er også avgjørende å ha tilstrekkelig med mat for å overleve i en nødssituasjon. Enten situasjonen er tap av arbeid, naturkatastrofer eller andre kriser, kan lagring av mat hjelpe oss å komme gjennom prøvelser. Profeter har oppfordret oss til å legge til side mat etter beste evne. Å begynne med noen ukers forsyning kan være et viktig første skritt for å bygge opp et tilstrekkelig matlager til å forsørge familien i nødens stund.

Vi må også være forberedt ved å gjøre åndelig næring til en del av hverdagen. President Nelson har sagt: “Vårt endelige formål i livet er å forberede oss til å møte vår Skaper. Vi gjør dette ved daglig å arbeide med flid for å bli mer lik vår Frelser Jesus Kristus. Og vi gjør det når vi omvender oss hver dag og mottar hans rensende, helbredende og styrkende kraft. Da kan vi føle varig fred og glede, selv i vanskelige tider.”5

Lignelsen om de ti jomfruer lærer oss dette prinsippet tydelig. President Dallin H. Oaks, førsterådgiver i Det første presidentskap, har sagt:

“Budskapet i denne lignelsen gir grunn til ettertanke. De ti jomfruer forestiller åpenbart medlemmer av Kristi kirke, for alle var invitert til bryllupsfesten, og alle visste hva som krevdes for å få adgang da brudgommen kom. Men bare halvparten var rede da han kom …

Som Mormons bok forteller oss, er ‘dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud’ (Alma 34:32) … Forbereder vi oss?”6 Vi kan ikke vente til Herren kommer med å søke åndelig næring.

Kommunikasjon og bønn

I en krisesituasjon er kommunikasjon et avgjørende behov. Under strømbrudd eller andre katastrofer blir mobiltårn raskt overbelastet, og evnen til å kommunisere påvirkes i alvorlig grad. Å ha en kommunikasjonsplan for familiens og menighetens medlemmer er en viktig forberedelse. Hvordan kan vi kontakte våre familiemedlemmer hvis telefonene våre ikke fungerer eller hvis vi ikke kan nå dem fysisk? Å ha en plan på plass vil hjelpe familiemedlemmene å vite hva de skal gjøre for å kunne kommunisere.

Vår himmelske Fader har utarbeidet sin kommunikasjonsplan ved å oppmuntre til regelmessig bønn. Hvilken ære det er å få snakke med vår himmelske Fader når som helst og hvor som helst vi ønsker det! “Vær trofaste”, sier Frelseren, “be alltid, sørg for at deres lamper er gjort istand og brenner, og ha olje med dere så dere kan være rede til Brudgommens komme” (Lære og pakter 33:17).

Ved vår innsats for å be oppriktig vil vi bli trygge på å snakke med og motta veiledning fra vår Fader i himmelen, og det vil gi oss en viktig forbindelse til å veilede oss og vår familie når vi trenger det.

Tilflukt og å stå på hellige steder

Bilde
a house built on a rock sits up high where the floodwaters are unable to reach it

De fleste av oss ble bedt om å holde oss i sikkerhet hjemme under pandemien. Vi fikk førstehåndskunnskap om at det er avgjørende å ha trygt husly med tilstrekkelige forsyninger for å være forberedt. Det er også klokt å søke alternative tilfluktssteder i tilfelle vårt hjem blir utrygt på grunn av naturkatastrofer eller andre omstendigheter som krever at vi drar.

Likeledes oppfordres vi til å søke tilflukt i evangeliet. President Oaks sa: “Følger vi Herrens befaling: ‘Stå på hellige steder og vær urokkelige inntil Herrens dag kommer, for se, den kommer hastig’? (L&p 87:8). Hva er disse ’hellige steder’? De inkluderer visselig tempelet og trofast overholdelse av dets pakter. De inkluderer visselig et hjem hvor barna blir elsket og foreldrene respektert. De hellige steder inkluderer visselig våre stillinger som er tildelt ved prestedømsmyndighet, inkludert misjon og kall som trofast oppfylles.”7

Kirkens medlemmer følte savnet da vi ikke var i stand til å møtes som forsamlinger eller utføre tjeneste i tempelet. Men vi lærte også hvor viktig det var å trygge våre hjem som hellige steder. Å være tilstede på Kirkens møter, virke i tempelet og sørge for at hjemmet er en helligdom for tro vil styrke oss og våre familier når vi forbereder oss til det annet komme.

Førstehjelp og omvendelse

Godt førstehjelpsutstyr og gode ferdigheter er avgjørende for å være timelig forberedt. Hele verden lette etter gode munnbind og medisinsk utstyr under pandemien. Lagring av medisiner og medisinsk utstyr er en viktig del av beredskapen til naturkatastrofene og de andre prøvelsene som vil komme.

På samme måte er åndelig førstehjelp nødvendig. Herren har gjort det mulig for oss å bli helbredet. Omvendelse gir oss anledning til å rette opp i vår adferd og få Jesu Kristi balsam og hans forsoning til å rense oss. Eldste Hans T. Boom i De sytti sa: “Noen av oss er såret, men Herrens førstehjelpsskrin har store nok bandasjer til å dekke alle våre sår.”8

Regelmessig omvendelse vil hjelpe oss å forbedre oss som forberedelse til det som skal komme. Når vi konsekvent omvender oss, vil vi bli sterkere, bedre og mer på bølgelengde med Herren. President Nelson har sagt:

“Når Jesus ber dere og meg om å ‘omvende’ oss, ber han oss om å forandre vårt sinn, vår kunnskap, vår ånd …

Ingenting er mer frigjørende, mer foredlende eller mer avgjørende for vår individuelle fremgang enn et regelmessig, daglig fokus på omvendelse … Når den kombineres med tro, åpner omvendelse vår tilgang til kraften i Jesu Kristi forsoning.”9

Mental styrke og vitnesbyrd

Mange har strevd med psykisk helse under pandemien. En del av vår forberedelse omfatter å ha vaner på plass for å fremme god psykisk helse. Mange av oss ble satt på prøve da prøvelsene forlenget seg og vokste over tid. Kirkens ledere har oppfordret oss til å gjøre psykisk helse og styrke til en del av vår beredskap.

Åndelig sett må vi fokusere på å styrke vårt vitnesbyrd slik at det kan stå imot prøvelsene som vil komme til alle de trofaste. President Russell M. Nelson har sagt: “Vår Frelser og Forløser Jesus Kristus vil utføre noen av sine mektigste gjerninger i tiden fra nå og frem til han kommer igjen. Vi vil se mirakuløse indikasjoner på at Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus presiderer over denne kirken i majestetisk storhet og herlighet. Men i tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”10

Bilde
a house built on a large rock sits up high above the surrounding area

Slik Frelseren forkynte, må vi alle bygge vårt åndelige hus på klippen – noe som betyr å leve i lydighet mot hans læresetninger – slik at vi vil ha en sikker grunnvoll (se 3 Nephi 14:24–25). Dette vil være nødvendig for å overleve den åndelige motbøren som med sikkerhet vil komme.

Når vi arbeider for å forberede oss selv og verden til Jesu Kristi annet komme, må vi forberede våre familier timelig til det som er blitt forutsagt om denne tiden. Naturkatastrofer, samfunnsforstyrrelser og politisk uro venter oss alle slik profetene har forutsagt. Disse hendelsene vil kreve omhyggelige forberedelser for å beskytte oss selv og familien fysisk.

På samme måte må vi beskytte oss selv og familien mot de onder som ønsker å ødelegge oss. Å stole på personlig åpenbaring og ha gode vaner for åndelig næring, herunder bønn og omvendelse, og å stå på hellige steder vil hjelpe oss å bygge opp vitnesbyrd som er sterke og urokkelige.

Da kan vi være trygge på Herrens løfte om at hvis vi er beredt – både timelig og åndelig – trenger vi ikke frykte (se Lære og pakter 38:30).

Noter

  1. David A. Bednar, “Vi vil prøve dem ved dette”, Liahona, nov. 2020, 9.

  2. Russell M. Nelson: “Omfavn fremtiden med tro”, Liahona, nov 2020, 74.

  3. Russell M. Nelson, “Innledende budskap”, Liahona, mai 2020, 6.

  4. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Liahona, mai 2020, 88, 89, 90.

  5. Russell M. Nelson, “Innledende budskap”, 6.

  6. Dallin H. Oaks, “Forberedelse til Det annet komme,” Liahona, mai 2004, 8.

  7. Dallin H. Oaks, “Forberedelse til Det annet komme”, 10.

  8. Hans T. Boom, “Vite, elske og vokse”, Liahona, nov. 2019, 105.

  9. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 67.

  10. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96.

Skriv ut