2021
Enkel matematikk for å komme nærmere Herren
August 2021


Ikke gå glipp av denne andakten

Enkel matematikk for å komme nærmere Herren

Fra en tale holdt for studenter ved Ensign College i Salt Lake City i Utah, 1. desember 2020. Les hele teksten på ensign.edu.

Å utvikle vårt forhold til Herren trenger ikke å være komplisert.

Bilde
ung kvinne ber ved bordet

Etter det siste året, med alle dets opp- og nedturer og uventede svinger, ville det være klokt av oss å vurdere om vi lærer det vi skulle og kunne av denne pandemien og andre nylige hendelser. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum la ut et innlegg om denne tanken da han reflekterte over det han lærer i denne svært uvanlige tiden:

“Jeg håper at når ting går tilbake til det normale – uansett hva som er normalt – at jeg ikke glemmer de følelser og erfaringer jeg har hatt i løpet av disse månedene med refleksjon og ensomhet …

Det ville være tåpelig av oss å gå glipp av denne hellige muligheten til å granske vår sjel, omvende oss litt og se etter hvordan vi kan bli bedre og vennligere.”1

Med det som en grunnleggende tanke, la oss ha en liten mattetime. Jeg elsker matematikk, med dens logikk og nøyaktighet og forutsigbarhet, men vi skal gjøre det enkelt, for enkel matematikk er alt jeg kan gjøre for tiden! Vi skal legge til, trekke fra, multiplisere og dividere.

Legge til

Med all den støy som omgir oss, med alle de forskjellige røstene som krever vår oppmerksomhet og lojalitet på våre telefoner, på våre skjermer og til og med i vårt hjem, må vi legge til et hellig sted i vårt liv. Tenk på der du bor, se det for deg i ditt sinn.

Er du i en leilighet?

Bor du hjemme sammen med familien?

I en kjellerleilighet?

Med eller uten romkamerater?

Hvor går du for å finne stillhet, holde bønn, for å få kontakt med Gud? Og fungerer det?

Uansett hvordan boforholdene dine er, kan du legge til et hellig sted – et sted hvor du finner stillhet slik at du kan høre Guds røst, til å “høre Ham”, slik vår profet har rådet oss til å gjøre,2 for å kommunisere og finne veiledning og rettledning for ditt liv.

Hvor på ditt boareal kan du legge til et hellig sted? Prøv å finne et bestemt sted eller en del av møblementet som kan være ditt hellige sted. Kanskje det er sengeteppet ditt når den du deler rom med går ut for dagen, eller en bestemt stol ved ventilasjonsanlegget der den varme luften kommer ut i vintermånedene. Kanskje det er en gulvmatte du finner på nettet som du legger ved siden av sengen for å knele på. Dette hellige sted kan bli et tilfluktssted for deg. Av en eller annen grunn, og jeg taler av personlig erfaring, kan du finne styrke og trøst ved å vite at sengeteppet, stolen, gulvmatten, hva som helst, symboliserer ditt bevisste hellige sted og er der hellige ting skjer. Fjern støyen. Skap stillhet – svært bevisst – for å høre Ham! Jesus underviste: “For alt kjød er i mine hender. Vær rolige og kjenn at jeg er Gud” (Lære og pakter 101:16).

President Russell M. Nelson har sagt: “Jeg oppfordrer dere … til å gjøre leiligheten, internatet, hjemmet eller rommet deres til et hellig sted hvor dere trygt kan trekke dere tilbake fra verdens mørke distraksjoner.”3

Trekke fra

Så kommer det å trekke fra. Tenk på hvordan du bruker de 24 timene du får hver dag. Mange av disse timene blir brukt til å sove (sannsynligvis ikke så mange som du ønsker!), og mange av disse timene brukes i klassen og til studium. Mange timer brukes til å arbeide og tjene penger til livets opphold. Timene (eller minuttene!) som er igjen til deg etter dine forskjellige forpliktelser til skole, arbeid og familie, kan du kalle din “disponible tid”. Dette er tiden du har full beslutningskraft over. Hvordan bestemmer du deg for å bruke denne tiden?

Lag en mental liste over hvordan du har brukt din disponible tid de siste dagene. Tenk så på hva som må trekkes fra det du gjør i løpet av denne disponible tiden. Er det tidsfordriv eller medievalg eller tidstyver som det ville være bedre enten å kutte helt ut eller i det minste begrense? Hva må trekkes fra ditt liv? Det kan være et spørsmål du kan grunne på og spørre vår himmelske Fader om når du er på det hellige stedet du skal legge til!

La oss trekke alt fra vårt liv, spesielt fra vår disponible tid, som krenker Ånden, enten det er faktiske aktiviteter eller adferd eller vaner, eller enten det er tanker eller holdninger eller språket vi noen ganger bruker. Hvis det krenker Ånden, trekk det fra. Slipp taket i det. Fjern det fra ditt liv. Og legg til mer hellig.

Multiplisere

La oss gå videre til multiplikasjon. Hva ønsker vi å multiplisere i vårt liv? Hva i livet ditt ønsker du mer av, og jeg mener, mye mer av? Sannsynligvis er det første du kommer på penger! Ville ikke det være fint å multiplisere saldoen på bankkontoen eller lønnen du mottar, selv om det bare er med to eller tre?

Men tenk etter. Hva ønsker du å multiplisere i livet ditt? Hva med kjærlighet og kjærlige relasjoner? Hva med fred og glede? Hva med tilgivelse og helbredelse? Ønsker vi ikke alle mye mer av disse tingene? Vi kan sette alt dette under overskriften “velsignelser”. Ønsker vi ikke å multiplisere våre velsignelser – alle de gode tingene i vårt liv?

Vi tror på en overflods Gud, en Gud med evige og uendelige evner og ressurser – kjærlighet, visdom og godhet. Han ønsker intet mer enn barmhjertig å multiplisere våre velsignelser, men vi må komme nærmere ham gjennom en livsstil som omhandler å omvende seg og holde hans bud. Når vi multipliserer vår aktive streben etter lys, tjeneste og Jesu Kristi egenskaper, idet vi multipliserer vår søken etter omvendelse og lydighet, multipliserer vår Fader på mirakuløst vis våre velsignelser. Det er en enkel ligning.

Og disse velsignelsene blir multiplisert igjen når vi deler vår glede, tro og fred med andre. Vi bidrar til å multiplisere deres velsignelser og godhet i deres liv når vi gir av vår kjærlighet og vårt ønske om å gjøre godt, løfte andre og lindre lidelse. Alt dette multipliseres nok en gang når vi slår oss sammen med andre hvis mål er de samme som våre egne. Og slik multipliseres velsignelser om og om igjen.

Dividere

Så til divisjon. Vent nå litt. Ønsker vi divisjon i vårt liv? Jesus lærte oss tydelig at hvis vi ikke er ett, hvis vi ikke er forenet, er vi ikke hans. Han ønsker at vi skal være ett med hverandre, skape mektig enhet ut av vårt vakre mangfold, slik at vi kan være ett med ham. For å være forenet slik og oppnå denne slags enhet, ja, er det visse ting vi må skille oss fra.

Jesus underviste: “Den som har stridighetens ånd, er ikke av meg, men av djevelen … og han oppegger menneskenes hjerter til å stride i vrede mot hverandre” (3 Nephi 11:29). Så vi må skille oss fra stridigheter, fra å bli oppegget til vrede mot menneskene rundt oss.

Jesus underviste også: “Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel mot dem som hater dere, og be for dem som ondskapsfullt utnytter dere og forfølger dere” (3 Nephi 12:44). For i det hele tatt å kunne begynne å følge dette Kristus-lignende budet, må vi skille oss fra vår stolthet, fra vår egoisme, våre fordommer, fra ethvert fiendskap mot grupper som er forskjellige fra oss og spesielt fra enhver form for rasisme. Jeg er sikker på at vi alle kan huske hvordan det føltes å høre president Nelson si: “Jeg sørger over at våre sorte brødre og søstre over hele verden opplever smerten ved rasisme og fordommer. I dag oppfordrer jeg våre medlemmer overalt til å gå foran og gi avkall på holdninger og handlinger som skyldes fordommer.”4 Så vi må skille oss fra stridigheter, stolthet og rasisme.

Invers

Det er enda én matteoperasjon jeg ønsker å snakke om: Invers. Hvis du tar tallet 5, for eksempel, som egentlig er 5/1, er det inverse 1/5. Husker du det? Det er omtrent som det motsatte – du snur ganske enkelt tallet. Så, når du opplever motgang, som er omtrent hele tiden i en eller annen form, bruk det inverse og snu den på hodet! Istedenfor å spørre: “Hvorfor meg? Hvorfor skjer dette vanskelige med meg?” kan du prøve å spørre: “Hvorfor ikke meg? Hva kan jeg lære av dette? Hva kan jeg forandre? Hvordan kan jeg vokse gjennom tro på Jesus Kristus?” Det finnes stor kraft i dette.

Når du har å gjøre med et problem som får deg til å tvile på din tro, anvend det inverse. Utforsk for all del spørsmålene du har, men vend kynismen på hodet ved å nærme deg dine spørsmål fra et trossted, fra et evig perspektiv, fra en erkjennelse av at Guds veier er høyere enn dine veier, og hans tanker er høyere enn dine tanker, eller tankene til hvem det måtte være, for den saks skyld (se Jesaja 55:8–9)).

Du vil helt sikkert kunne identifisere andre måter du kan anvende det inverse på og vende et mindre trosbasert perspektiv på hodet!

La Gud råde

Vi husker alle president Nelsons oppfordring om å la Gud råde i vårt liv. Han stilte en rekke spørsmål: “Er du villig til å la Gud råde i ditt liv? Er du villig til å la Gud være den viktigste innflytelsen i ditt liv? Vil du la hans ord, hans bud og hans pakter påvirke det du gjør hver dag? Vil du la hans røst få høyere prioritet enn noen annen? Er du villig til å la det han trenger at du skal gjøre, komme foran alle andre ambisjoner? Er du villig til å få din vilje oppslukt av hans?”5

Å la Gud råde i vårt liv er å anvende det inverse når vi møter motgang og usikkerhet og bestemt vende dem på hodet!

Så, for å repetere, har denne mattetimen lært oss å

  • legge til et hellig sted og høre Ham,

  • ta bort alt som krenker Ånden

  • mangfoldiggjøre våre velsignelser ved å holde oss nær til Herren gjennom omvendelse og lydighet

  • skille oss fra stridigheter, stolthet, egoisme, fordommer og rasisme, og

  • anvende det inverse og la Gud råde.

Jesus, Mestermatematikeren, er vår Frelser og Konge. Hans fullkomne kjærlighet til deg er ekte, livsendrende og livreddende. La ham råde i ditt liv, og du vil finne usigelig glede.

Noter

  1. Jeffrey R. Holland, Facebook-innlegg, 2. aug. 2020.

  2. Se Russell M. Nelson, “Hør Ham”, Ensign eller Liahona, mai 2020, 88–92.

  3. Russell M. Nelson, “Vær tusenårsgenerasjonen verdig”, Liahona, okt. 2016, 48)

  4. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, Ensign eller Liahona, nov. 2020, 94.

  5. Russell M. Nelson, “La Gud råde”, 94.

Skriv ut