2021
Tiltrækning af samme køn: Du hører til
November 2021


»Tiltrækning af samme køn: Du hører til«, Til styrke for de unge, okt. 2021.

Tiltrækning af samme køn: Du hører til

Hvis du oplever tiltrækning af samme køn, skal du vide, at Gud elsker dig. Der er en plads til dig i hans rige.

Billede
unge, der spiser sammen

Alle, der oplever tiltrækning af samme køn, kan spekulere på, om de passer ind i Kirken, eller endda om Guds plan for lykke gælder for dig.

Dine følelser kan virke i modstrid med mange forventninger. Du kan tænke: »Hvorfor sker dette for mig? Elsker Gud mig virkelig? Er der en plads til mig i hans rige?«

1. Gud elsker dig

Det første, du bør vide, er, at vor himmelske Fader elsker dig. Guds kærlighed er fuldkommen, vedholdende og betagende. Og han elsker dig personligt. Han kender dig ved navn.

Præsident Dieter F. Uchtdorf, daværende andenrådgiver i Det Første Præsidentskab, har sagt:

»Gud ser ikke på det ydre. Jeg tror, at han ikke bekymrer sig det ringeste om, hvorvidt vi bor i et slot eller en hytte, om vi ser godt ud, eller vi ikke er videre kønne, om vi er berømte eller glemte. Skønt vi er ufuldstændige, elsker Gud os fuldstændigt. Skønt vi er ufuldkomne, elsker han os fuldkomment. Skønt vi føler os fortabte og uden kompas, omslutter Guds kærlighed os helt og holdent.

Han elsker os, fordi han er fyldt med et uendeligt mål af hellig, ren og ubeskrivelig kærlighed. Vi er vigtige for Gud, ikke på grund af vores CV, men fordi vi er hans børn. Han elsker hver eneste af os« (»Guds kærlighed«, oktoberkonferencen 2009 [Liahona, nov. 2009, s. 22-23]).

»Gud elsker enhver af os. Han elsker dem af en anden tro og dem uden tro. Han elsker dem, der lider. Han elsker den rige og den fattige lige meget. Han elsker mennesker af enhver race og kultur, den gifte og ugifte, og dem, der føler sig tiltrukket af folk af samme køn« (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

2. Du hører til

Vi er alle forskellige på den ene eller anden måde. Vi har forskellige racer, etniciteter, baggrunde og kulturer. Nogle af os blev født ind i Kirken, andre er nylige konvertitter. Og nogle oplever tiltrækning af samme køn, mens andre ikke gør.

Vi hører alle til. Den gamle apostel Peter sagde: »Gud [gør] ikke forskel på nogen, men … i et hvilket som helst folk tager [han] imod den, der frygter ham og øver retfærdighed« (ApG 10:34-35). Han mente, at alle, som stræber efter at overholde befalingerne, vil modtage hans velsignelser, uanset hvilken baggrund de har.

Ældste L. Whitney Clayton, emeritusmedlem af De Halvfjerds, sagde: »Nu taler jeg direkte til medlemmer af Kirken, som oplever tiltrækning af samme køn. … I skal vide, at vi elsker jer. I er velkomne. Vi ønsker, at I skal være en del af vores menigheder. I har store talenter og evner at tilbyde Guds rige på jorden, og vi anerkender de mange værdifulde bidrag, I yder« (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

3. Vend dig mod Gud – han vil hjælpe dig

Selv om vi ikke altid kender svarene på, hvorfor ting sker i vores liv, så ved vi, at vor himmelske Fader ved, hvad du går igennem. Og på grund af hans Søns Jesu Kristi forsoning kan alle Guds børn finde nåde, blive velsignet og vende tilbage til ham.

Så, hvis du oplever tiltrækning af samme køn, hvad skal du så gøre nu?

Her er noget, som hjalp en ung voksen, da hun indså, at hun oplevede tiltrækning af samme køn:

»Jeg besluttede helt fra starten at invitere Gud med på hvert skridt af min rejse, og det har været en åndelig oplevelse for mig.

Jeg kan ikke forudsige, hvordan mit liv kommer til at være om 20 år. Jeg kan ikke helt klart se mit evige potentiale for mig, og jeg ved sjældent, hvilken trøst eller vejledning jeg har brug for, men Gud ved alle disse ting. Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle være kommet igennem de sidste par år uden hans hjælp.

De enkle ting – bøn, skriftstudium, at komme i templet og kirken – gør virkelig en forskel. De har været et anker i mit liv nu mere end nogensinde. Vor himmelske Fader kender mig bedre, end jeg kender mig selv, så der er ingen grund til at skjule mig for ham. Jeg beder ham om hjælp og stoler på, at han ønsker, at jeg skal være lykkelig, endnu mere end jeg gør. Jeg fortæller også andre det, når jeg har brug for et knus eller en påmindelse om, at de elsker mig. Jeg har lært, at jeg aldrig behøver at bære mine byrder alene.«

Laura F., Utah

4. Du kan finde Fred

Vor himmelske Fader ønsker, at du skal finde fred og glæde. Han ønsker, at du skal elske dig selv og glæde dig over din jordiske rejse. Og han vil være der for dig, for hvert skridt du tager – selv på tidspunkter, hvor du føler, at du ikke hører til. Du tilhører ham – og det vil du altid gøre.

Udskriv