2021
Sådan finder du hjælp i dine sværeste prøvelser
November 2021


»Sådan finder du hjælp i dine sværeste prøvelser«, Til styrke for de unge, okt. 2021.

Kom og følg mig

Sådan finder du hjælp i dine sværeste prøvelser

Lære og Pagter 121-122

Selv i løbet af en af de ulykkeligste oplevelser i sit liv fandt profeten Joseph Smith håb, hjælp og helbredelse.

Billede
en ung mand

»O Gud, hvor er du?«

Situationen må være temmelig slem for at stille et så desperat spørgsmål. For profeten Joseph Smith, som sad i fængslet i Liberty i Missouri i USA, var den det.

Det var i 1839. Joseph og hans venner havde siddet i fængsel – på grund af falske beskyldninger – i over fire måneder. Det var den koldeste vinter i mands minde, og de havde næsten ingenting til at holde sig varm. Hans familie, hans venner og resten af Kirken var blevet drevet ud af området af voldelige folkemængder. Joseph havde kun meget lidt kontakt med dem. Det var en af de mørkeste perioder i Josephs liv.

Et lys i mørket

På et tidspunkt spurgte Joseph fra dybet af dette mørke fængsel: »O Gud, hvor er du? Og hvor er paulunet, som dækker dit skjul? Hvor længe skal din hånd holdes tilbage og dit øje, ja, dit rene øje, skue ned fra de evige himle på den uret, som gøres mod dit folk og dine tjenere, og dine ører gennemtrænges af deres råb?« (L&P 121:1-2)

Selv i et liv fuld a prøvelser var der noget ved fængslet i Liberty, som lod til at tære mere på Joseph Smith end nogen anden vanskelighed.

Men midt i den værste tid skinnede et glimt at håb ind i den kolde fængselscelle. Joseph og de andre fanger modtog nogle uventede breve fra venner og familie – og oplevelsen af mørke blev mindre.

Styrken ved venskab

Om denne episode sagde Joseph Smith: »Vi modtog nogle breve i går aftes … som alle overbragte en god og trøstende ånd. … Da vi læste disse breve, var de forfriskende som en let brise for vores sjæl.«1

Billede
håndskrevet brev

Den 7. marts 1839 skrev Emma Smith et brev til sin mand, Joseph, som sad i fængslet i Liberty.

Disse breve gjorde selvfølgelig ikke fængslet varmere. De gjorde ikke fangevogterne venligere eller fik maden til at smage bedre. Men brevene gjorde en stor forskel for fangernes humør. Dette enkle symbol på støtte fra venner og familie hjalp Joseph med at bevæge sig fra undren over, hvor Gud var, til at være i stand til at høre Frelserens trøstende ord: »Min søn, lad der være fred i din sjæl« (L&P 121:1, 7).

Joseph Smith bød på dette perspektiv: »De, der ikke har været omgivet af fængslets mure uden grund eller af mindste anledning, kan kun svagt forestille sig, hvor liflig en vens stemme er. Et tegn på venskab fra enhver kilde vækker og frembringer al medfølelse.«2

Du kender sikkert nogen, der kæmper med noget. Du tænker måske, at der ikke er noget, du kan gøre for at hjælpe, men Josephs oplevelse i fængslet i Liberty lærer os noget andet. Dine ord kan have samme effekt på dem, du holder af, som brevene havde på Joseph. Du kan sende et brev eller en sms, ringe til personen eller besøge vedkommende.

Hvem har brug for at høre fra dig i dag? Skriv nogle idéer ned til, hvad du kunne sige:

Åbenbaring er inden for rækkevidde

En anden sandhed, vi kan lære af fængslet i Liberty, er, at du ligesom Joseph stadig kan få trøst og åbenbaring fra vor himmelske Fader og Frelseren, selv når du gennemgår noget forfærdeligt.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum talte engang om fængslet i Liberty og sagde: »Når I er nødt til det, kan I have hellige, dybtgående belærende oplevelser og åbenbaringer med Herren i enhver situation, I befinder jer i. Lad mig endda sige det endnu stærkere: I kan have hellige, dybtgående belærende oplevelser og åbenbaringer med Herren i den mest ulykkelige tid i jeres liv – i den værste situation, mens I udholder de mest smertefulde uretfærdigheder, når I står over for de mest uoverstigelige forhindringer og den værste modstand, I nogensinde har mødt«3

Når du må gå igennem din egen lutrende ild eller tilbringer dine egne nætter i en form for fængsel i Liberty, kan du være fristet til at tænke, at Gud er langt væk. Men det er i sådanne stunder, at han kan være nærmere end nogensinde!

Vi er alle i dette sammen

Som Joseph Smiths tid i fængslet i Liberty viser, vil vi opleve prøvelser, selv når vi følger Jesus Kristus.

En anden åbenbaring i fængslet i Liberty mindede Joseph Smith om, at han ikke var den første, som led forfærdeligt. Efter at have beskrevet alle typer lidelse, sagde Herren: »Menneskesønnen er steget ned under dem alle. Er du større end han?« (L&P 122:8).

Vi får alle prøvelser. Men fordi Frelseren led for vores synd og smerte, kan vi finde trøst i visheden om, at han kan hjælpe os gennem vores lidelse. Herren sagde til Joseph: »Frygt derfor ikke for, hvad mennesket kan gøre, for Gud vil være med dig for evigt og altid« (L&P 122:9). Himlens hjælp er tilgængelig for os alle.

Billede
Jesus Kristus

Hvordan har vor himmelske Fader og Jesus Kristus hjulpet dig i dine prøvelser? Skriv om nogle oplevelser:

Lutret og stærkere

Profeten Joseph Smith nød ikke sine oplevelser i fængslet i Liberty. Men han voksede alligevel gennem disse oplevelser. Og de lektier, han lærte, og de åbenbaringer, han modtog, inspirerer os alle i vore prøvelser.

Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Jeg tror på, at hver af jer en dag vil se tilbage på de aflyste begivenheder, tristheden, skuffelserne og ensomheden, der kom med de udfordrende tider, vi går igennem, og se dem overskygget af udvalgte velsignelser, med øget tro og vidnesbyrd. Jeg tror på, at i dette liv, og i livet, der følger, vil jeres trængsler … jeres fængsel i Liberty, være indviet til jeres gavn. Jeg beder sammen med Nefi om, at vi kan anerkende trængslerne i vor tid på jorden, mens vi samtidig erkender, at vi er meget begunstiget af Herren.«4

Hvis du befinder dig midt i dine egne hjerteskærende prøvelser lige nu, så skal du vide, at du med Guds hjælp til sidst vil komme igennem dette stærkere og mere hellig.

Hvordan har Gud gjort dig stærkere via prøvelser? Skriv om nogle oplevelser:

Udskriv