2021
Tiltrekning til samme kjønn: Du hører til
November 2021


“Tiltrekning til samme kjønn: Du hører til”, Til styrke for ungdom, okt. 2021.

Tiltrekning til samme kjønn: Du hører til

Hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn, skal du vite at Gud er glad i deg. Det er plass til deg i hans rike.

Bilde
unge mennesker som spiser sammen

Hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn, lurer du kanskje på om du passer inn i Kirken, eller om Guds plan for lykke gjelder deg.

Følelsene dine kan synes å være på kant med mange forventninger. Du tenker kanskje: “Hvorfor skjer dette med meg? Er Gud virkelig glad i meg? Finnes det en plass for meg i hans rike?”

1. Gud er glad i deg

Det første du må vite er at din himmelske Fader er glad i deg. Guds kjærlighet er fullkommen, varig og ærefryktinngytende. Og han er glad i hver enkelt. Han vet hva du heter.

President Dieter F. Uchtdorf, daværende annenrådgiver i Det første presidentskap, sa:

“Gud ser ikke på det ytre. Jeg tror ikke han bryr seg det minste om vi bor i et slott eller en hytte, om vi er pene eller mindre pene, om vi er berømt eller glemt. Selv om vi er ufullstendige, elsker Gud oss fullstendig. Selv om vi er ufullkomne, elsker Gud oss fullkomment. Selv om vi kan føle oss villfarne og uten kompass, omslutter Guds kjærlighet oss fullstendig.

Han elsker oss fordi han er fylt med et uendelig mål av hellig, ren og ubeskrivelig kjærlighet. Vi er viktige for Gud, ikke på grunn av CV-en vår, men fordi vi er hans barn. Han elsker oss alle” (“ Guds kjærlighet”, generalkonferansen i oktober 2009 [Ensign eller Liahona, nov. 2009, 22–23]).

“Gud elsker oss alle. Han elsker dem som tilhører forskjellige trosretninger, og dem som ikke har noen tro. Han elsker dem som lider. Han elsker rik og fattig like mye. Han elsker mennesker av enhver rase og kultur, gift eller enslig, og dem som opplever tiltrekning til samme kjønn” (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

2. Du hører til

Vi er alle forskjellige på en eller annen måte. Vi har forskjellige raser, etniske grupper, bakgrunner og kulturer. Noen av oss ble født i Kirken. Andre er nye konvertitter. Og noen opplever tiltrekning til samme kjønn, mens andre ikke gjør det.

Vi hører alle til. Oldtidsapostelen Peter sa: “Gud [gjør] ikke forskjell på folk, men blant hvert folk tar han imot dem som frykter ham og gjør rettferdighet” (Apostlenes gjerninger 10:34–35). Han mente at alle som gjør sitt beste for å holde budene, vil motta hans velsignelser, uansett bakgrunn.

Eldste L. Whitney Clayton, emeritusmedlem av De sytti, sa: “Jeg taler nå direkte til medlemmer av Kirken som opplever tiltrekning til samme kjønn … Dere skal vite at vi er glad i dere. Dere er velkommen. Vi vil dere skal være en del av våre forsamlinger. Dere har store talenter og evner å tilby Guds rike på jorden, og vi anerkjenner de mange verdifulle bidragene dere gir” (ChurchofJesusChrist.org/topics/gay).

3. Vend deg til Gud – han vil hjelpe deg

Selv om vi ikke alltid har svarene på hvorfor ting skjer i livet, vet vi at vår himmelske Fader vet hva du gjennomgår. Og på grunn av hans Sønn Jesu Kristi forsoning kan alle Guds barn finne nåde, bli velsignet og vende tilbake til ham.

Hva gjør du nå hvis du opplever tiltrekning til samme kjønn?

Her er det som hjalp en ung voksen da hun innså at hun opplever tiltrekning til samme kjønn:

“Jeg bestemte meg helt fra begynnelsen av for å invitere Gud med på hvert trinn på reisen, og det har vært en åndelig opplevelse for meg.

Jeg kan ikke forutsi hvordan livet mitt vil se ut om 20 år. Jeg kan ikke fullt ut se for meg mitt evige potensial, og jeg vet sjelden hvilken trøst eller veiledning jeg trenger, men Gud vet alt dette. Jeg vet ikke hvordan jeg ville ha kommet meg gjennom de siste årene uten hans hjelp.

De enkle tingene – bønn, skriftstudium, tilstedeværelse i tempelet og kirken – utgjør virkelig en forskjell. De har vært et anker i livet mitt nå mer enn noensinne. Min himmelske Fader kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv, så det er ingen grunn til å gjemme seg for ham. Jeg ber ham om hjelp og stoler på at han ønsker min lykke enda mer enn jeg selv gjør. Jeg prøver også å la andre få vite når jeg trenger en klem eller en påminnelse om at de er glad i meg. Jeg har lært at jeg aldri trenger å bære mine byrder alene.”

Laura F., Utah

4. Du kan finne fred

Vår himmelske Fader ønsker at du skal finne fred og lykke. Han ønsker at du skal være glad i deg selv og finne glede på din jordiske reise. Og han vil være sammen med deg hele veien – også når du føler at du ikke passer inn. Du tilhører ham – og det vil du alltid gjøre.

Skriv ut