2022
Fördjupa din förståelse av din patriarkaliska välsignelse
Januari 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Fördjupa din förståelse av din patriarkaliska välsignelse

När du gör din patriarkaliska välsignelse till en del av ditt dagliga liv, finner du styrkan och vägledningen som kommer av denna himmelska gåva.

Bild
ung man läser sin patriarkaliska välsignelse

Foto: Lloyd Eldredge

När läste du din patriarkaliska välsignelse senast?

I en värld full av viktiga beslut fungerar din patriarkaliska välsignelse som en personlig kompass som vägleder dig genom jordelivets utmaningar. Som president Thomas S. Monson (1927–2018) sa: ”En patriarkalisk välsignelse är en uppenbarelse till mottagaren … för att beskydda, inspirera och motivera till aktivitet och rättfärdighet. En patriarkalisk välsignelse innehåller bokstavligen kapitel ur de eviga möjligheternas bok.”1

Din patriarkaliska välsignelse är avsedd att studeras upprepade gånger under ditt liv tillsammans med skrifterna och profetens ord, så om det var ett tag sedan du senast läste igenom din, kanske du vill ta fram den igen. Här är några förslag som kan hjälpa dig att bättre förstå vikten av din patriarkaliska välsignelse och göra den till en del av ditt dagliga liv.

1. Läs och begrunda den ofta

Att ofta gå till din patriarkaliska välsignelse hjälper dig att komma ihåg dess inspirerade ord och inse hur de relaterar till de olika stadierna i ditt liv. Genom att läsa om din välsignelse visar du din himmelske Fader att du är villig att låta honom vägleda dig.

Om du tar dig tid att studera och begrunda de inspirerade orden i din patriarkaliska välsignelse kan du hitta något nytt och kraftfullt varje gång du läser den!

2. Sök efter inspirerade råd

Håll eventuella frågor i tankarna medan du studerar din patriarkaliska välsignelse. De här frågorna kan gälla allt från var du ska gå i skolan till vem du ska gifta dig med. Din välsignelse ger dig inte alla detaljer, men den kan visa dig i rätt riktning. Gör en lista över de specifika råd du får i din patriarkaliska välsignelse. Förvara den listan tillsammans med din välsignelse så att du kan titta på den ofta och se hur specifika råd i din patriarkaliska välsignelse har spelat en roll i ditt liv.

3. Lär dig mer om din släktlinje

Din patriarkaliska välsignelse talar om för dig vilken av Israels tolv stammar du tillhör. Och som medlemmar av Israels hus har vi alla ett ansvar att engagera oss i Herrens verk i de sista dagarna. Oavsett vilken som är vår specifika stam tillhör vi alla Abrahams släktlinje, så vi är alla berättigade till de välsignelser som kommer genom Abrahams förbund. Studera löftena i det förbundet och hur du kan uppfylla ditt ansvar att samla in Israel.

4. Upptäck gåvor och talanger

Sök efter specifika talanger som Herren har välsignat dig med. Din välsignelse kanske inte nämner de här förmågorna direkt, men när du studerar din välsignelse med dina gåvor och talanger i åtanke kan du lära dig mer om dig själv. Att upptäcka dina gudomliga gåvor hjälper dig att utföra din mission i livet.

Patriarkaliska välsignelser är heliga och personliga. Så det är viktigt att inte jämföra innehållet i din patriarkaliska välsignelse med andras. Som president Monson sa: ”Din patriarkaliska välsignelse är din och bara din. Den kan vara kort eller lång, enkel eller djupgående. Det är inte längden eller det språk som använts som gör en patriarkalisk välsignelse. Det är Anden som överför den sanna meningen.”2

5. Kom ihåg ditt gudomliga värde

Din patriarkaliska välsignelse är fylld av personlig vägledning från din himmelske Fader. Markera orden som används i din välsignelse för att beskriva din identitet som ett Guds barn. För en lista över de här egenskaperna för att se hur de tjänar som påminnelser om ditt gudomliga värde. När du letar efter de stycken som beskriver vem du är får du en bättre förståelse för hur Gud ser dig, och ditt vittnesbörd om ditt gudomliga värde växer.

6. Ha ett evigt perspektiv

Din patriarkaliska välsignelse är en karta som vägleder dig genom jordelivet, men den är också en kompass som leder dig mot evigheten. Att ha ett evigt perspektiv när du studerar din välsignelse är nyckeln till att förstå dess betydelse och sanningen att alla utlovade välsignelser – vare sig de tas emot här på jorden eller i nästa liv – kommer att uppfyllas. Som äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum betygade: ”Vissa välsignelser kommer snart, andra kommer sent, vissa kommer inte förrän i himlen – men de kommer förvisso till dem som omfattar Jesu Kristi evangelium.”3

Genom att ofta läsa din patriarkaliska välsignelse och behandla den som personlig vägledning för ditt liv, kan du möta de utmaningar och beslut som ligger framför dig med tillförsikt. Din kunskap om din identitet som ett barn till himmelska föräldrar stärks och du får en bättre förståelse för din mission här på jorden.

Slutnoter

  1. Thomas S. Monson, ”Din patriarkaliska välsignelse: en Liahona av ljus”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 55.

  2. Thomas S. Monson, ”Din patriarkaliska välsignelse”, s. 55.

  3. Jeffrey R Holland, ”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 45.

Skriv ut