2022
Onko profeetallinen ilmoitus myös henkilökohtaista minulle?
Toukokuu 2022


Kuinka soveltaa Vanhaa testamenttia elämääsi

Onko profeetallinen ilmoitus myös henkilökohtaista minulle?

Kirkolle annettu profeetallinen ilmoitus soveltuu kaikkiin, kun taas henkilökohtainen ilmoitus auttaa meitä tietämään, kuinka voimme soveltaa näitä opetuksia käytäntöön.

Kuva
nuori nainen katsomassa yleiskonferenssia

Valokuva Tiffany Myloan Tong

Voimme oppia Moosekselta paljon profeetallisesta ja henkilökohtaisesta ilmoituksesta. Kun Israel meni Mooseksen luo saadakseen apua ja nurisi, että heillä oli vain mannaa syötävänä, Mooses huusi Herran puoleen sanoen: ”Minä en jaksa yksinäni johtaa tätä kansaa; taakka on minulle liian raskas” (4. Moos. 11:14).

Vastauksena Herra kutsui seitsemänkymmentä Israelin vanhinta auttamaan tämän kuorman kantamisessa sanoen Moosekselle: ”Minä – – siirrän sinusta heihin sitä henkeä, jonka olet saanut. Näin he voivat auttaa sinua huolehtimaan kansasta, eikä sinun enää tarvitse yksin kantaa koko taakkaa.” (4. Moos. 11:17.)

Mutta Mooses halusi vielä enemmän. Hän toivoi: ”Kunpa koko Herran kansa olisi profeettoja ja saisi Herran hengen!” (4. Moos. 11:29.) Toisin sanoen Mooses halusi, että ihmiset olisivat kelvollisia saamaan Pyhän Hengen ohjaamaan heitä.

Nykyään johtajamme kannustavat meitä usein tavoittelemaan henkilökohtaista ilmoitusta sen lisäksi, mitä opimme profeetoilta. Kuten presidentti Russell M. Nelson on selittänyt: ”Tulevina päivinä ei ole mahdollista selviytyä hengellisesti ilman Pyhän Hengen johdattavaa, ohjaavaa, lohduttavaa ja jatkuvaa vaikutusta.”1 Meidän täytyy tietää, kuinka noudattaa profeetan neuvoja, ja samalla etsiä neuvoja omaan elämäämme.

Kuka voi saada profeetallista ilmoitusta?

Joillakin kirkon jäsenillä on vaikeuksia tehdä ero profeetallisen ja henkilökohtaisen ilmoituksen välillä. Mutta Herra on tehnyt hyvin selväksi, kuka voi ja kuka ei voi saada ilmoitusta koko kirkkoa varten, kuten luvussa 4. Moos. 12 havainnollistetaan.

Aaron ja Mirjam alkoivat epäillä Mooseksen tehtävää profeettana kysyen: ”Onko Herra todellakin ilmaissut tahtonsa vain Mooseksen kautta? Eikö hän ole puhunut myös meille?” (4. Moos. 12:2.)

Herra vastasi:

”[Mooses, palvelijani,] on minun uskottuni.

Hänelle puhun suoraan kasvoista kasvoihin.” (4. Moos. 12:7–8.)

Herra selvensi tätä periaatetta monia vuosia myöhemmin luvussa OL 28 opettaen, että koko kirkkoa koskevaa ilmoitusta tulee vain nimitetylle profeetalle: ”Mutta katso, totisesti, totisesti minä sanon sinulle, ettei ketään muuta kuin palvelijani Joseph Smith nuorempi nimitetä ottamaan vastaan käskyjä ja ilmoituksia tässä kirkossa, sillä hän saa ne samoin kuin Mooses” (jae 2).

Kuinka profeetallinen ja henkilökohtainen ilmoitus toimivat yhdessä

Kuinka siis henkilökohtainen ilmoitus sopii tähän kaikkeen? Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on selittänyt:

”Tämä henkilökohtainen kommunikointikanava meidän ja taivaallisen Isämme välillä Hänen Pyhän Henkensä avulla on se lähde, josta saamme todistuksemme totuudesta, tietomme ja henkilökohtaista johdatustamme rakastavalta taivaalliselta Isältä. – –

Silloin kun henkilökohtainen kanava toimii täydellisimmässä muodossaan, se [ei toimi itsenäisesti].”2

Kirkolle annettu profeetallinen ilmoitus soveltuu kaikkiin, kun taas henkilökohtainen ilmoitus auttaa meitä tietämään, kuinka soveltaa niitä opetuksia omaan elämäämme. Henkilökohtainen ilmoitus Herralta voi vahvistaa sen, mitä profeetta opettaa. Se ei ole ristiriidassa sen ilmoituksen kanssa, jota Hän antaa profeetoilleen.

Tässä on muutamia esimerkkejä profeetallisista neuvoista, jotka luovat otollisen ilmapiirin henkilökohtaiselle ilmoitukselle:

  • Kotiopetusta ja kotikäyntiopetusta koskevat muutokset. Profeettamme ja apostolimme ovat neuvoneet meille, mitä ovat perimmäiset tavoitteet palvelutyössä, joka asetettiin kotiopetuksen ja kotikäyntiopetuksen sijaan vuonna 2018, mutta tämä malli antaa jäsenille mahdollisuuden päättää, kuinka parhaiten palvella tiettyjä yksilöitä ja perheitä.

  • Tule ja seuraa minua -ohjelma. Ensimmäinen presidenttikunta esitteli opiskeluaineiston koko kirkolle vuonna 2018, ja se antaa meille rungon ja opiskeluehdotuksen, mutta jokainen yksilö ja perhe päättävät, kuinka he voivat järjestää tutkimisensa vastaamaan omia nimenomaisia tarpeitaan.

Ilmoitus on lahja, ja tavoittelemalla henkilökohtaista ilmoitusta me voimme oppia soveltamaan profeetallisia neuvoja omaan elämäämme.

Opi, kuinka Henki puhuu meille

Nykyajan ilmoitus on suurenmoista. Sen olemassaolo tarkoittaa sitä, että taivaallinen Isä haluaa olla yhteydessä meihin, ja Hän on antanut meille monia tapoja saada ilmoitusta Häneltä. Mutta voi vaatia harjoittelua oppia, kuinka Henki puhuu meille ja mitä taivaallinen Isä haluaa ilmoittaa meille.

Parasta, mitä voimme presidentti Nelsonin sanojen mukaan tehdä, on kysyä ja olla halukkaita ottamaan vastaan: ”Mitä viisautta teiltä puuttuu? Mitä te tunnette haluavanne kiihkeästi tietää tai ymmärtää? – – Etsikää hiljainen paikka, jonne voitte mennä säännöllisesti. Nöyrtykää Jumalan edessä. Vuodattakaa sydämenne taivaalliselle Isällenne. Kääntykää Hänen puoleensa saadaksenne vastauksia ja lohtua.”3

Herra todella haluaa puhua meille – sekä henkilökohtaisesti mielellemme ja sydämellemme että koko kirkolle profeettansa välityksellä. Kun tavoittelemme henkilökohtaisen ilmoituksen siunausta, meitä johdatetaan läpi elämämme.

Kirkon lehtien haastattelussa jäsenet kertovat, kuinka profeetan seuraaminen on siunannut heidän elämäänsä ja tuonut rauhaa sekasortoisina aikoina.

Tulosta