2022
Anna Jumalan puhua sinulle omana aikanaan ja omalla tavallaan
Toukokuu 2022


Anna Jumalan puhua sinulle omana aikanaan ja omalla tavallaan

Koska olin odottanut saavani ilmoitusta tietyllä tavalla ja tietyn aikataulun mukaan, en ollut huomannut tilanteita, jolloin taivaallinen Isä puhui minulle.

Kuva
nuori nainen sulkee silmänsä ja rukoilee

Olen tyttö, josta on mukavaa saada vastauksia.

Kun olin nuorempi, minulla oli paljon kysymyksiä. Halusin tietää, miksi taivas on sininen ja missä kadonnut eväsrasiani oli. Kun olin lukiossa, kysymyksistäni tuli monimutkaisempia. Mikä on luvun 347 neliöjuuri? Mitä tapahtuu, kun näemme unta?

Kokemuksen myötä huomasin, että kun minulla oli kysymys, löytäisin vastauksen kaavasta: matemaattisesta kaavasta, tieteellisestä kaavasta. Näiden kaavojen avulla käsitin maailmaa.

Kun kysymykseni ulottuivat ajallisista asioista siihen, mikä on hengellistä, minulla oli lisää kysymyksiä: Onko Mormonin kirja totta? Olenko minä todella Jumalan tytär? Pitäisikö minun palvella lähetystyössä?

Ilokseni opin, että voisin löytää vastauksia hengellisiin kysymyksiin toisenlaisen kaavan avulla! Minulle kaava tarkoitti tätä: rukoileminen + pyhien kirjoitusten tutkiminen + kirkossa käyminen + profeettojen kuunteleminen = vastaukset.

Rakastin tätä kaavaa! Sitä oli helppo noudattaa ja – mikä tärkeämpää – se toimi. Tämä kaava auttoi minua tietämään, että Jumala rakastaa minua ja että evankeliumi on totta, ja olin varma, että voisin käyttää sitä vastausten saamiseen. Niinpä kun presidentti Russell M. Nelson kehotti meitä lisäämään ja parantamaan kykyämme kuulla Häntä1, ajattelin olevani askeleen edellä.

Mutta jossakin elämäni tärkeässä vaiheessa kaavani tuntui lakkaavan toimimasta.

Tavoittelin ilmoitusta

Viikkoja ennen lähetystyöni alkamista palvelupaikkaani muutettiin koronaviruspandemian vuoksi, ja halusin tietää, oliko palveleminen yhä sitä, mitä Jumala haluaisi minun tekevän. Rukoilin, luin pyhiä kirjoituksiani, kävin kirkossa, tutkin konferenssipuheita – ei tulosta. Olin tekemässä elämää mullistavan päätöksen, ja aika oli käymässä vähiin!

Vaikka minulla ei vieläkään ollut vastausta, otin uskon harppauksen ja aloitin lähetyssaarnaajien koulutuskeskuksen verkkokoulutuksen. Lopulta lähdin kentälle, mutta palasin pian kotiin muutamien yksilöllisten henkilökohtaisten olosuhteiden ja vielä useampien kysymysten vuoksi. Kokeilin kaavaani jälleen kerran ja kaipasin epätoivoisesti selitystä, mutta jälleen – ei tulosta. Otin kysymykseni yleiskonferenssiin. Vein ne temppeliin, kun se avattiin uudelleen. Luin Liahonan artikkeleita. Kokeilin kaikkea, mitä olin kuullut muiden tekevän saadakseen vastauksia. Mutta näytti siltä kuin taivaat olisivat suljetut.

Ponnisteluni eivät tietenkään olleet koskaan turhia. Pystyin pääsemään lähemmäksi Jumalaa ja tuntemaan Hengen vaikutuksen voimallisemmin elämässäni, mutta en saanut kaipaamaani tulosta. Mietin, osasinko todella kuulla Häntä.

Sitten eräänä päivänä sain vastauksen. Se ei tapahtunut rukoillessani, lukiessani pyhiä kirjoituksia tai ollessani kirkossa, mutta uskon saaneeni tämän vastauksen, koska olin etsinyt Häntä näillä tavoilla. Se ei ollut tyhjentävä vastaus kysymykseeni, mutta tajusin, että jos minulla olisi uskoa, Jumala ruokkisi minua ”rivin rivin päälle, opetuksen opetuksen päälle” (2. Nefi 28:30) Hänen omana aikanaan ja omalla tavallaan.

Uusia, arvaamattomia yhteyksiä taivaaseen alkoi tulla tavoilla, joita en ollut kokenut koskaan aiemmin. Viikkojen kuluessa yritin avata sydämeni vastaanottamaan viestejä Jumalalta uusilla tavoilla. Se oli käännekohta. Kun etsin Häntä edelleen rukoilemalla ja tutkimalla pyhiä kirjoituksia, aloin huomata Jumalan ohjauksen vuodatusta. Kysymyksiini vastattiin viimein. Se oli ihme!

Käsitin, että koska odotin saavani ilmoitusta tietyllä tavalla ja tietyn aikataulun mukaan, en ollut huomannut tilanteita, jolloin taivaallinen Isä puhui minulle. Ilmoitusta ei ehkä tule joka kerta samalla tavalla. Jumala puhuu meille henkilökohtaisesti ja omilla tavoillaan.

Älä rajoita kykyäsi kuulla Häntä

Presidentti Henry B. Eyring, toinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on opettanut: ”Tapa, jolla ilmoitusta saadaan Jumalalta, ei ole muuttunut Aadamin ja Eevan ajoista. – – Se tapahtuu aina osoittamalla uskoa.”2

Toisinaan meidän pitää ehkä odottaa kärsivällisesti vastauksia Herralta. Mutta kun teemme niin, me voimme edelleen etsiä tapoja tuoda Hengen vaikutus elämäämme. Yritä rukoilla eri ajankohtana. Tutki pyhiä kirjoituksia enemmän kuin koskaan aiemmin. Käy kävelyllä ja pohdiskele. Laula kirkon lauluja. Käy temppelissä useammin. Tee sukututkimusta. Palvele. Paastoa. Kirjoita muistiin ajatuksiasi rukouksen jälkeen. Käy pyhissä paikoissa. Tee uskontäyteisiä asioita, jotka tuovat sinua lähemmäksi Häntä. Tavoilla, joilla Jumala voi puhua sinulle, ei ole loppua, koska Hänen voimallaan ei ole loppua.

Kun etsimme lisää tapoja luoda ilmoitukselle otollisen ilmapiirin, me voimme edelleen vahvistaa suhdettamme taivaalliseen Isään ja kykyämme kuulla Häntä. Jos tavoittelet ilmoitusta, tiedäthän, että Hän odottaa auttaakseen sinua ja tarjoaa sinulle vastauksia omana aikanaan ja omalla tavallaan. Ja jos katsot tarkasti, saatat nähdä, että Hän on jo tehnyt niin.

Tulosta