2023
Mål, vekst og fremgang – nylige budskap fra profeter og apostler
Januar 2023


Bare digitalt

Mål, vekst og fremgang – nylige budskap fra profeter og apostler

Se hva levende profeter nylig har undervist på sosiale medier om å sette seg mål og arbeide med dem for å hjelpe oss å bli mer lik Jesus Kristus.

Bilde
klosser som bygges oppover

I begynnelsen av hvert år overveier vi ofte hvilke mål eller forsetter vi kan sette oss for å forbedre oss. Men med så mange alternativer for hva vi kan lære eller gjøre, hvor skal vi begynne?

I Lukas 2:52 finner vi et mønster fra Frelserens liv: “Jesus gikk fram i visdom og alder og i velvilje hos Gud og mennesker.” Dette verset er også et grunnlag for programmet Barn og ungdom, som oppfordrer oss (uansett alder) til å bli mer lik Jesus Kristus ved å vokse åndelig, sosialt, fysisk og intellektuelt.

Når vi med bønnens hjelp velger og arbeider med mål på alle områder av livet, står vi ofte overfor avgjørelser om ønsker, prioriteringer, feiltrinn, tilbakeslag, standhaftighet, støtte og relasjoner. Medlemmer av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum har gitt håp og innsikt for å hjelpe oss i vår vekst gjennom sine taler i generalkonferansetaler om mål og i disse læresetningene fra deres kontoer på sosiale medier.

Overvei disse tre forsettene

“Jeg er sikker på at mange av dere setter av tid i dag til å skrive ned deres forsetter for det kommende året. Kan jeg komme med noen forslag?

For det første: Bestem deg for å styrke din åndelige grunnvoll. Dette kan innebære å sette av en bestemt tid og et bestemt sted til å studere Skriftene, be oftere, gjøre tempelarbeid til en større prioritet, og la Gud råde i alle aspekter av ditt liv.

For det annet: Bestem deg for å være snill mot andre. Da Frelseren Jesus Kristus besøkte Amerika, som det står i Mormons bok, var noe av det første han underviste, behovet for å eliminere stridigheter i vårt liv. Vær så snill, vær medfølende, forståelsesfulle, vær sen til å dømme og vær snar til å tilgi.

For det tredje: Bestem deg for å være besluttsom. Herren elsker innsats. Herren elsker prinsippfasthet. Herren elsker standhaftighet. Selv om vi helt sikkert vil komme til kort fra tid til annen, vil vår vedvarende innsats for å høre ham og følge inspirasjonen han gir oss, hjelpe oss å ‘vokse [oss] sterke i Ånden’ (Mosiah 18:26).

Måtte Gud velsigne dere, mine kjære venner, og måtte dette være et fantastisk år med hensikt og muligheter for oss alle.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 1. jan. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Muligheter kan komme ved å begynne på og fullføre noe vanskelig

“Til alle mine unge venner, jeg håper dere forstår verdien av å arbeide mot og få høyere utdannelse, og jeg håper dere vil lære av noe jeg angrer på.

Da jeg tok økonomiklasser hos professorer ved universitetet, innså jeg at jeg tjente mer penger enn lærerne. Jeg var vel en ganske god selger. Jeg husker at jeg tenkte: ‘Hvis jeg sluttet på skolen og gjorde en heltidsinnsats innen salg, kunne jeg virkelig være økonomisk trygg.’

Det virket som en fornuftig tanke den gangen. Så jeg fullførte ikke mitt siste år på universitetet. Jeg har angret på denne avgjørelsen hele livet.

Hvem vet hvilke andre muligheter jeg kunne ha fått hvis jeg hadde fullført det siste skoleåret. Du står stadig overfor viktige avgjørelser angående relasjoner, arbeid og skole, og du vet kanskje ikke nøyaktig hva du vil gjøre i fremtiden. Å fullføre utdannelsen vil lede deg i en god retning.

Hvis du er i stand til det, oppfordrer jeg deg til å gjøre det å motta en grad til en vesentlig del av din livsplan. Gud velsigner oss for å begynne på og fullføre noe som utfordrer oss.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 23. feb. 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Hold blikket festet på dine drømmer

“Når det nye året tar til, skulle vi prøve å lære av fortiden. Jeg ber dere om å huske at det er meningen at vi skal lære av fortiden, men ikke leve i den. Vi ser oss tilbake for å dra lærdom av gode erfaringer, ikke for å gjenoppleve det som er forbi.

Når vi har lært det vi trenger å lære, og tatt med oss det beste av det vi har erfart, skulle vi se fremover og huske at tro alltid peker mot fremtiden. Tro er alltid forbundet med velsignelser, sannheter og begivenheter som ennå kan frembringe ønskede resultater i vårt liv.

Noen av dere tenker – spesielt når vi lever gjennom den daglige tumulten i verden rundt oss i dag – ‘Finnes det noen fremtid for meg?’ Hva innebærer et nytt år for meg? Vil jeg være i trygghet? Vil livet være stabilt? Kan jeg stole på Herren og på fremtiden?

Husk dette: Tro stoler på at Gud har store ting i vente for hver og en av oss og at Kristus virkelig er ‘yppersteprest for de goder som skulle komme’ (Hebreerne 9:11).

Hold blikket festet på dine drømmer, uansett hvor langt unna de måtte være. Lev for å se omvendelsens og tilgivelsens mirakler, mirakler av tillit og guddommelig kjærlighet som vil forvandle ditt liv i dag, i morgen og for alltid. Dette er et nyttårsløfte jeg vil be deg om å holde.”

Eldste Jeffrey R. Holland, facebook, 9. jan. 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Bilde
Kristus underviser sine disipler

Hver dag, hver time, kan være en ny begynnelse

“Jeg lærte tidlig i livet at det er ingen grunn til å vente på et nytt år for å få en ny begynnelse i mitt eget liv. For hver ny dag kommer et nytt daggry – ikke bare for jorden, men også for dere og meg. Og for hver ny dag kommer en ny begynnelse – en sjanse til å begynne på nytt og unngå farene ved utsettelse.

Det har vært tider i livet mitt da jeg har tilbragt søvnløse netter med problemer, bekymringer eller personlige sorger. Men uansett hvor mørk natten var, ble jeg alltid oppmuntret av tanken: ‘Om morgenen er det frydesang’ (se Salmene 30:6).

Skriftene lover: ‘Herrens standhaftige kjærlighet opphører aldri. Hans barmhjertighet har ennå ikke tatt slutt. Den er ny hver morgen’ (Klagesangene 3:22–23). Og Herren oppfordrer oss til å ‘la deres lys skinne … slik at de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen’ (Matteus 5:16).

I disse kommende dager, uker og måneder, så anstrengende som de enn måtte være, vil Guds kjærlighet og Åndens frukt gjøre oss i stand til å nå ut til menneskene rundt oss (familie, venner, alle) og hjelpe dem å takle sine utfordrende omstendigheter bedre. ‘Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet. Mot slike er loven ikke’ (Galaterne 5:22–23).”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5. jan. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

“Til tross for tidligere hjertesorg kan vi alle begynne på nytt … Vi kan begynne på nytt fordi vår himmelske Fader er de nye begynnelsers Gud.

Hver dag, hver time, kan være en ny begynnelse – en mulighet til å fornye oss selv i Den hellige ånd. Guds barmhjertighet er tilstrekkelig til å helbrede våre sår, inspirere oss til å gå videre, rense oss for synd, styrke oss for kommende prøvelser, og velsigne oss med håp og hans fred. Dette er et budskap alle Guds barn trenger å høre.”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. aug. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Ikke fullkommen? Du kan være akkurat den personen Gud leter etter

“Fred Astaire var en ikonisk skuespiller, danser og sanger på amerikansk kino. Han spilte i flere dusinvis av show på Broadway og i Hollywood. En av de første prøvespillingene hans ble evaluert med disse ordene: ‘Kan ikke skuespille. Litt skallet. Kan danse litt.’

Ikke noen strålende rapport!

Ved utholdenhet og hardt arbeid utviklet han sine evner til han ble en av tidenes beste artister – kjent for sin ‘eleganse, finesse, originalitet og presisjon’.

Han var ikke den eneste som strevde med å tvile på seg selv eller utholde kritikk.

Walt Disney ble oppsagt fra en avis fordi han ‘manglet fantasi og hadde ingen gode ideer’.

Vincent Van Gogh solgte bare noen få malerier i sin levetid – mange av dem til familie og nære venner.

Ernest Hemingway fikk en gang avslag fra en redaktør som syntes han hadde skrevet ‘både kjedelig og støtende’, og hevdet: ‘Min unge sønn kunne ha gjort det bedre!’

Kanskje vi alle ser på oss selv som litt mindre enn vi er. Uverdig. Talentløs. Ikke spesiell. Mangler hjertet, sinnet, ressursene, utstrålingen eller fysikken til å kunne være til noe særlig nytte Gud.

Du sier at du ikke er fullkommen? Du er ikke god nok? Velkommen i klubben!

Du er kanskje akkurat den personen Gud leter etter.

Gud trenger ikke at du er eksepsjonell, langt mindre fullkommen.

Han vil ta dine talenter og evner og mangfoldiggjøre dem – selv om de kan virke like små som noen brød og fisker. Hvis du stoler på ham og er trofast, vil han foredle dine ord og handlinger og bruke dem til å velsigne og yte tjeneste til store skarer!”

Eldste Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 15. okt. 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Ikke prøv å gjøre alt samtidig.

“Noen ganger reflekterer vi over alle våre ansvarsoppgaver hjemme, på skolen, på jobben og i kirken, og lurer på hvordan vi kan oppnå balanse blant de mange konkurrerende kravene på vår tid. Istedenfor å drive oss selv til vanvidd og prøve å gjøre alt på samme tid, skulle vi identifisere de få grunnleggende tingene som er våre høyeste prioriteringer. Vi kan deretter anstrenge oss for å gi hver av dem den oppmerksomheten de trenger – én om gangen.

Når du er hjemme, velg å prioritere hjemmet. Når du er på skolen, velg å prioritere skolen. Når du er på jobb, velg å prioritere jobben. Når du tilber hjemme eller i kirken, velg å prioritere tilbedelse.

Det kan høres enkelt ut, men vi skulle ikke bli frustrert og kaste bort krefter og prøve å oppnå en fullkommen likevekt blant alle de viktige tingene vi må gjøre. Når vi ber oppriktig om Guds hjelp til å finne ut hva som betyr mest, vil han veilede og hjelpe oss å fokusere vår innsats dag for dag.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 19. apr. 2021, facebook.com/davida.bednar.

Lær av nederlag, og husk Guds godhet

“Jeg har sett i mitt liv og i andre menneskers liv mange tilbakevendende sykluser av hendelser – nederlag og suksess, tristhet og lykke, ødeleggelse og gjenoppbygging, tragedie og triumf, konflikt og harmoni, frustrasjon og tilfredsstillelse og utallige andre.

Men hvis vi i dag, med Guds hjelp, lærer av nederlag, kan vi oppnå større fremgang når vi strever fremover.

Hvis vi i dag, med Guds hjelp, overvinner sorg, kan vi oppleve dypere lykke når vi fortsetter å tjene og hedre ham.

Og hvis vi i dag, med Guds hjelp, takler øyeblikkets frustrasjon på en passende måte, kan vi bli velsignet med å motta varig tilfredsstillelse.

Nøkkelen er alltid å huske Guds storhet og godhet – og erkjenne vår avhengighet av ham for rettledning og styrke i vårt eget liv.

Min oppfordring til dere alle – unge og gamle – er å elske Gud og deres neste, ta vare på de trengende og alltid ha et evig perspektiv på Guds plan for lykke – et perspektiv som strekker seg langt utover jordelivets midlertidige prøvelser og uro.”

Eldste David A. Bednar, Facebook, 13. juni 2021, facebook.com/davida.bednar.

Hold de to store budene, og i den prioriterte rekkefølgen som er gitt

“Drivkraften til å lykkes kan føre til viktige prestasjoner. Det kan absolutt være styrkende og gi fantastiske belønninger, og bidra til dem du er glad i og til og med samfunnet for øvrig. I ytterste konsekvens, hvis du blir overbelastet med dine egne forventninger eller andres antatte forventninger, kan det føre til angst, perfeksjonisme eller depresjon, og kan overvelde ekteskap, familie, tjeneste for andre og til og med kristent disippelskap. Hvordan kan du være sikker på å høste de positive resultatene og unngå det negative i ditt liv?

Av egen erfaring vil jeg si det er ganske klart: Hold de to store bud, og i den prioriterte orden som er gitt – ‘Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første bud. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.’ Å elske og følge Jesus Kristus vil gi hensikt, likevekt og mening i ditt liv. Det vil sette tjeneste i sentrum av ditt liv.”

Eldste D. Todd Christofferson, Facebook, 3. sep. 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sett meningsfylte personlige åndelige mål

Bilde
dukke med delvis malt ansikt

“Darumadukken er et verdsatt symbol på lykke og utholdenhet i japansk kultur. Den brukes til å sette seg mål og feire prestasjoner og suksess. Når noen forplikter seg til et mål, fargelegger de et øye og ber om guddommelig hjelp for å oppnå det. Når målet er nådd, fargelegger de det andre som et tegn på takknemlighet.

Selv om våre nyttårsforsetter kan omfatte måter å forbedre oss fysisk eller timelig på, oppfordrer jeg deg til å rådføre deg med din Fader i himmelen og også sette meningsfylte personlige åndelige mål. Mål som vil styrke din grunnvoll og tro på Jesus Kristus. Husk å takke ham, han er giveren av alle gode gaver.”

Eldste Gary E. Stevenson, Facebook, 1 jan. 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Vær tålmodig og forståelsesfull med deg selv

“Du føler deg kanskje overveldet av alt du ønsker å forbedre når dette nye året begynner. Vær tålmodig og forståelsesfull med deg selv.

Altfor ofte er vi for strenge med oss selv. Herren innbyr oss til å komme som vi er, å gjøre alt dette i ‘visdom og orden’ [Mosiah 4:27]. Han forventer ikke at vi skal løpe hurtigere enn vi har styrke til, selv om vi er flittige og tapre.”

Eldste Gerrit W. Gong, Facebook, 10. jan. 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Søk Herrens hjelp til å bli bedre linje på linje, aldri alt på én gang

“Ved en anledning sa Frelseren selv: ‘Derfor, hva slags menn burde dere være? Sannelig sier jeg dere, likesom jeg er’ [3 Nephi 27:27]. Denne fullkommenheten vil absolutt ikke komme før vi når den andre siden av sløret. Gjennom sine profeter oppfordrer Herren oss til å søke måter å forbedre oss på, aldri alt på én gang, men linje på linje.

Hjelpen vi kan få fra Herren i våre mål og rettferdige anstrengelser, er ubegrenset, og han støtter oss i enhver god og rettferdig bestrebelse. Mitt livs kall som et av hans spesielle vitner har gitt enda større styrke til min beslutning om å fortsette å gjøre forbedringer på forskjellige områder av mitt liv for å bli mer lik Kristus. Enhver anstrengelse for å bli mer lik ham, øker vår åndelige kapasitet til å tjene ham. Vi kan alltid være takknemlige til Herren for hjelpen han gir oss til å gjøre personlige forbedringer. I mitt tilfelle har jeg fortsatt en lang vei å gå. Men jeg gjør fremskritt, litt etter litt, med glede og takknemlighet!

Jeg oppfordrer dere til å overveie hvordan dere kan gjøre rettferdige bestrebelser i deres eget liv, uansett omstendigheter. Jeg forsikrer dere om at Herren elsker hver og en av oss, og at han alltid er der for å hjelpe oss, uavhengig av situasjonen vi står overfor.”

Eldste Ulisses Soares, Facebook, 26. feb. 2021, facebook.com/soares.u.

Skriv ut