2023
Jeg ble utsatt for overgrep – hvordan kunne jeg noensinne tilgi?
Januar 2023


Bare digitalt: Unge voksne

Jeg ble utsatt for overgrep – hvordan kunne jeg noensinne tilgi?

Jeg bar på så mye sinne og bitterhet i mange år, men Jesu Kristi evangelium hjalp meg å finne håp.

Bilde
Kristus gråter og trøster noen

Da jeg var svært liten, led jeg under forskjellige former for overgrep og mishandling av et medlem av min familie og en annen utenfor min familie. På grunn av disse overgrepene vokste jeg opp med frykt, hat og mye bitterhet i hjertet. Noen ganger trodde jeg at jeg var årsaken til det som hadde skjedd med meg, og jeg følte meg skyldig. Jeg følte meg som det dårligste mennesket i hele verden. Og jeg bar disse følelsene med meg i oppveksten.

Alt forandret seg imidlertid da jeg var 20, og misjonærer banket på døren min for å dele et spesielt budskap med meg – et budskap fylt av tro, kjærlighet og håp. De fortalte meg om Jesu Kristi evangelium.

Da jeg lyttet til dem, følte jeg den fred og ro i hjertet som jeg hadde manglet mesteparten av livet mitt. Jeg kunne oppriktig føle at vår himmelske Fader og Jesus Kristus virkelig elsket meg og at min verdi ikke hadde avtatt til tross for alt jeg hadde gjennomgått. Kunne dette være måten å endelig bli fri fra skyldfølelsen og skammen jeg hadde båret med meg gjennom hele livet?

Å lære om Frelserens helbredende kraft

Misjonærene fortsatte å besøke og undervise meg, og bare to måneder senere ble jeg døpt. Jeg hadde aldri vært så lykkelig i hele mitt liv. Etter hvert som jeg fortsatte å lære mer og mer, viste evangeliets prinsipper og læresetninger meg hvordan jeg kunne (det var faktisk mulig!) finne styrke til å gå videre med fred, tilgi og avslutte konflikten jeg hadde hatt så lenge i mitt hjerte.1

Jeg ble spesielt trøstet av ordene til eldste Patrick Kearon i De sytti under generalkonferansen da han talte om overgrep. Han underviste:

“Du er ikke definert av disse forferdelige tingene som har blitt gjort mot deg. Du er, i strålende sannhet, definert av din evig eksisterende identitet som en sønn eller datter av Gud …

Med utstrakte armer tilbyr Frelseren deg helbredelsens gave. Med mot, tålmodighet og trofast fokus på ham, kan du om ikke lenge fullt ut ta imot denne gaven. Du kan gi slipp på din smerte og etterlate den ved hans føtter.”2

Jeg vet nå at jeg ikke har skyld i det som skjedde med meg – jeg var et offer for andres forferdelige handlinger.

Jeg er så takknemlig for Jesu Kristi helbredende kraft. Å lære om ham og strebe etter å følge ham, har hjulpet meg å gå videre med kunnskapen om at han led for meg og forstår alt jeg har vært gjennom. Å lære at han bar mine byrder alene slik at jeg aldri ville måtte gjøre det, var en fantastisk erkjennelse for meg og har styrket min tro på ham.

Erstatte hat med fred

Min egen uro med hensyn til overgrepene mot meg var ikke den eneste delen av meg som trengte helbredelse. Jeg lærte at Jesus Kristus, ved sin forsonings kraft, ikke bare vil rense oss for våre synder, men også trøste oss og hjelpe oss å gå fremover, vokse og tilgi dem som har såret oss dypt.

Tilgivelse er vanskelig, og noen ganger kan det virke umulig. Det gjorde det lenge i mitt tilfelle. Men da jeg fokuserte på å komme meg etter konsekvensene av overgrep, innså jeg at jeg kunne arbeide mot tilgivelse sakte over tid fordi det var nødvendig for fullstendig rehabilitering.

President Russell M. Nelson underviste oss nylig om å avslutte konflikter i vårt liv. Han sa: “Hvis tilgivelse i dag virker umulig, be om kraft gjennom Jesu Kristi forsonende blod for å hjelpe deg. Når du gjør det, lover jeg personlig fred og en økning av åndelig momentum.”3

For å frigjøre min sjel fra hat og bitterhet, satte jeg min lit til Frelseren for å hjelpe meg virkelig å tilgi, og gi slipp på konflikten i mitt hjerte. Det var en lang prosess, men da jeg utøvde tro, følte jeg Frelserens betryggende kjærlighet og fred erstatte de negative følelsene jeg hadde båret på så lenge. Jeg var endelig i stand til å innse at selv om fortiden ikke kan viskes ut eller forandres, kan den aksepteres og overvinnes, og det hjalp meg å føle stort håp for fremtiden.

Kristus er med oss

Til tross for det jeg trodde da jeg var ung, er Herren med oss gjennom alt. Han elsker oss med uendelig kjærlighet. Jeg var så fortvilet over mine omstendigheter i livet, men han viste meg hvordan han kan hjelpe oss å vende vår verste lidelse til vakker tro og styrke.

Jeg elsker dette evangeliet, og er ikke i tvil om veien jeg har tatt som en Jesu Kristi disippel. Jeg vet i mitt hjerte at Jesus Kristus og min himmelske Fader elsker meg – og hver og en av oss. De står klare til å hjelpe oss å gjøre det tilsynelatende umulige, spesielt hvis det umulige innebærer å tilgi det tilsynelatende utilgivelige. Vær sterk, vær utholdelig, ha tro, og du vil bli svært velsignet.

Jeg vet at jeg har blitt det.

Skriv ut