2023
Herraan turvaaminen – paras koulutukseni
Huhtikuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Herraan turvaaminen – paras koulutukseni

Herra valmistaa keinon, kun noudatamme Hänen kehotuksiaan ja käskyjään.

Kuva
Kristus Marian ja Martan kanssa

Maria ja Martta, Del Parson

Elämämme kokemusten tarkoituksena on syventää luottamustamme Jumalaan ja suhdettamme Häneen. Eikä opiskeluaika ole mikään poikkeus siihen. Olen oppinut omasta kokemuksestani, ettei yleensä koskaan ole hyvä aika opiskella, mutta aina on hyvä aika turvata Herraan. Haluaisin kertoa parista kokemuksesta, jolloin opin lisää uskosta hyvin todellisella tavalla.

Työskentelin 13 vuotta taiteilijana ja tuottajana Disney Interactive Studios -yhtiössä, ja kun eräänä päivänä painoin hissin painiketta noustakseni työpaikalleni, minusta tuntui, ettei minun pitänyt olla siellä. No, panin tuon ajatuksen henkiselle hyllylle ja jatkoin työntekoa. Kuinka voisin jättää vakaan ja halutun uran? Kuinka voisin jättää ne hyvät ihmiset, joista kovasti pidin ja joiden kanssa olin työskennellyt suurin piirtein viimeisen vuosikymmenen ajan?

Mutta asia painoi minua ja tiesin, ettei tämä tunne häviäisi. Yritin laatia suunnitelman, jotta minulla oli jotakin valmiina ennen lähtöäni, mutta yritinpä miten hyvänsä, siitä ei tullut mitään. Niinpä lähdin sieltä ilman uutta työpaikkaa tai työtilaisuutta. Itkin ja kävin tänä aikana monia syvällisiä, vilpittömiä keskusteluja taivaallisen Isäni kanssa.

Opin, että suunnitelma oli, ettei ole suunnitelmaa. Opin, mitä olin vailla titteliä, uraa tai asemaa. Vaikka tämä muutos oli tuskallinen, se oli korvaamaton vaihe minulle oppia itsestäni ja suhteestani taivaalliseen Isääni. Vain kaksi kuukautta lähtöni jälkeen tuo studio, jota pidin vakaana, suljettiin aivan yllättäen ja varoittamatta.

Koko sen ajan, kun lähdin Disneyltä, pohdin ja tutkin näitä presidentti Spencer W. Kimballin sanoja: ”Turvallisuuden tunne ei synny rajattomasta rikkaudesta vaan sammumattomasta uskosta.”1 Todellinen turvallisuutemme ja rauhamme syntyy uskosta Jeesukseen Kristukseen. Tuo usko Kristukseen on valinta, jonka me voimme tehdä. Olen kiitollinen siitä, että Hän antoi minun valita Hänet.

Tuskin kuukautta myöhemmin tunsin innoitusta tarkastella työuraa, joka liittyi humanitaariseen ja voittoa tavoittelemattomaan työhön. Työvaatimukset johtivat minut ottamaan selvää julkishallinnon maisterintutkinnosta BYU:ssa. En ollut suunnitellut palaavani opiskelemaan suoritettuani kandidaatin tutkinnon. Mutta Hän näytti minulle, että edessäni oli enemmän tai – pitäisi kai sanoa – minusta oli enempään kuin tiesin.

Jatko-opintohakemuksen määräaika oli vain muutaman päivän päässä, mutta Hänen avullaan pystyin jotenkin lähettämään kaikki tarvittavat paperit, suositukset ja haastattelut. Minut hyväksyttiin jatko-opintoihin, ja heti sen jälkeen minut palkattiin kirkon animaatiotiimin johtajaksi, mikä oli jälleen odottamaton tilaisuus.

Olin nyt aloittamassa jatko-opintoja, aloittamassa uutta haasteellista työtä ja jatkamassa palvelemista seurakuntani yli 50 nuoren naisen Nuorten Naisten johtajana. Se ei näyttänyt mahdolliselta, mutta kaikki kolme tuntuivat oikealta. Niinpä turvasin Häneen. Vain Hän näyttäisi minulle, kuinka tämä toimisi, ja Hän teki niin.

Kolmen vuoden jatko-opiskelujeni ajan näin jatkuvasti, kuinka Hänen kätensä vaikutus vahvisti minua tavoilla, joita en pitänyt mahdollisina. Hän jakoi elämässäni ”Punaisetmeret” (ks. 2. Moos. 14) ja jollakin tavoin raivasi tien niin että asioita tapahtui ja että kykyni suurenivat.

Herra valmistaa keinon, kun me noudatamme Hänen kehotuksiaan ja käskyjään. Profeetta Nefi julisti tuon totuuden sanoessaan: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt, sillä minä tiedän, ettei Herra anna ihmislapsille mitään käskyjä valmistamatta heille keinoa toteuttaa sitä, mitä hän käskee heidän tehdä” (1. Nefi 3:7).

Herra valmistaa meille keinon toteuttaa ne asiat, joita Hän on pyytänyt meitä tekemään. Jos sinun on vaikea saada asiat järjestymään taloudellisesti tai muuten opiskelujesi kohdalla, tiedä vain, että jos tunnet innoitusta opiskella tänä aikana, Herra valmistaa keinon, aivan kuten Nefi julisti. Turvaa Häneen. Hän rakastaa sinua ja haluaa pitää sinusta huolen ja tekee niin, kun päätät osoittaa uskoasi Häneen.

Tuona kiireisenä aikana opiskelijana huomasin, että minun oli valittava esimerkiksi sen välillä, autanko nuoria naisia järjestämään seurakunnan toiminnan vai opiskelenko lukukauden puolivälissä pidettäviin tentteihini. Päätin kuunnella samaa ääntä, joka oli johtanut minut siihen tilanteeseen, ja päätin olla nuorten naisten kanssa. Sitten rukoilin ja tein parhaani opiskellakseni sen ajan, joka minulla oli jäljellä.

Kerta toisensa jälkeen menin tenttiin ja jotenkin selviydyin hyvin – aina odotettua paremmin. Herra on erittäin armollinen ja hyvä. Se on tärkeä opetus, jonka sain opiskelustani: millainen Jumala on ja että Hän rakastaa minua tyttärenään.

Toinen opetus opiskelustani on, että kun asetamme Herran ensimmäiselle sijalle ja pidämme Hänen kanssaan tekemämme liitot, kaikki asettuu oikealle paikalleen ja me saamme lahjana Hänen rauhansa ja apunsa myrskyn keskellä. Meillä on rauha, koska tiedämme, että Hän on meidän kanssamme. Kun valitsemme Hänet, meitä siunataan kaikella, mitä tarvitsemme käydessämme läpi haasteita, joita Hän on asettanut eteemme.

Minä rakastan Herraa. Todistan, että Hän johtaa tätä kirkkoa profeettamme, presidentti Russell M. Nelsonin välityksellä. Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme. Hänen uhrinsa ansiosta me voimme saada rauhan, joka ylittää kaiken ymmärryksen (ks. Fil. 4:7). Juuri Hänen rauhansa ja rakkautensa tukevat meitä toivottoman tai mahdottoman keskellä. Hän huolehtii meistä, kun pidämme liittomme ja turvaamme Häneen koko sydämestämme (ks. Sananl. 3:5). Tämä on Hänen palautettu kirkkonsa maan päällä, ja meillä on Hänen evankeliuminsa täyteys. Tiedän, että Hän elää ja rakastaa sinua! Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Spencer W. Kimball, ”The Family Influence”, Ensign, heinäkuu 1973, s. 17.

Tulosta