2023
Neljä totuutta, jotka auttavat sinua löytämään tiesi nuorena aikuisena
Toukokuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Neljä totuutta, jotka auttavat sinua löytämään tiesi nuorena aikuisena

Minulla oli vaikeuksia nuorena aikuisena, mutta opin neljä totuutta, jotka auttoivat minua löytämään tieni tuona aikana.

Kuva
kollaasi, jossa on pyhät kirjoitukset, kolikoita, kahdet kädet ja Jeesus Kristus

Hanki koulutus. Palvele lähetystyössä. Mene naimisiin. Matkustele maailmalla. Hanki ura. Ole vakavarainen. Hanki lapsi. Kun elämässä on niin monia tärkeitä päätöksiä sekä ääniä, jotka kertovat meille, kuinka ”olla aikuinen”, miten ihmeessä voisimme karsia tavoiteluetteloamme?

Näiden lukemattomien mahdollisuuksien sekä yleisesti esiintyvien virheiden tekemisen ja paitsi jäämisen pelon vuoksi on ymmärrettävää, että niin monilla nuorilla aikuisilla on vaikeuksia. Silti vastaus elämän päätösten asettamisessa tärkeysjärjestykseen on aina sama: käänny Jeesuksen Kristuksen puoleen. Selviytyäksemme nuoren aikuisen elämän arvaamattomalla ulapalla voimme käyttää seuraavia neljää ehdotusta pitääksemme elämämme keskittyneenä Kristukseen.

Tutki pyhiä kirjoituksia päivittäin

Tutkimisen ja lukemisen välillä on eroa – ja sillä on suuri vaikutus! Minulle tutkiminen tarkoittaa sitä, että lukee rukoillen ja tarkoituksellisesti, ja että etsii johdatusta ja tietoa.

Presidentti Thomas S. Monson keskittyi viimeisessä puheessaan profeettana Mormonin kirjan voimaan. Muiden siunausten lisäksi hän lupasi, että kun luemme Mormonin kirjaa, me ”pystymme kuulemaan Hengen äänen, vastustamaan kiusausta, voittamaan epäilyksen ja pelon ja saamaan taivaan apua elämässämme”1.

Tutkimalla pyhiä kirjoituksia osoitat Jumalalle, että Hän on tärkeä. Aivan kuten me ruokimme kehoamme joka aamu saadaksemme fyysistä voimaa, meidän henkemmekin tarvitsee päivittäistä hengellistä voimaa. Se, että luomme tavan tutkia pyhiä kirjoituksia päivittäin, antaa meille sitä hengellistä ravintoa, jota tarvitsemme pysyäksemme lujasti ankkuroituina Kristukseen ja avataksemme mielemme ja sydämemme Hengelle.

Maksa kymmenykset

Raha kuuluu elämän tosiasioihin, vaikka sen katsominen väärästä näkökulmasta voi tehdä siitä maailmallista. Se on huolenaihe monille nuorille aikuisille. Eikö olisikin hienoa, jos meille taattaisiin siunauksia, jos uhraisimme vähän siitä, mitä olemme saaneet?

Hetkinen – niinhän meille taataankin!

Malakia Vanhassa testamentissa ja itse Jeesus Kristus Amerikan mantereella lupasivat kumpikin, että jos maksamme kymmenyksemme, taivaan ikkunat avataan ja siunauksia vuodatetaan (ks. Mal. 3:10, ks. myös 3. Nefi 24:8–10). Jumala tietää taloudellisista huolistamme ja on tietoinen siitä, että osan pyytäminen kaikesta ansaitsemastamme voi tuntua paljolta. Mikään muu, mitä voisimme tehdä sillä kymmenen prosentin lahjoituksella, ei kuitenkaan ole verrattavissa siunauksiin, joita Jumala on varannut meitä varten, ja me vahvistamme uskoamme joka kerta, kun pyhitämme kymmenyksemme Herralle.

Ole kiitollinen

Kiitollisuus hyvinä ja huonoina aikoina on taito, joka vaatii ponnistelua ja harjoitusta. Kiitollisuus voi kuitenkin tehdä elämästä äärettömän paljon parempaa! Kiitollisuuden ilmaiseminen ei ole sitä, että jättää huomiotta kaikki elämän kielteiset puolet ja teeskentelee, että kaikki on loistavasti. Sen sijaan siihen kuuluu se, että huomaa kiitollisuudenaiheita kaikesta kielteisestä huolimatta.

Tutkimukset osoittavat, että kiitollisuuden myönteisiä vaikutuksia ovat muun muassa lisääntynyt hyvinvointi, syvällisemmät ihmissuhteet, lisääntynyt optimismi ja onnellisuus, voimakkaampi itsehillintä, vähäisempi stressi, parempi fyysinen ja henkinen terveys sekä kaiken kaikkiaan parempi elämä! Presidentti Nelson on sanonut, että kiitollisuus ”antaa meille laajemman näkökulman elämän tarkoitukseen ja iloon”2.

Kun sinulla seuraavan kerran on muutama minuutti aikaa, päätä miettiä, mistä olet kiitollinen. Tapahtuupa se sitten rukoillessa tai pohdiskellessa, kiitollisuus hyödyttää elämääsi ja pitää sinut keskittyneenä Vapahtajaan.

Opi lisää Jeesuksesta Kristuksesta

Viimeinen ajatukseni liittyy kaikkein vaikuttavimpaan ja eniten iankaikkisuutta muuttavaan tapahtumaan: Jeesuksen Kristuksen sovitukseen.

Voin osoittaa lähetystyöni ajalta tietyn hetken, joka muutti tavan, jolla suhtauduin Vapahtajan sovitukseen. Pyhien kirjoitusten tutkimisen aikana eräänä aamuna tajusin yhtäkkiä Kristuksen sovituksen välttämättömyyden ja suuruuden. En muista, mitä luin, mutta yhtäkkiä ymmärsin syvällisemmällä tasolla, kuinka todella turhaa kaikki elämässä olisi ilman Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitustaan.

Voit aloittaa tänään lukemalla ja kuuntelemalla pyhiä kirjoituksia ja profeettojen sanoja Kristuksesta ja Hänen sovitusuhristaan. Yritä rukoilla syvällisempää ymmärrystä. Tutkimisen ja rukouksen yhdistäminen saa aikaan ihmeitä ja tuo elämääsi suurempaa voimaa. Presidentti Nelson on toistuvasti neuvonut meitä voittamaan maailman, jonka hän määritteli tarkoittavan sitä, että ”opimme rakastamaan Jumalaa ja Hänen rakasta Poikaansa enemmän kuin ketään tai mitään muuta”3.

Se, että opimme lisää Vapahtajastamme ja Hänen äärettömästä sovituksestaan, auttaa meitä voittamaan maailman, keskittämään uudelleen tärkeysjärjestyksemme ja muuttamaan sitä, kuinka ajattelemme ja toimimme joka päivä. Se tuo meitä lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, jolloin olemme paremmin varustautuneita selviytymään elämän monista haasteista.

Tulosta