2023
Opin uskomaan, että Vapahtaja voisi parantaa minut
Toukokuu 2023


Opin uskomaan, että Vapahtaja voisi parantaa minut

Tiesin, että Jeesus Kristus voisi parantaa kaikki, mutta Hänen parantavaan voimaansa turvautuminen hädän hetkenäni oli vaikeampaa kuin olin odottanut.

Kuva
nainen kokoamassa itseään palapelin palasista

Tiettynä aikana lähetystyössäni kamppailin erään ongelman kanssa uskoen, ettei siihen ollut ratkaisua. Olin kyllästynyt ja turhautunut, ja kerroin tilanteesta eräälle läheiselle ystävälle. Kun olin valittanut aikani, tämä ystävä – joka tunsi aina Hengen lähellään – vastasi hyvin yksinkertaisesti: ”Oletko yrittänyt rukoilla asiasta?”

Vastaus oli tavallaan kyllä. Kyllä, olin yrittänyt rukoilla siitä aiemmin. Mutta en koko sydämestäni. En ollut rukoillut uskoen siihen, että Vapahtaja voi parantaa kaikki haavat. Uskoin tuon totuuden pätevän muihin, mutta en itseeni.

Lähetyssaarnaajana opetin jatkuvasti ihmisille, että he voisivat kokea parantumisen Kristuksessa. Mutta vaikka kuinka yritin saada itseni vakuuttuneeksi siitä, että Hänen parantava voimansa koski myös minua, en koskaan täysin uskonut sitä.

Eräänä päivänä olin kohtaamieni vaikeuksien lannistama. Asiat, joista yleensä sain lohtua, eivät tuntuneet toimivan. Tarvitsin jotakin enemmän – tarvitsin Vapahtajan, joka voisi parantaa kaikki haavat. Rukoilin palavammin kuin koskaan aiemmin, ja ensimmäistä kertaa pyysin Jumalaa auttamaan minua uskomaan siihen parantavaan voimaan, joka koituu Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Kun tutkin Vapahtajan sovitusta ja tein kaiken voitavani uskoakseni, mieleni alkoi muuttua. Täytyin ”ilolla, rauhalla ja lohdutuksella”1 ja opin omalta osaltani, että ”Jeesuksen Kristuksen sovitus voi oikaista kaiken sen, mikä on elämässä epäoikeudenmukaista”2.

Tapahtuiko parantumiseni fyysisen ihmeen kautta, kuten ne, joista kerrotaan Uudessa testamentissa? Tuliko osakseni käsittämättömiä ihmeitä, kuten veden muuttaminen viiniksi tai miehen herättäminen kuolleista?

Ei.

Mutta se parantava voima, jota näin elämässäni, tuli saamastani päivittäisestä lohdusta ja rauhasta. Se tuli selittämättömästä optimismista, jota tunsin syvällä sielussani. Nuo asiat antoivat minulle voimaa, jota tarvitsin, niin että selvisin vielä yhden päivän, yhden viikon ja yhden kuukauden, koko ajan hymyillen.

Rehellisesti sanottuna en huomannut elämässäni toimivaa Vapahtajan parantavaa voimaa ennen kuin jonkin ajan kuluttua, kun koettelemukseni tuntui paljon helpommalta kestää. Kun pohdin sitä, miltä minusta oli tuntunut kuukausia aiemmin, ennen kuin olin pyytänyt apua Vapahtajalta, ymmärsin, että olin kokenut ihmeen. Näin selvästi, etten olisi mitenkään pystynyt voittamaan kokemiani vaikeuksia ilman sitä, että rakastava Vapahtaja ojensi minulle armollisen ja parantavan käsivartensa.

Luulen, että totuus on, että Kristuksen parantava voima ilmenee usein pienten päivittäisten ihmeiden kautta, enkä minä ollut ymmärtänyt tuota totuutta. Kyllä, me kuulemme Raamatun ja Mormonin kirjan valtavista, konkreettisista ihmeistä, mutta haluan ajatella, että jotkin kaikkein merkittävimmistä ihmeistä, joita tapahtui Kristuksen ollessa tämän maan päällä, ilmenivät luultavasti niissä yksinkertaisissa, muistiin kirjoittamattomissa ystävällisissä teoissa, joita Hän teki varmasti päivittäin.

Olipa kyse keskustelusta, jonka Hän kävi kadulla kohtaamansa henkilön kanssa ja joka sai tämän tuntemaan toivoa, tai vain siitä, että Hän hymyili jollekulle yhteisön ulkopuolelle karkotetulle, olen varma, että Hän oman tapaukseni tavoin paransi usein näitä ihmisiä sekä pienin että suurin keinoin.

Kristus voi parantaa kaikki haavat. Hän ojensi minulle parantavan kätensä tavoilla, jotka jäivät minulta melkein huomaamatta ja joista en antanut Hänelle kunniaa. Ja uskon, että Hän voi tehdä samoin meidän kaikkien kohdalla. Kuten sisar Amy A. Wright, ensimmäinen neuvonantaja Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa, on opettanut: ”Meillä kaikilla on elämässämme jotakin särkynyttä, joka on korjattava, kunnostettava tai parannettava. Kun käännymme Vapahtajan puoleen, kun sovitamme sydämemme ja mielemme yhteen Hänen kanssaan, kun teemme parannuksen, niin Hän tulee meidän luoksemme ’parantaminen siivissään’ [2. Nefi 25:13].”3

Ellet usko Jeesuksen Kristuksen voivan parantaa sinut, kannustan sinua pyytämään rukoillen uskoa siihen, että uskoisit. Rukoile, että silmäsi avautuvat näkemään ne pienet ihmeet, joita tapahtuu Hänen ansiostaan päivittäin. Etsi Häntä. Lupaan, ettei mikään murhe eikä vaikeus ole liian suuri Hänen parannettavakseen – Hänen omana aikanaan ja Hänen omalla tavallaan. Ketään ei jätetä Vapahtajan rakkauden ulkopuolelle, ja se koskee myös sinua. Hän auttaa sinua kokemaan parantumisen haavoistasi Hänen täydellisellä tavallaan, jos annat Hänen tehdä niin. Hän teki niin omalla kohdallani.

Viitteet

  1. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 52.

  2. Saarnatkaa minun evankeliumiani – lähetystyöpalvelun opas, 2005, s. 52.

  3. Amy A. Wright, ”Kristus parantaa sen, mikä on särkynyt”, Liahona, toukokuu 2022, s. 84.

Tulosta