2023
Vier waarheden die je als jongvolwassene zullen helpen
Mei 2023


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Vier waarheden die je als jongvolwassene zullen helpen

Ik worstelde als jongvolwassene, maar leerde vier waarheden die me hebben geholpen.

Afbeelding
collage met Schriften, munten, handen en Jezus Christus

Een opleiding volgen. Op zending gaan. Trouwen. Een wereldreis maken. Een carrière uitbouwen. Financieel zelfstandig worden. Kinderen krijgen. Hoe kunnen we in ’s hemelsnaam onze prioriteiten bepalen als we zoveel belangrijke beslissingen moeten nemen en onder druk staan om volwassen te worden?

Het is begrijpelijk dat zoveel jongvolwassenen het moeilijk hebben, omdat er ontelbare mogelijkheden zijn en we allemaal bang zijn dat we het verkeerd doen of een kans missen. Maar de beste manier om prioriteiten te stellen is altijd hetzelfde: wend je tot Jezus Christus. Hier zijn vier tips om de onzekerheden van je jongvolwassen leven het hoofd te bieden door Christus erin centraal te stellen.

Bestudeer dagelijks de Schriften

Er is een verschil tussen bestuderen en lezen – een groot verschil! Volgens mij betekent studeren dat we gebedsvol en doelgericht lezen om leiding en kennis op te doen.

President Thomas S. Monson sprak tijdens zijn laatste toespraak als profeet over de kracht van het Boek van Mormon. Hij beloofde onder meer dat we door het Boek van Mormon te lezen ‘in staat [zullen zijn] om de stem van de Geest te horen, verleiding te weerstaan, angst en twijfel te overwinnen, en hemelse hulp te ontvangen’.1

Door de Schriften te bestuderen, laat je God zien dat Hij belangrijk is. Net zoals we ons lichaam elke ochtend voeden om lichamelijke kracht op te doen, heeft onze geest ook dagelijks geestelijke kracht nodig. Als we van dagelijkse Schriftstudie een gewoonte maken, krijgen we de geestelijke voeding die we nodig hebben om ons stevig in Christus te verankeren en ons verstand en hart voor de Geest open te stellen.

Betaal tiende

Geld kan werelds worden als je het verkeerde perspectief hebt, maar het hoort nu eenmaal bij het leven. Veel jongvolwassenen hebben geldzorgen. Zou het niet geweldig zijn als ons zegeningen werden beloofd als we een beetje van wat we hebben gekregen, zouden offeren?

Wacht even – die belofte hebben we!

Maleachi in het Oude Testament en Jezus Christus zelf in Amerika hebben beloofd dat als we onze tiende betalen, de vensters van de hemel geopend zullen worden en zegeningen zullen worden uitgestort (zie Maleachi 3:10, zie ook 3 Nephi 24:8–10). God kent onze financiële zorgen en is Zich ervan bewust dat een deel van alles wat we verdienen veel kan lijken. Maar wat wij met die tien procent kunnen doen, is niet te vergelijken met de zegeningen die God voor ons in petto heeft, en we versterken ons geloof telkens als we onze tiende aan de Heer wijden.

Wees dankbaar

Dankbaar zijn in voor- en tegenspoed is een vaardigheid die inspanning en oefening vereist. Maar dankbaarheid kan het leven oneindig veel beter maken! Dankbaarheid uiten wil niet zeggen dat we alle negatieve aspecten van het leven negeren en doen alsof alles rozengeur en maneschijn is. Nee, het wil zeggen dat we dingen vinden om dankbaar voor te zijn, ondanks al het negatieve.

Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid veel voordelen heeft, zoals een groter welzijn, betere relaties, meer optimisme en geluk, betere zelfbeheersing, minder stress, een betere lichamelijke en mentale gezondheid, en een algeheel beter leven! President Nelson heeft gezegd dat dankbaarheid ‘onze kijk op het doel en de vreugde van het leven’ verbreedt.2

Denk de volgende keer dat je een paar minuten de tijd hebt eens na waar je allemaal dankbaar voor bent. Dankbaarheid zal je leven verbeteren en je op de Heiland richten, of je het nu in gebed of in gedachten doet.

Leer meer over Jezus Christus

Mijn laatste tip heeft te maken met de meest ingrijpende en eeuwige gebeurtenis die ooit heeft plaatsgevonden: de verzoening van Jezus Christus.

Ik weet precies wanneer ik op mijn zending een andere kijk op de verzoening van de Heiland kreeg. Het was tijdens mijn ochtendstudie. Ik las in de Schriften en werd opeens doordrongen van de noodzaak en grootsheid van de verzoening van Christus. Ik weet niet meer wat ik toen aan het lezen was, maar ik kreeg plots een dieper begrip van het feit dat alles zonder Jezus Christus en zijn verzoening echt zinloos zou zijn.

Je kunt vandaag nog de Schriften en woorden van de profeten over Christus en zijn zoenoffer lezen of beluisteren. Bid om meer begrip. De combinatie van studie en gebed leidt tot wonderen en meer kracht in je leven. President Nelson heeft ons herhaaldelijk de raad gegeven om de wereld te overwinnen, wat hij omschreef als ‘God en zijn geliefde Zoon meer [liefhebben] dan u iemand of iets anders liefhebt’.3

Als we meer over onze Heiland en zijn oneindige verzoening leren, kunnen we de wereld overwinnen, onze prioriteiten bijstellen en onze dagelijkse denkwijze en handelingen veranderen. Dan komen we dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus, en zijn we beter in staat om met de vele moeilijkheden van het leven om te gaan.

Afdrukken