2023
Leren geloven dat de Heiland mij kan genezen
Mei 2023


Leren geloven dat de Heiland mij kan genezen

Ik wist dat Jezus Christus iedereen kan genezen, maar toen ik Hem echt nodig had, was het moeilijker dan ik dacht om op zijn genezende kracht te vertrouwen.

Afbeelding
vrouw maakt zichzelf compleet met puzzelstukjes

Op een gegeven moment worstelde ik op mijn zending met een probleem waarvoor ik geen oplossing zag. Ik was het beu, gefrustreerd, en vertelde een goede vriendin over mijn situatie. Deze vriendin – die altijd openstond voor de Geest – liet me mijn frustraties uiten en zei toen simpelweg: ‘Heb je geprobeerd erover te bidden?’

Het antwoord was min of meer ja. Ja, ik had er al eens over gebeden. Maar niet met mijn hele hart. Ik had niet gebeden met het geloof dat de Heiland alle wonden kan genezen. Dat was een waarheid die ik voor anderen geloofde, maar niet voor mijzelf.

Als zendelinge was het een gewoonte geworden om mensen te leren dat ze genezing in Christus konden vinden. Maar hoe hard ik mezelf er ook van probeerde te overtuigen dat zijn genezende kracht ook voor mij was, geloofde ik dat nooit helemaal.

Op een dag was ik overweldigd door mijn worstelingen. De dingen die me meestal hielpen, werkten dit keer niet. Ik had meer nodig – ik had een Heiland nodig die alle wonden kon genezen. Ik bad vuriger dan ooit tevoren, en voor het eerst vroeg ik God mij te helpen geloven in de genezende kracht van de verzoening van Jezus Christus.

Toen ik de verzoening van de Heiland bestudeerde en alles deed wat ik kon om te geloven, begon ik anders te denken. Ik was ‘met vreugde, vrede en troost vervuld’,1 en ik ontdekte zelf dat ‘alles wat oneerlijk in het leven is, door de verzoening van Jezus Christus rechtgezet [kan] worden’.2

Werd ik door een lichamelijk wonder genezen, zoals in het Nieuwe Testament? Was het een onbegrijpelijk wonder zoals water dat in wijn veranderde of een mens die uit de doden werd opgewekt?

Nee.

De genezende kracht die ik ervoer, kwam in de vorm van dagelijkse troost en gemoedsrust. Ze kwam door het onverklaarbare optimisme dat ik diep in mijn ziel voelde. Ik kreeg de kracht die ik nodig had om het nog een dag, een week, een maand langer vol te houden, telkens met een glimlach op mijn gezicht.

Eerlijk gezegd herkende ik de genezende kracht van de Heiland pas na verloop van tijd, toen mijn beproeving veel draaglijker aanvoelde. Toen ik erover nadacht hoe ik me maanden daarvoor had gevoeld, voordat ik de Heiland om hulp had gevraagd, besefte ik dat ik een wonder had meegemaakt. Ik zag duidelijk in dat ik mijn moeilijkheden niet zonder de uitgestrekte barmhartige en genezende armen van mijn liefdevolle Heiland had kunnen overwinnen.

Ik denk dat de genezende kracht van Christus in werkelijkheid vaak in kleine, alledaagse wonderen tot uiting komt. Die waarheid had ik al die tijd over het hoofd gezien. Ja, we horen over enorme, tastbare wonderen in de Bijbel en het Boek van Mormon, maar ik denk dat Christus enkele van zijn belangrijkste wonderen op aarde verrichtte door de eenvoudige, ongeschreven vriendelijke daden die Hij volgens mij dagelijks deed.

Of dat nu was door een gesprek dat Hij met iemand op straat aanknoopte, waardoor Hij hem of haar weer hoop gaf, of gewoon door eenvoudig te glimlachen naar mensen aan de zelfkant van de maatschappij, ik weet zeker dat Hij deze mensen vaak op kleine en grote manieren genas, net zoals Hij mij heeft genezen.

Christus kan alle wonden genezen. Hij heeft zijn genezende hand naar mij uitgestrekt op manieren die ik bijna over het hoofd zag en die ik niet aan Hem toeschreef. En ik geloof dat Hij dat voor ons allemaal kan doen. Zuster Amy A. Wright, eerste raadgeefster in het algemeen jeugdwerkpresidium, heeft gezegd: ‘We leven allemaal met iets wat gebroken is, en wat herstel, oplossing of genezing behoeft. Wanneer we ons tot de Heiland wenden, en bij onze bekering ons hart en onze gedachten op Hem afstemmen, zal Hij ons “met genezing onder zijn vleugels” [2 Nephi 25:13] tegemoetkomen.’3

Als je niet gelooft dat Jezus Christus je kan genezen, moedig ik je aan om in gebed om geloof te vragen. Bid dat je ogen worden geopend om de kleine wonderen te zien die Hij dagelijks verricht. Zoek Hem. Ik beloof dat geen hartzeer of moeilijkheid te groot voor Hem is om te genezen – op zijn eigen tijd en wijze. Niemand wordt uitgesloten van de liefde van de Heiland, ook jij niet. Als je het toestaat, zal Hij je op zijn volmaakte wijze helpen om van je wonden te genezen. Dat heeft Hij voor mij gedaan.

Noten

  1. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 52.

  2. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), 52.

  3. Amy A. Wright, ‘Christus geneest alles wat gebroken is’, Liahona, mei 2022, 84.

Afdrukken