2023
4 sanningar som hjälper dig att navigera ungdomsåren
Maj 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

4 sanningar som hjälper dig att navigera ungdomsåren

Jag kämpade med ungdomsåren, men jag lärde mig fyra sanningar som hjälpte mig att navigera genom dem.

Bild
ett collage med skrifter, mynt, händer och Jesus Kristus

Skaffa en utbildning. Verka som missionär. Gift dig. Res runt i världen. Skaffa en karriär. Ha ekonomisk stabilitet. Skaffa barn. Med så många viktiga livsbeslut och röster som säger hur vi ska vara ”vuxna”, hur i hela världen ska vi kunna sålla fram vår prioriteringslista?

Med dessa oräkneliga möjligheter och den vanligt förekommande rädslan att misslyckas eller missa något, så är det förståeligt att så många unga vuxna har det jobbigt. Ändå är svaret på hur vi prioriterar livsbeslut alltid detsamma: vänd dig till Jesus Kristus. När vi navigerar ungdomsårens oförutsägbara vatten kan vi använda följande fyra förslag för att behålla fokus på Kristus i livet.

Studera skrifterna dagligen

Det är skillnad mellan att studera och att läsa – en som gör all skillnad i världen! För mig innebär studier att man under bön läser med ett syfte och söker vägledning och kunskap.

President Thomas S. Monson fokuserade sitt sista tal som profet på kraften i Mormons bok. Bland andra välsignelser lovade han att när vi läser Mormons bok har vi ”möjlighet att höra Andens röst, stå emot frestelser, övervinna tvivel och rädsla och få himlens hjälp i våra liv”.1

Genom att studera skrifterna visar du för Gud att han är viktig. Precis som att vi ger mat till kroppen varje morgon för att få fysisk styrka, behöver vår ande också daglig andlig styrka. Att skapa en vana att studera skrifterna dagligen ger oss den andliga näring vi behöver för att hålla oss fast förankrade i Kristus och öppna vårt sinne och hjärta för Anden.

Betala tionde

Fel perspektiv kan göra det världsligt, men pengar är en av livets verkligheter. Det är ett bekymmer för många unga vuxna. Skulle det inte vara underbart om vi var garanterade välsignelser om vi offrade lite av det vi fått?

Åh, vänta – det är vi!

Både Malaki i Gamla testamentet och Jesus Kristus själv på den amerikanska kontinenten lovade att om vi betalar vårt tionde så kommer himlens fönster att öppnas och välsignelser att ösas ut (se Malaki 3:10, se även 3 Nephi 24:8–10). Gud känner till våra ekonomiska bekymmer och är medveten om att det kan kännas jobbigt att bli ombedd att ge en del av allt vi tjänar. Men allt annat vi skulle kunna göra med det 10-procentiga bidraget går inte att jämföra med de välsignelser som Gud har åt oss, och vi stärker vår tro varje gång vi helgar vårt tionde åt Herren.

Öva på att vara tacksam

Att utöva tacksamhet i både goda och dåliga stunder är en färdighet som kräver ansträngning och övning. Men tacksamhet har potentialen att göra livet oändligt mycket bättre! Att uttrycka tacksamhet handlar inte om att ignorera alla livets negativa aspekter och låtsas som att allt är toppen. Det innebär i stället att hitta det vi är tacksamma för trots allt det negativa.

Studier visar att några av de positiva effekterna av tacksamhet är förbättrat välmående, djupare relationer, ökad optimism och glädje, starkare självkontroll, minskad stress, bättre fysisk och mental hälsa och ett i allmänhet bättre liv! President Nelson har sagt att tacksamhet ”ger oss ett vidare perspektiv på livets själva syftemål och glädje”.2

Nästa gång du har några minuter över, välj att reflektera över vad du är tacksam för. Oavsett om du ber eller begrundar kommer tacksamhet att vara till nytta i ditt liv och hålla dig fokuserad på Frälsaren.

Lär dig mer om Jesus Kristus

Min sista tanke har att göra med den mest verkningsfulla och evighetsförändrande händelse som någonsin ägt rum: Jesu Kristi försoning.

Jag kan peka på ett tillfälle under min mission som förändrade hur jag såg på Frälsarens försoning. Det var när vi studerade skrifterna på morgonen som nödvändigheten och det storslagna i Kristi försoning plötsligt slog mig. Jag minns inte vad jag läste, men jag förstod plötsligt, på ett djupare plan, hur meningslöst allt i livet skulle vara utan Jesus Kristus och hans försoning.

Du kan börja i dag med att läsa och lyssna till skrifterna och profeternas ord om Kristus och hans försoningsoffer. Försök att be om en djupare insikt. Att kombinera studier med bön medför underverk och inbjuder större kraft i ditt liv. President Nelson har upprepade gånger gett oss rådet att övervinna världen, vilket han definierade som att ”komma att älska Gud och hans älskade Son mer än man älskar någon annan eller något annat”.3

När vi lär oss mer om vår Frälsare och hans oändliga försoning hjälper det oss att övervinna världen, omfokusera våra prioriteringar och förändra hur vi tänker och handlar varje dag. Detta för oss närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus, och vi blir bättre rustade att hantera livets många utmaningar.

Skriv ut