2023
Hur jag lärde mig tro på att Frälsaren kunde hela mig
Maj 2023


Hur jag lärde mig tro på att Frälsaren kunde hela mig

Jag visste att Jesus Kristus kunde hela allt, men att ta del av hans helande kraft i nödens stund var svårare än jag förväntat mig.

Bild
en kvinna sätter ihop sig själv med pusselbitar

Under en särskild del av min mission kämpade jag med ett problem som jag trodde inte hade någon lösning. Jag hade fått nog och kände mig frustrerad, så jag berättade om situationen för en nära vän. Efter att ha låtit mig ventilera svarade den här vännen – som alltid var nära Anden – helt enkelt: ”Har du försökt att be om det?”

Svaret var på sätt och vis ja. Ja, jag hade försökt att be om det tidigare. Men inte helhjärtat. Jag hade inte bett med tro på att Frälsaren kan läka alla sår. Det var en sanning jag trodde på gällande andra, men inte för mig själv.

Som missionär undervisade jag regelbundet andra om att de kunde finna läkedom i Kristus. Men hur mycket jag än försökte övertyga mig själv om att hans helande kraft också gällde mig så trodde jag inte helt på det.

En dag överväldigades jag av svårigheterna jag stod inför. Det jag vanligtvis fann tröst i verkade inte fungera. Jag behövde något mer – jag behövde en Frälsare som kunde läka alla sår. Jag bad mer innerligt än någonsin tidigare och för första gången bad jag Gud att hjälpa mig tro på den helande kraft som kommer genom Jesu Kristi försoning.

Allteftersom jag studerade Frälsarens försoning och gjorde allt i min makt för att tro så började min inställning att förändras. Jag blev ”fylld med glädje, frid och tröst”,1 och jag förstod själv att ”allt som är orättvist i livet kan bli rätt igen genom Jesu Kristi försoning”.2

Kom min läkedom genom ett fysiskt underverk som de vi läser om i Nya testamentet? Skedde ofattbara underverk som att vatten blev till vin eller att en man uppstod från de döda?

Nej.

Men den helande kraft jag bevittnade i mitt liv kom genom den tröst och frid jag fick varje dag. Den kom genom den oförklarliga optimism jag kände djupt i min själ. Dessa händelser gav mig styrkan som jag behövde för att klara ännu en dag, ännu en vecka och ännu en månad, allt med ett leende på läpparna.

I ärlighetens namn förstod jag inte att Frälsarens helande kraft verkade i mitt liv förrän en tid hade gått och min prövning kändes mycket lättare att bära. När jag tänkte på hur det hade känts flera månader tidigare, innan jag hade sökt Frälsarens hjälp, så insåg jag att jag hade upplevt ett underverk. Jag kunde tydligt se att jag aldrig hade kunnat övervinna svårigheterna jag upplevde utan en kärleksfull Frälsare som sträckte ut barmhärtighetens och läkedomens armar mot mig.

Jag tror att det är så att Kristi helande kraft oftast visas genom de små underverk som sker varje dag, och jag hade hela tiden missat den sanningen. Ja, vi hör talas om enorma, påtagliga underverk i Bibeln och Mormons bok, men jag tror att några av de största underverken som inträffade när Kristus var på den här jorden förmodligen gavs genom de enkla, vänliga handlingar som inte nedtecknades och som jag är säker på att han utförde dagligen.

Oavsett om det var genom ett samtal med någon han passerade på gatan och som gav honom eller henne en hoppfull känsla eller bara genom ett enkelt leende till någon som samhället hade utstött så är jag säker på att han, liksom med mig, ofta helade dessa människor på både små och stora sätt.

Kristus kan läka alla sår. Han räckte mig sin helande hand på sätt som jag nästan förbisåg och inte gav honom äran för. Och jag tror att han kan göra detsamma för oss alla. Som syster Amy A. Wright, första rådgivare i Primärs generalpresidentskap, har sagt: ”Vi har alla något i våra liv som är trasigt som behöver lagas, fixas eller helas. När vi vänder oss till Frälsaren, när vi förenar våra hjärtan och sinnen med honom, när vi omvänder oss, kommer han till oss ’med läkedom i sina vingar’ [2 Nephi 25:13].”3

Om du inte tror att Jesus Kristus kan hela dig så uppmuntrar jag dig att be om förtröstan till att kunna tro. Be om att få ögonen öppnade så att du kan se de små underverk som sker tack vare honom dagligen. Sök honom. Jag lovar att det inte finns någon hjärtesorg eller utmaning som är för stor för att han ska kunna hela den – i sin egen tid och på sitt eget sätt. Ingen är utesluten från Frälsarens kärlek, och det gäller även dig. Om du låter honom, så hjälper han dig att finna läkedom från dina sår på sitt fullkomliga sätt. Det har han gjort för mig.

Slutnoter

  1. Se Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 52.

  2. Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), s. 52.

  3. Amy A. Wright, ”Kristus helar det som är trasigt”, Liahona, maj 2022, s. 84.

Skriv ut