Wekelijkse content voor JOVO’s
Drie dingen die Christus ons over relaties leert
April 2024


‘Drie dingen die Christus ons over relaties leert’, Liahona, april 2024.

Jongvolwassenen

Drie dingen die Christus ons over relaties leert

Als we relaties met anderen opbouwen en versterken, zullen we meer voldoening en vreugde vinden.

Afbeelding
Jezus Christus bezoekt de Nephieten

Christus bezoekt de Nephieten, Minerva Teichert

Heb je je ooit afgevraagd hoe Jezus Christus relaties met anderen ontwikkelde? Denk daar eens over na. Hij was Zich altijd van de mensen om Hem heen bewust (zie Lukas 8:43–48; 19:2–10; Johannes 1:47–50). Hij voelde met de mensen mee (zie Johannes 11:31–36). Hij reikte ze de hand en probeerde hun lasten te verlichten (zie Lukas 8:26–36; Johannes 5:5–9).

Zelfs in het Boek van Mormon kwam Jezus Christus persoonlijk naar de Nephieten en nodigde hen uit om ‘één voor één’ tot Hem te komen (3 Nephi 11:15).

Anderen de hand reiken, dienen en meevoelen, maakt Christus wie Hij is. En dankzij Hem hebben wij een voorbeeld dat we kunnen volgen om relaties met de mensen om ons heen op te bouwen. Dit zijn drie dingen die we uit het voorbeeld van Jezus Christus over eeuwige relaties kunnen leren:

Afbeelding
Jezus Christus en de overspelige vrouw

Ook Ik veroordeel u niet, Eva Timothy

1. Relaties zijn ons nu en in het volgende leven tot zegen

Niemand wil eenzaam zijn. Een van de belangrijkste dingen die we op aarde kunnen doen, is relaties ontwikkelen die ons in de verschillende perioden van ons leven kunnen steunen en ons helpen tot het einde te volharden.

President Dieter F. Uchtdorf, destijds tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Als we onze handen en ons hart in christelijke liefde naar anderen laten uitgaan, gebeurt er iets geweldigs met ons. Onze geest wordt genezen, verfijnder en sterker. We worden gelukkiger, kalmer en ontvankelijker voor de influisteringen van de Heilige Geest.’1

Onze relaties zijn ons niet alleen op aarde tot zegen, maar spelen ook een essentiële rol in onze verhoging.

Ouderling Kevin J Worthen heeft als gebiedszeventiger gezegd: ‘Een van de doelen van dit sterfelijke bestaan […] is zowel de vaardigheden als eigenschappen ontwikkelen die nodig zijn om blijvende, vreugdevolle relaties op te bouwen.’2

Christus wil dat wij bij Hem in de hemel komen. Hij zei: ‘Als Ik heengegaan ben en plaats voor u gereedgemaakt heb, kom Ik terug en zal u tot Mij nemen, opdat ook u zult zijn waar Ik ben’ (Johannes 14:3). We kunnen zijn voorbeeld volgen als we relaties versterken die we met ons mee kunnen nemen naar de hemel. In Evangelieverhandelingen staat: ‘De kerkleden denken bij de verhoging niet zozeer aan iets wat ze zullen krijgen, maar meer aan de relaties die ze nu hebben en die naar een verfijnder en hoger niveau getild kunnen worden.’3

In plaats van eenzaam door het leven te gaan, zullen we merken dat onze relaties een bolwerk van veiligheid en troost kunnen worden. Als we het voorbeeld van Jezus Christus volgen in het versterken van onze relaties, zullen we meer geluk en vreugde in dit leven en het hiernamaals ervaren.

Afbeelding
Jezus Christus en zijn apostelen tijdens het laatste avondmaal

Tot mijn gedachtenis, Walter Rane

2. Relaties zijn de moeite waard

Als je denkt dat het moeite kost om relaties op te bouwen, ben je niet de enige.

Ouderling Worthen heeft gezegd: ‘Positieve eeuwige relaties kosten veel moeite. Om werkelijk van anderen te houden, moeten we ons op nieuwe manieren kwetsbaar opstellen. Onze liefde en zorg voor anderen betekent dat hun daden en omstandigheden ons beïnvloeden en het uiterste van ons kunnen vergen. […] Maar het resultaat is de moeite waard.’4

Geweldige dingen zijn niet makkelijk te verkrijgen, waaronder de relatie die de Heiland door zijn zoenoffer met ons tot stand heeft gebracht. Hij wist dat zijn pijn de moeite waard was. Zijn grote liefde voor ons motiveerde Hem om het te doen, zelfs toen Hij vroeg of er een andere manier was (zie Mattheüs 26:39).

3. Christus zal ons helpen

Misschien denk je: ‘Ik weet dat relaties belangrijk zijn! Maar ik vind het moeilijk om vriendschap te sluiten.’

Christus begrijpt je. Hij weet hoe moeilijk de omgang met anderen is, en hoe bang we soms zijn als we contact met anderen proberen te leggen, vooral in een wereld die zo digitaal is geworden.

Hij belooft: ‘Mijn genade is genoeg voor alle mensen die zich voor mijn aangezicht verootmoedigen; want indien zij zich voor mijn aangezicht verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik maken dat zwakke dingen sterk voor hen worden’ (Ether 12:27).

Christus zal ons leiden als we een gewillig hart hebben. En als we zijn voorbeeld volgen, hebben we de belofte dat wij ‘Hem gelijk zullen zijn’ (Moroni 7:48). Dat houdt ook in dat we net als Hij meer naastenliefde en waardevolle relaties zullen ontwikkelen.

Als we Hem zoeken, zullen we merken dat we de kans hebben om veel prachtige relaties en banden met anderen op te bouwen.

Afbeelding
Maria luistert naar Jezus Christus

Maria luisterde naar zijn woord, Walter Rane

Afdrukken